• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
شنبه 27 شهریور 1400
کد مطلب : 140645
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRmmP
+
-

توزیع عادلانه خدمات مترویی در تهران با اجرای طرح جامع

شما هم همسایه مترو می‌شوید

شما هم همسایه مترو می‌شوید

ساکنان بافت مرکزی تهران بیشترین شانس استفاده از مترو را دارند چرا که فراوانی تعداد ایستگاه‌های مترو در این محدوده و خصوصا مناطقی چون11و 12، حتی به بیش از 15ایستگاه می‌رسد. در این میان اما برخی از مناطق تهران هستند که یا تعداد کمی از ایستگاه‌های مترو در آن واقع شده یا حتی از داشتن یک ایستگاه مترو، محروم هستند. برای نمونه اهالی منطقه21 در چهارچوب منطقه خود، هیچ ایستگاه مترویی ندارند و مجبورند از ایستگاه‌های دورتری که در مناطق همسایه قرار گرفته‌اند بهره ببرند. طرح جامع توسعه حمل‌ونقل ریلی برای شهروندان این مناطق، اخبار خوبی دارد؛ تا کمتر از 20سال دیگر نه‌تنها هیچ منطقه‌ای در تهران بدون ایستگاه مترو نخواهد ماند بلکه ضمن کاهش ترددهای غیرضرور، مسیرهای دسترسی ریلی افزایش خواهند یافت. در این مجال قرار است به بخشی از این روند توسعه نگاهی کنیم و کمی درباره آینده متروی تهران، عدد و رقم بیاوریم.

تاریخچه 11 خط درون شهری
تاریخچه متروی تهران را کنار بگذارید و اگر دوست دارید به‌طور جدی با جزئیات آن آشنا شوید، سری به سایت شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه بزنید. نکته‌ای که در مورد تاریخچه متروی تهران اینجا برای ما مهم است، اصلاحیه‌ها و بازنگری‌هایی‌ است که به طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران انجام شده و آخرین آن، یعنی متن مصوب 30بهمن1398 که از آن به‌عنوان نخستین طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهری تهران یاد می‌شود. شورای‌عالی ترافیک کشور در این طرح به مترو ماموریت داده تعداد خطوط خود را به 11خط درون شهری و 2خط اکسپرس گسترش دهد. با این اقدام تقریبا تمام تهران و حتی برخی از شهرک‌های اقماری اطراف از موهبت دسترسی به مترو بهره‌مند خواهند شد.

از مرکزگرایی به سمت یک شبکه کامل
نگاهی به نقشه مترو نشان می‌دهد که تا اینجای کار، شکل خطوط به‌صورت مرکزگرا و با ایجاد حلقه‌های کوچک در مناطق6، 11و12 شهری بوده اما بسیاری از محله‌های دور از مرکز شهر، کماکان با مشکل دسترسی به مترو مواجه هستند. در طرح توسعه مترو، این انحصار مرکزی خواهد شکست و با اضافه شدن 4خط جدید، 3حلقه دیگر به جمع خطوط ریلی تهران اضافه خواهد شد. به بیان ساده‌تر، هم‌اکنون برای حرکت از تجریش و رفتن تا مثلا بلوار آهنگ چاره‌ای جز سفر ریلی به مرکز شهر، تعویض خط و حرکت به سمت شرق را ندارید، اما اضافه شدن این 4خط می‌تواند کمک کند بدون طی مسیر زیاد تا ایستگاه دروازه دولت سریع‌تر به بلوار آهنگ برسید.

10 میلیون سفر
هم‌اکنون 7خط متروی تهران به‌طور متوسط هر روز نزدیک به 5/2میلیون سفر تقبل کرده‌اند اما طرح توسعه این عدد را 10میلیون سفر پیش‌بینی کرده است؛ یعنی 8برابر رقم فعلی. کارشناسان معتقدند که رسیدن به این رکورد جابه‌جایی مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی نیازمند 2زیرساخت لازم است؛ اولی گسترش خطوط مترو به 11خط برای پوشش حداکثری سفرهاست و دومی، افزایش واگن‌های مترو. اگر شما هم جزو مسافرانی هستید که گاهی از تأخیر در ورود قطارها به ایستگاه‌های مترو دچار مشکل شده‌اید، بد نیست که این نکته را هم بدانید که هم‌اکنون به‌خاطر کم بودن تعداد واگن‌ها، فقط از 40درصد ظرفیت متروی پایتخت استفاده می‌شود.

روزهای خوش مترویی در منطقه 15
همه اینها که گفتیم صرفا آمار و ارقامی بودند که احتمالا تبدیل آنها در ذهن‌تان به واقعیت سخت باشد. برای اینکه تعریف دقیق‌تری از این طرح داشته باشیم منطقه15 را به‌عنوان نمونه انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم توضیح دهیم این طرح برای چنین منطقه‌ای چه آورده‌هایی خواهد داشت. می‌دانید که منطقه پهناور15، یکی از معدود مناطق تهران است که زیرساخت حمل‌ونقل ریلی دارد و قطار بین شهری به‌طور مستمر از آن عبور می‌کند. با این همه این منطقه فقط از طریق 2ایستگاه خط6 مترو قابل دسترسی‌ است و به همین‌خاطر یکی از کم‌برخوردارترین مناطق پایتخت در حوزه مترو به‌حساب می‌آید. حالا نقشه‌های جدید را نگاه کنید. 2خط 8 و 9مترو قرار است از این منطقه بگذرند و بعید نیست که به تعداد انگشتان دست به تعداد ایستگاه‌های این منطقه افزوده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید