• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140191
+
-

گزارش خبری/ هزینه‌های درمان عامل فقر 2.5میلیون ایرانی


آمارها حاکی از این است که درصورت عمل جراحی، حدود 30درصد ایرانیان باید سهم زیادی از درآمد خود را به این کار اختصاص دهند و هزینه‌های کمرشکن درمان در سال1398 باعث شده حدود 3درصد جمعیت ایران به زیر خط فقر برسند.
به گزارش همشهری، اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نشان می‌دهد در سال98 حدود 36درصد مردم، هزینه‌های سلامت را از جیب خود پرداخته‌اند و در این سال، به‌واسطه غیبت یا مؤثر نبودن بیمه‌های درمانی، حدود 3درصد از کل جمعیت کشور به‌دلیل پرداخت هزینه‌های حوزه درمان فقیر شده‌اند.
بررسی شاخص فقر بهداشت و سلامت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین ارکان توسعه حاکی از این است که هرچند ایران به لحاظ درآمدی در بین کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط قرار می‌گیرد؛ اما از نظر همه‌ شاخص‌های بخش سلامت وضعیت بدتری از این گروه کشورها دارد. این در حالی است که میزان بهره‌مندی جامعه از بهداشت و سلامت و همچنین هزینه‌هایی که برای آن پرداخت می‌شود، ارتباط مهم و نزدیکی با وضعیت زندگی افراد و فقر دارد.
در گزارش دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار، شاخص فقر بهداشت و سلامت با تأکید بر گروه‌های آسیب‌پذیر (کودکان و مادران باردار) در 4دسته کلی وضعیت سلامت، عوامل خطر، کیفیت نظام سلامت و پوشش خدمات بهداشتی و درمانی بررسی شده که نشان می‌دهد وضعیت ایران از نظر عمده شاخص‌های بهداشت و سلامت بهتر از نرخ متوسط جهانی و بدتر از نرخ میانگین کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط است. البته ایران از نظر شاخص‌های وضعیت سلامت نظیر امید به زندگی، مرگ‌ومیر مادران ناشی از عوارض بارداری و زایمان وضعیت مطلوبی دارد و از نظر شاخص‌های مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان و نیز وضعیت رو به بهبودی دارد ازاین‌رو در رده‌بندی نهایی، در کنار کشورهای با درآمد بالاتر از میانگین طبقه‌بندی می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ مرگ‌ومیر نوزادان زیر یک‌ماه 9در هزار (تولد) و نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5سال 14در هزار(تولد) است که هر دو بالاتر از متوسط کشورهای با درآمد بالا(با نرخ به‌ترتیب 7و 13در هزار) قرار می‌گیرد. در مقابل، وضعیت ایران در شاخص مرگ‌ومیر مادران از عوارض بارداری و زایمان به 16در 100هزار تولد رسیده که وضعیت بسیار بهتری نسبت به کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط (با نرخ 57در صد هزار) محسوب می‌شود. همچنین ایران از نظر شاخص عوامل خطر، وضعیت کم‌وزنی نوزادان و دسترسی به آب آشامیدنی قابل‌قبول و وضعیت سوءتغذیه کودکان وضعیت رو به رشد داشته و در مقایسه با میانگین جهانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 15درصد از ایرانیان فاقد بیمه‌های درمانی هستند، ضمن اینکه بهره‌مندی از امکانات بهداشت و سلامت نیز نامناسب بوده و پرداخت از جیب شهروندان بابت هزینه‌های سلامت با حدود 35.8درصد، ایران را در رده116 از 187کشور جهان قرار داده است. همچنین براساس محاسبات، حدود 30درصد از جمعیت ایران درصورتی‌که با عمل جراحی مواجه شوند، باید بیش از 10درصد درآمد خود را برای آن بپردازند و به همین واسطه رتبه ایران در شاخص هزینه‌های کمرشکن ناشی از عمل جراحی 93در بین 132کشور است. آمارها نشان می‌دهد در سال98 حدود 2.5میلیون نفر از جمعیت کشور، فقط به‌علت هزینه‌های بهداشت و درمان، زیر خط فقر قرار گرفته‌اند. البته بیمه سلامت، نقش قابل‌قبولی در افزایش پوشش بیمه و کاهش سهم پرداخت از جیب داشته؛ اما سرانه امکانات نظیر پزشک، پیراپزشک و تخت بیمارستانی در ایران نه‌تنها کمتر از کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط بلکه حتی از متوسط‌‌های جهانی که باوجود کشورهای بسیار فقیر محاسبه شده هم پایین‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید