• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177298
+
-

در شرایطی که قیمت یخچال‌ و فریزر در بازار بالاست، هوای یخچال خانه را داشته باشیم

10راه بی‌هزینه برای پیشگیری از یک هزینه سنگین

10راه بی‌هزینه برای پیشگیری از یک هزینه سنگین

علی‌الله سلیمی

در شرایطی که قیمت لوازم برقی خانگی در بازار به شکل سرسام‌آوری بالا رفته و تعویض یا خرید لوازم خانگی برقی جدید برای همه خانواده‌ها به راحتی امکان‌پذیر نیست، اگر یکی از وسایل برقی خانه خراب شود، تنظیم دخل و خرج خانواده به این راحتی نیست که قبلاً فکرش را می‌کردیم. از جمله وسایل برقی خانگی گرانقیمت در آشپزخانه هر خانه، یخچال و ‌فریزر است که اگر به هر دلیلی خراب شود، تعمیر یا جایگزینی آن هزینه‌های جاری خانواده را به‌شدت بالا خواهد برد. به بیان دیگر، یخچال یکی از کاربردی‌ترین لوازم خانگی موجود در آشپزخانه محسوب می‌شود که از قیمت بالایی برخوردار است و هرگونه خرابی در قطعات این دستگاه ممکن است هزینه‌های زیادی را به همراه داشته باشد. به همین‌خاطر برای کاهش هزینه‌های تعمیرات و چگونگی نگهداری از یخچال و فریزر برای افزایش طول عمر آن، می‌شود مواردی را که به مراقبت از یخچال کمک می‌کند به‌خاطر سپرد و به موقع انجام داد.

1- نوسانات جریان برق همیشه در کمین وسایل برقی خانگی است که اگر حواس‌مان نباشد می‌تواند غافلگیرمان کند و حسابی خرج روی دست‌مان بگذارد. به‌ویژه اگر این اتفاق برای یخچال خانه بیفتد، دردسرش مضاعف است. برای همین، یکی از کارهایی که نقش زیادی در نگهداری و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی یخچال دارد، استفاده از محافظ برای اتصال دوشاخه یخچال به برق است. محافظ برق، وسیله‌ای است که از یخچال یا هر وسیله برقی در برابر نوسانات جریان برق و اتصالات کوتاه جلوگیری می‌کند. بنابراین برای مراقبت از برد یخچال و فریزر و قطعات مهم دیگر آن، برای همیشه از محافظ در هنگام اتصال دوشاخه به برق استفاده کنید.

2- عادت کنید که در یخچال را سریع ببندید، چون یکی از مسائلی که در نگهداری از یخچال باید به آن توجه شود، بستن سریع در یخچال و اطمینان از بسته‌شدن آن است. دمای داخل یخچال خنک‌تر از محیط بیرون است. درصورتی که در یخچال برای مدت طولانی باز باشد، سرما از یخچال خارج می‌شود و دمای محیط وارد یخچال می‌شود. این مسئله باعث به هم‌خوردن دمای داخل یخچال و خراب‌شدن مواد هم می‌شود. با باز‌نگه داشتن در یخچال، تلاش دستگاه و قطعات آن برای سرد‌کردن فضای داخل یخچال بیشتر می‌شود، این اتفاق باعث می‌شود تا فشار زیادی به یخچال و قطعات آن وارد شود.

3- برای نگهداری از یخچال و ‌فریزر خود از ظروف نگه‌دارنده دردار استفاده کنید، چون این کار باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش طول عمر مواد، رطوبت درون یخچال هم کاهش پیدا کند. استفاده از این ظروف کمک می‌کند تا دسترسی به مواد آسان‌تر باشد و شما زمان کمتری را برای خارج‌کردن مواد از یخچال صرف کنید. هر چه زمان باز ماندن در یخچال کمتر باشد، طول عمر یخچال نیز افزایش پیدا می‌کند. در کنار استفاده از ظروف نگه‌دارنده، می‌توانید ظروف را به‌صورت اصولی و منظم بچینید تا جریان هوا به آسانی از کناره ظروف عبور کند و باعث خنک‌شدن مواد غذایی شود.

4- در اغلب مواقع بعضی از مصرف‌کنندگان در هنگام گذاشتن مواد غذایی درون یخچال به نحوه چیدمان آن توجه نمی‌کنند. یا شاید شما هم دیده باشید که در بسیاری از مواقع قرارگرفتن حجم زیادی از مواد غذایی مقابل دریچه یخچال، باعث می‌شود تا هوای خنک به داخل یخچال وارد نشود. واردنشدن هوای خنک به داخل یخچال، علاوه بر خراب‌شدن مواد غذایی، باعث گرم‌شدن فضای داخلی یخچال و کار بیشتر قطعات آن برای تولید هوای خنک نیز می‌شود. بنابراین برای نگهداری از یخچال به این مسئله توجه کنید که هیچ مانعی مقابل دریچه یخچال وجود نداشته باشد؛ پس به این نکته ظریف حتماً توجه کنید.

5- هنگام قراردادن یخچال در آشپزخانه باید یخچال در نزدیکی گاز و وسایل گرمازا قرار نگیرد. این مسئله باعث می‌شود تا با هر باز و بسته شدن در یخچال، حجم زیادی از گرما از این وسایل گرمازا وارد محیط داخلی یخچال شود. این مسئله باعث عرق‌کردن دیواره یخچال، گرم‌شدن فضای یخچال و تغییرات دمای آن می‌شود، به همین دلیل بهتر است برای نگهداری از یخچال آن را در فضایی به دور از وسایل گرمازا قرار دهید. برای افزایش طول عمر یخچال و فریزر، حین جا به جاکردن، فاصله‌ای را میان دستگاه و دیوار ایجاد کنید.

6- یکی از راه‌هایی که نقش مؤثری در افزایش طول عمر یخچال و ‌فریزر دارد، تمیزکردن روزانه دستگاه است. شما می‌توانید به‌صورت روزانه، تنها با استفاده از یک پارچه نم‌دار، طبقات یخچال و بدنه آن را تمیز کنید. تمیزکردن بدنه یخچال باعث می‌شود تا خط و خش کمتری روی آن ایجاد شود و بعد از گذشت سالیان زیاد، یخچال شما باز هم از ظاهر زیبایی برخوردار باشد. در کنار تمیز کردن بدنه یخچال، حتماً تمیزکردن فضای داخلی یخچال را جدی بگیرید. پارچه یا حوله کوچکی را خیس کنید و درون یخچال را در آخرین ساعات شب تمیز کنید.

7- برای افزایش طول عمر و کارایی بهتر یخچال، تعویض لاستیک و نوار دور در یخچال معمولاً در طول سرویس یخچال انجام می‌شود. استفاده از لاستیک برای دور در یخچال باعث عملکرد صحیح قطعات یخچال می‌شود؛ چون با خنک‌بودن فضای داخل یخچال نیازی به کارکرد بیشتر قطعات یخچال نخواهد بود و قطعات یخچال به‌دلیل فشار کمی که به آنها وارد می‌شود، کمتر در معرض خرابی قرار می‌گیرند. برای نگهداری از یخچال هر 6ماه یک‌بار برای تعویض لاستیک یا نوار دور در اقدام کنید. تعویض لاستیک دور در نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد، و بهتر است توسط تکنیسین فنی انجام شود.

8- کندانسور یخچال را تمیز کنید. کندانسور در پشت یخچال قرار دارد و طی زمان کوتاهی گردوغبار زیادی را به‌خود جذب می‌کند و کثیف می‌شود. جمع‌شدن گردوغبار و کثیفی درون کندانسور باعث می‌شود تا عملکرد مناسبی نداشته باشد و فشار زیادی را تحمل کند. اگر حجم زیادی از گردوغبار سطح کندانسور را بپوشاند، یخچال توانایی خود را برای خنک‌کردن از دست می‌دهد و باعث می‌شود فشار زیادی به دیگر قطعات یخچال مانند کمپرسور وارد شود. هرچند ماه یک‌بار، با استفاده از جاروبرقی یا جاروشارژی تمام سطوح کندانسور را تمیز کنید تا بتوانید طول عمر یخچال را افزایش دهید.

9- با پنل دیجیتال یخچال و فریزر دمای آن را متناسب با دمای محیط خود تنظیم کنید. چون دمای یخچال و ‌فریزر باید مطابق با دمای بیرون تنظیم شود. تنظیم نادرست دمای یخچال مشکلاتی مانند فاسدشدن مواد غذایی درون یخچال، آب‌شدن یخ‌های درون فریزر، عرق‌کردن فضای داخلی یخچال، کارکرد بیش از اندازه قطعات یخچال ، یخ‌زدگی مواد غذایی درون یخچال، بخار زدن قفسه‌های یخچال و برفک‌زدن طبقات فریزر دارد. یادمان باشد با تنظیم‌نبودن دما، موتور یخچال کارکرد خود را برای ایجاد شرایط مناسب و نگهداری مواد غذایی افزایش می‌دهد و بعد از مدتی به‌دلیل تحمل فشار زیاد خراب می‌شود.

10- نکته مهم دیگری که برای جلوگیری از خراب‌شدن یخچال و ‌فریزر باید به آن توجه کنید، قرار‌ندادن مواد غذایی داغ داخل یخچال و فریزر است، چون این کار طول عمر یخچال را کم می‌کند. قراردادن غذا و ظروف گرم درون یخچال، باعث گرم‌شدن فضای داخلی آن می‌شود. با گرم‌شدن فضای داخل یخچال و ‌فریزر، کمپرسور تلاش می‌کند تا با کارکرد بیشتر، گرمای بیشتری از محیط داخل یخچال بگیرد و محیط سردتری را به‌وجود بیاورد. این مسئله باعث می‌شود، تا فشار بسیار زیادی به کمپرسور یخچال وارد شود؛ آسیب دیدن این قطعه باعث می‌شود تا یخچال کارایی خود را از دست بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید