• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 137981
+
-

آشنایی با طرز تهیه 5شربت محبوب در‌ماه محرم

شربت‌های مجلسی و دلچسب

در این روزهای گرم تابستانی، هیچ‌چیز به اندازه یک نوشیدنی خنک، دلچسب و گوارا نیست. به همین‌خاطر است که این روزها شربت‌های نذری طرفداران زیادی دارد. گرچه به‌خاطر شرایط کرونا، توزیع نذورات محدود شده اما قصد داریم در ادامه شما را با طرز تهیه انواع شربت نذری آشنا کنیم. ناگفته نماند  که برای تهیه شربت خوش‌طعم و خوشرنگ نکاتی را باید درنظر بگیرید که ما آنها را برایتان به‌طور خلاصه آورده‌ایم.

شربت سکنجبین نذری

شربت سکنجبین می‌تواند دمای بدن را در روزهای گرم تابستان کاهش دهد، بنابراین انتخاب مناسبی برای نذری در این فصل است. این شربت، اشتها‌آور بوده و می‌تواند سردردهای ناشی از افت فشار را تسکین دهد. شربت سکنجبین یک شربت ارزان و فوری برای تابستان است و زمان آماده‌سازی‌ آن تنها ۵ دقیقه است. برای تهیه این شربت ابتدا باید شهد را تهیه کرده و سپس با میزان آب لازم مخلوط کنید. در ادامه دستور تهیه شربت سکنجبین فوری را خواهید دید که برای ۸‌نفر مناسب است. مواد لازم برای درست‌کردن شربت سکنجبین عبارت است از: ۱۵۰ گرم نعناع تازه، یک کیلوگرم شکر، ۱۰۰ گرم سرکه و ۲ لیوان آب. بهتر است از سرکه سفید برای تهیه شربت سکنجبین فوری استفاده کنید. ابتدا شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و شکر در آب حل شود. نعناع‌ها را هم خوب بشویید و بعد داخل آب و شکر به جوش آمده بریزید تا عطر و طعم نعناع جذب آن شود. سرکه را هم کم‌کم اضافه کنید و اجازه دهید شربت قوام بیاید سپس آن را از صافی رد کنید و بعد از سرد‌شدن داخل ظرف‌در‌دار در یخچال نگهداری کنید. به همین راحتی و سرعت شربت سکنجبین شما آماده است.

شربت خاکشیر نذری

خاکشیر، گیاهی است که اصطلاحا به آن خاکشی می‌گویند که تخم این گیاه ریز و کمی بلند است و به دو رنگ قرمز و قهوه‌ای وجود دارد. جالب است بدانید که طعم خاکشیر قرمز، تلخ است و برای نذری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اگر دوست دارید این شربت نذری پرطرفدار را در ‌ماه محرم درست کنید باید به نکات زیر توجه کنید. مواد لازم برای ۵ نفر عبارتند از: ۴ قاشق غذاخوری خاکشیر، ۴ لیوان آب، یک عدد لیمو‌ترش تازه، به میزان دلخواه شکر یا عسل و به میزان لازم آلو بخارا، گلاب و یخ. برای تهیه این شربت ابتدا خاکشیر را درون کاسه‌ای مناسب ریخته و روی آن آب می‌ریزیم. پس از اضافه‌کردن آب به خاکشیر، دانه‌های آن به شکل دایره‌ای روی آب جمع می‌شوند که باید به کمک چنگال آنها را هم بزنیم تا به زیر آب بروند. معمولا خاکشیر با خاک و برگ‌های ریز همراه است باید اجازه دهیم این مواد ته‌نشین شوند و سپس آب کاسه را آهسته خالی می‌کنیم. نیاز است که این کار چندین بار تکرار شود تا به‌طور کامل این برگ‌ها و خاک‌ها از بین برود. خاکشیر را با آب سرد، شکر یا عسل و همچنین گلاب مخلوط می‌کنیم.

شربت آلبالوی نذری

شربت آلبالو نیز یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین شربت‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف از جمله‌ماه محرم به‌عنوان نذری و همچنین در‌ماه رمضان بسیار پرطرفدار است. برای تهیه این شربت برای ۵ نفر به ۷۵۰ گرم آلبالو، یک کیلو و ۵۰۰ گرم شکر و آب به میزان لازم نیاز داریم. ابتدا آلبالوها را شسته و هسته‌های آن را با استفاده از هسته‌گیر یا نی
در می‌آوریم. در داخل ظرف مناسبی یک لایه آلبالو و یک لایه شکر ریخته تا مواد اصلی تمام شود. میزان شکر به ترش یا شیرین‌بودن آلبالو نیز بستگی دارد. سپس روی آنها یک لیوان آبجوش ریخته و پس از اینکه در قابلمه را گذاشتیم، به‌مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت در یخچال قرار می‎دهیم. طی این مدت آلبالو‌ها آب می‌اندازند. یک لیوان آبجوش روی آلبالوها بریزید و قابلمه را روی یک شعله پخش‌کن روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا شکر کم‌کم آب شود و آلبالوها شروع به جوشیدن کنند. هم‌زدن را به‌آرامی انجام دهید و سعی کنید که آلبالوها را فشار ندهید. کف صورتی رنگ روی شربت را با استفاده از یک قاشق به‌صورت مداوم جمع کنید تا یک شربت شفاف و خوش‌رنگ داشته باشید. پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از پخت آلبالوها، با استفاده از یک کفگیر سوراخ‌دار، آلبالوها را جدا کنید. شربت باید حدود ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد تا به قوام مورد نظر برسد. سپس شربت را از یک صافی ریز رد کنید.

شربت زعفران نذری

زعفران بیش از ۱۵۰ ترکیب آنتی‌اکسیدانی مختلف دارد که فواید بسیاری برای بدن دارد که ازجمله می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، تقویت حافظه و... اشاره کرد. شربت زعفران در‌ماه محرم به‌عنوان نذری بین عزاداران پخش می‌شود و به‌دلیل محبوبیت بالا در این بخش قصد داریم طرز تهیه شربت زعفران را توضیح دهیم. مواد لازم برای تهیه شربت زعفران برای
۴ نفر عبارتند از: نصف قاشق غذاخوری زعفران آسیاب‌شده، به میزان دلخواه شکر، ۴ لیوان آب و ۴ قاشق غذاخوری گلاب. حالا برای تهیه این شربت، ابتدا زعفران‌ها را آسیاب کرده و سپس دم می‌کنیم. برای دم‌کردن زعفران می‌توانید از دو روش دم‌کردن با یخ یا دم‌کردن با آبجوش استفاده کنیم. بعد از دم‌کردن زعفران، آب را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و شکر را اضافه کنید. در تمام مدت تا قوام آمدن هم بزنید. بعد از آنکه به غلظت دلخواه رسید از روی حرارت بردارید و گلاب و زعفران را اضافه کنید و اجازه دهید تا خنک شود. چند قطعه یخ به آن اضافه کنید و با آب نوش‌جان کنید.

شربت تخم شربتی نذری

شربت تخم شربتی یکی از شربت‌های تابستانی آشنا برای ما ایرانیان است. شاید برای یک‌بار هم شده این شربت را به‌عنوان نذری در مراسم‌ مختلف از جمله‌ماه محرم استفاده کرده باشیم. شربت تخم‌شربتی یکی از ساده‌ترین شربت‌هایی است که می‌توان به سادگی آن را تهیه کرد بنابراین در این بخش قصد داریم به طرز تهیه شربت تخم‌شربتی برای ۵ نفر بپردازیم. مواد لازم برای تهیه شربت تخم‌شربتی برای ۵ نفر عبارتند از: ۴ لیوان آب، ۴ قاشق غذاخوری تخم‌شربتی، به میزان دلخواه زعفران دم‌کرده، ۲ قاشق غذاخوری شکر و یک عدد لیمو‌ترش. برای تهیه تخم‌شربتی، ابتدا تخم شربتی را در یک کاسه ریخته و مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم تا لعاب بیندازد و حجیم شود. به وسیله یک صافی ریز، تخم‌شربتی‌ها را چندبار می‌شوییم. در یک قابلمه، شکر و آب ریخته و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا به آرامی بجوشد و به غلظت مورد نظر برسد. میزان شکر را می‌توانید به دلخواه کم یا زیاد کنید. زمانی که شیره خنک شد تخم‌شربتی و زعفران د‌م‌کرده را به آن اضافه کنید و با آب خنک نوش‌جان کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید