• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137192
+
-

دنیا به کام‌شان نشد

نگاهی به 5بازنده لیگ بیستم

دنیا به کام‌شان نشد

بهروز رسایلی

با پایان مسابقات لیگ بیستم فوتبال ایران، حالا مجال مناسب برای بررسی عملکرد حاضران در این رقابت‌ها فراهم شده است. این روزها همه جا حرف از برنده‌هاست، اما شاید بد نباشد احوالات 5 بازنده لیگ بیستم را هم مرور کنیم؛ هرچند اسامی بسیار بیشتری را می‌شد به این سیاهه اضافه کرد.

  محمدرضا زنوزی
فصل را با مالکیت 2 تیم تراکتور و ماشین‌سازی در لیگ برتر شروع کرد. بارها در مورد غیرقانونی بودن این اتفاق هشدار داده شد، اما کسی اعتنا نکرد. البته زنوزی چندبار نمایش واگذاری ماشین‌سازی را به اجرا درآورد، اما وقوع این اتفاق تا اواخر فصل به تأخیر افتاد. نهایتا ماشین که مهجور افتاده بود با قدرت تمام به دسته اول سقوط کرد. تراکتور هم داستان‌های خودش را داشت. آنها باز هم از کسب عنوان قهرمانی عاجز ماندند و زودتر از هر زمان دیگری از کورس کنار رفتند. این تیم با تغییر چندین مدیر و کادرفنی، به ویترین تمام‌عیار رفتارهای هیجانی زنوزی تبدیل شد. آنها در جام حذفی به جایی نرسیدند و با قرار گرفتن روی پله چهارم لیگ، منتظرند تا استقلال قهرمان حذفی شود و از این طریق سهمیه لیگ قهرمانان را به‌دست بیاورند. اوج‌گیری مشکلات مالی در تراکتور در مقطع پایانی فصل، برگ دیگری از ناکامی زنوزی در این باشگاه بود.

 رسول خطیبی
سرمربی موفق آلومینیوم اراک در نیم‌فصل اول، نیمکت این تیم را رها کرد و هدایت تراکتور را پذیرفت. اگرچه خطیبی به شکل میلی‌متری موفق شد تراکتور را از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به دور بعد ببرد، اما نتایج او در لیگ برتر بسیار ضعیف بود. بعد هم شکست برابر پرسپولیس در سوپرجام باعث عزل این مربی و حضور فیروز کریمی در تبریز شد. رسول خطیبی، هم وجهه‌اش در اراک را از دست داد و هم در تبریز راه به جایی نبرد. اظهارات عجیب و فرافکنانه او بعد از شکست در سوپرجام هم با انبوه انتقادات، حتی از سوی برخی هواداران تراکتور همراه شد. درست همدوش خطیبی، می‌شد از مجتبی حسینی هم نام برد که در شرایط مشابه نفت مسجدسلیمان را رها کرد و سرمربی ذوب‌آهن شد. او فاجعه‌بار نتیجه گرفت، اما خوش‌شانس بود که تا پایان لیگ روی نیمکت ذوب ماند و این تیم هم به شکل معجزه‌آسایی در لیگ برتر حفظ شد.

  محسن مسلمان
در روزهایی که هواداران پرسپولیس بابت گلات قهرمانی سر از پا نمی‌شناسند، ستاره 2 قهرمانی اول سرخپوشان به بدترین شکل ممکن با تیمش به دسته پایین‌تر سقوط کرده است. حرف از محسن مسلمان است که قدر شرایطش در پرسپولیس را ندانست. او در ذوب‌آهن و سپاهان بسیار کم‌فروغ بود و همین داستان را در سایپا هم تکرار کرد؛ تا جایی که اواخر فصل حتی از جمع نارنجی‌پوشان کنار گذاشته شد. نهایتا هم سایپا با شکست 5‌گله برابر تراکتور به دسته یک سقوط کرد تا ناقوس پایان فوتبال مسلمان، بلندتر از هر زمان دیگری به گوش برسد.

  مهرداد سراجی
مدیرعامل سایپا را به نمایندگی از کادر تصمیم‌سازان این باشگاه برگزیده‌ایم. آنها در میانه راه با اخراج ابراهیم صادقی، سراغ جذب فراز کمالوند از استقلال رفتند و با این مربی بدترین نتایج ممکن را به‌دست آوردند. هنگام برکناری ابراهیم صادقی بازیکنان سایپا با انتشار استوری‌های هماهنگ خواهان ابقای این مربی شدند، اما سراجی که شایعه درگیری او با صادقی در یکی از جلسات تمرینی هم به گوش می‌رسید، رویه دیگری در پیش گرفت. حرف برسر این نیست که صادقی باید ابقا می‌شد یا نه؛ نکته اینجاست که سلسله تصمیمات مدیران باشگاه منجر به سقوط دردناک تیمی شد که حتی سابقه قهرمانی در لیگ برتر را هم داشت.

  شیخ دیاباته
مهاجم مالیایی استقلال اگر در همان پایان فصل گذشته از این تیم جدا می‌شد، تا ابد نام و نشانی درخشان از او در ذهن هواداران باقی می‌ماند. شیخ دیاباته اما یک فصل دیگر در استقلال ماند تا عملا هیچ کاری نکند و فقط کلی خرج و دردسر روی دست این باشگاه بگذارد. شیخ با تنها 2 گل زده در لیگ بیستم به‌کار خودش در استقلال پایان داد و مدیران این باشگاه هم رسما اعلام کرده‌اند نام او در لیست مازاد فرهاد مجیدی قرار دارد. با این اوصاف بعید است در ادامه مسابقات حذفی هم شاهد حضور دیاباته باشیم. این مهاجم حتی در مسابقات تشریفاتی پایان فصل هم فرصت بازی برای آبی‌ها را پیدا نکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید