• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137069
+
-

تازه‌های نشر/ رتروتوپیا


«رتروتوپیا» به‌معنای بازگشت به یوتوپیاست. آن را بازگشت به آرمانشهر یا بازگشت به آینده هم می‌توان گفت. رتروتوپیا فراخوانی به نوعی بازاندیشی نو، ژرف و نقادانه شرایط موجود جامعه جهانی و وضعیت مدرن انسان امروز است؛ جامعه‌ای که وعده پیشرفت، رفاه، آزادی، رستگاری و برپایی بهشت روی زمین را شنیده بود، اما با جهنمی از خشونت، قبیله‌گرایی، نابرابری، تنهایی و ازخودبیزاری روبه‌رو شد. رتروتوپیا هشداری برای توقف در مسیری است که بی‌محابا به‌سوی فساد و تباهی می‌رود و بازگشت به گذشته‌ای که عینیت نیافته، اما همیشه در قالب آرمان‌ها و ارزش‌ها یا چارچوبی نظری، الهام‌بخش و امیدوارکننده بوده‌ است. مانند روح یوتوپیا، محرک رتروتوپیا نیز از امید به صلح و آشتی ریشه می‌‌گیرد. رتروتوپیا نوشته زیگمونت باومن برای دستیابی به «جامعه‌ای آزادتر، برابرتر، دمکراتیک‌تر و زیست‌پذیرتر» همگان را به برخاستن و تلاش فرامی‌خواند. او کتاب را با این جمله به پایان می‌برد: «ما - ساکنان زمین‌ - با یکی از این دو موقعیت، روبه‌رو خواهیم بود: یا دست‌های به‌هم پیوسته یا گورهای مشترک.» «رتروتوپیا» آخرین اثر زیگمونت باومن، جامعه‌شناس خلاق و تأثیرگذار معاصر است که توسط بهروز گرانپایه ترجمه و نشر ثالث به تازگی آن را منتشر کرده است.

  آسوده‌گرایی

کتاب«آسوده‌گرایی» با زیر عنوان چگونه بی‌دردسر به بهترین نتیجه ممکن برسیم، نوعی کتاب خودیاری است نوشته گِرگ مک کیون که علی ابوالحسنی آن را به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر مون منتشر شده است.
آسوده گرایی، دیدگاهی متفاوت به شیوه انجام کارهاست. در واقع هدفی که در کتاب تعیین می‌شود، عقب نشینی از ایده‌آل‌ها و انجام کار کمتر نیست، انجام دادن تمام کارهای ضروری به بی‌دردسرترین شکل ممکن است. با مطالعه این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه آسوده‌ترین مسیر ممکن را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کنید. در بخشی از پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «چیزی که یاد گرفتم این بود: ما همه می‌خواهیم کارهایی را انجام دهیم که مهم هستند. همه می‌خواهیم تناسب اندام داشته باشیم، برای خرید خانه یا بازنشستگی پول ذخیره کنیم، در مسیر شغلی خود به شکوفایی برسیم و با همکاران و افرادی که با هم زندگی می‌کنیم، روابط نزدیکتری داشته باشیم. برای رسیدن به پیشرفت واقعی در مسائل مهم، به راه و روشی کاملا جدید برای کار و زندگی خود نیاز داریم.» نشر مون این کتاب کاربردی و البته سهل‌خوان را در 252صفحه با شمارگان 150نسخه، به بهای 59هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید