• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 10 مرداد 1400
کد مطلب : 137028
+
-

موزه‌ای برای ادای احترام به سیاستمدار متفکر

بنیاد فرهنگی امیرکبیر و موزه مرحوم دکتر حسن حبیبی با حضور شهردار تهران افتتاح شد


 بنیاد فرهنگی امیرکبیر و موزه مرحوم دکتر حسن حبیبی در ساختمان بوستان قلمستان در محله باغ فردوس، با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری و فرهنگی تهران افتتاح شد. 
شهردار تهران در مراسم بازگشایی این موزه در منطقه یک تهران گفت: « فضای قبلی این موزه در منطقه 7در محله نظام آباد بود که به دلیل مشکلات عدیده چندان فضای مناسبی نبود و خوشبختانه این ساختمان را در بوستان قلمستان انتخاب کردیم؛ ضمن آنکه دولت هم برای چنین رویدادی اهتمام داشت.»
 پیروز حناچی ادامه داد: «مرحوم دکتر حبیبی حق بسیاری به گردن کشور دارد و دولت در سال‌های متمادی تأکید داشت این حق باید ادا شود. وقتی انقلابی اتفاق می‌افتد، اتفاقات دور از اراده‌ای رخ می‌دهد، دکتر حبیبی به‌دلیل آشنایی با ادبیات و تحولات بعد از انقلاب فرانسه که بعد از انقلاب بزرگ‌ترین صدمه را به تاریخ و فرهنگ خود وارد کردند و آثار‌ زیادی را تخریب کردند بعد از انقلاب ایران، کنترل این موضوع را به‌دست گرفت و باعث حفظ آثار و مرمت مکان‌هایی چون کاخ مرمر، کاخ ریاست‌جمهوری، کاخ و باغ نگارستان و... شد و از تخریب آنها جلوگیری کرد.» 
شهردار تهران در همین راستا در پیامی در توییتر برای حفظ و پاسداشت سرمایه‌های انسانی شهر نیز اعلام کرد: «در راستای نگاه شهرداری تهران مبنی بر پاسداشت و حفظ سرمایه‌های انسانی و اجتماعی در جای جای شهر، موزه دکتر حسن حبیبی، سیاستمدار، پژوهشگر و متفکر معاصر که عمری در مسیر توسعه فرهنگ این مرز و بوم تلاش کرد، با همکاری همسر گرامی ایشان در بوستان قلمستان محله باغ فردوس به بهره‌برداری رسید.» 
او گفت: «دکتر حبیبی سوژه کاریکاتورهای گل آقا بود و این فضای نقد را به عمد به‌وجود می‌آورد. همچنین مجموعه ایران‌شناسی و نخستین کنگره بین‌المللی خلیج‌فارس، از کارهای دکتر حبیبی بود و لازم است در اینجا از زحمات همسر زنده یاد دکتر حسن حبیبی تشکر ویژه کنیم.» 
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه این مراسم گفت: «دکتر حبیبی یکی از مردان کم‌نظیر تاریخ ایران است. اگر کسی از ما بپرسد آیا ممکن است کسی یک ایران‌دوست در بالاترین درجه و یک مسلمان درجه یک باشد؟ پاسخ این است: بله و دلیل آن وجود دکتر حبیبی است. 
حداد عادل عنوان کرد:« اگر شخصیت دکتر حبیبی به جوانان امروز معرفی شود، آنها الگویی می‌بینند که توانسته در وجود خود به‌طور سازگار، عشق به ایران با اعتقاد راسخ به اسلام را جمع کند. من پیشنهاد می‌کنم یک دایره‌‌‌المعارف از اقداماتی که دکتر حبیبی انجام داده است تهیه شود تا اندیشه و همت دکتر حبیبی بسط پیدا ‌کند.» 
شفیقه رهیده، همسر زنده یاد دکتر حسن حبیبی نیز در این مراسم گفت: از روز اولی که شروع کردیم به تغییر این مجموعه، آقای حناچی ما را به این کار تشویق کرد و سفارش کرد دوستان جای مناسبی برای موزه پیدا کنند و شهردار منطقه یک درخصوص جانمایی مناسب موزه در منطقه یک ما را همراهی کرد که تشکر می‌کنم و این مجموعه، اکنون کاربرد بیشتری دارد و مردم بیشتری از آن بازدید می‌کنند.» سیدحمید موسوی، شهردار منطقه یک نیز در حاشیه این مراسم گفت: «مرحوم دکتر حبیبی، معاون اول سابق کشور، عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مهم‌ترین سرمایه‌ها و افق‌های آینده کشور ما محسوب می‌شود و باید از این سرمایه‌های انسانی و اجتماعی برای الگو پذیری آینده فرزندان این مرز و بوم استفاده و در هر نقطه و محلی از شهر باید یاد چنین سرمایه‌های عظیم فرهنگی را حفظ کنیم.» او اضافه کرد: «شهرداری تهران در چند سال اخیر بر این موضوع تأکید داشته و قدم‌های خوب و مؤثری نیز در این زمینه برداشته است و با جانمایی این موزه در باغ فردوس موزه دکتر حبیبی در این مکان آماده‌سازی‌ و برای علاقه‌مندان بازگشایی شد تا قطب گردشگری فرهنگی منطقه یک توسعه‌یابد.» 
حسن ‌ابراهیم حبیبی متولد ۱۵ اسفند ۱۳۱۵ و درگذشته ۱۲بهمن ۱۳۹۱ سیاستمدار، حقوقدان مشهور و دولتمرد ایرانی بود که از او آثار بی‌شماری در زمینه حقوق، آزادی و دیالکتیک از سال ۱۳۵۱ به بعد منتشر شده است. او از سال ۱۳۶۸ تا شهریور ۱۳۸۰ معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های مختلف بود. او همچنین در زمان ذکر شده یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان بود. مرحوم حبیبی از سال ۶۳ تا ۶۸ وزیر دادگستری و از سال ۵۹ تا ۶۳ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید