• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 مرداد 1400
کد مطلب : 136526
+
-

جهان‌نما/ آوارگی؛ سهم مردم افغانستان از جنگ

همزمان با ادامه درگیری‌ها در مناطق مختلف افغانستان، وزارت امور مهاجران این کشور اعلام کرده که دست‌کم 36هزارو500خانوار افغان طی 4‌ماه گذشته، آواره شده‌اند. بسیاری از این خانواده‌ها از ساکنان شهرهای نیمه شمالی افغانستان هستند که طی ما‌ه‌های گذشته، صحنه درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و نیروهای دولتی بوده‌اند. با هشدار نهادهای بین‌المللی در مورد ادامه جنگ و احتمال آواره شدن عده بیشتری از مردم، تاجیکستان ضمن تقویت مواضع نیروهای نظامی خود در مرز با افغانستان، اعلام کرده در حال آماده‌سازی خود برای پذیرش آوارگان افغان است. دولت تاجیکستان اعلام کرده که در حال ساخت چند کمپ برای پذیرش 100هزار آواره است.
با ادامه حملات طالبان به شهرها، منابع رسانه‌ای در افغانستان می‌گویند که اکنون کنترل بیش از 220شهر، در اختیار طالبان است. به این ترتیب، کنترل بیش از نیمی از خاک افغانستان به‌دست طالبان افتاده است. دولت روی 110شهر کنترل کامل و در بیش از 70شهر درگیری‌ها ادامه دارد. به گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، وزارت دفاع این کشور در حال نهایی کردن طرحی برای بازپس‌گیری مناطقی است که به دست طالبان افتاده است. این طرح با بازسازی و تقویت نیروهای نظامی طی 3 تا 6‌ ماه اجرا می‌شود. تمرکز این طرح در گام نخست روی تامین امنیت شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها، بازپس‌گیری کنترل شاهراه‌ها و پاکسازی مناطق مرزی و گذرگاه‌های مرزی در شمال، شرق و جنوب از حضور نیروهای طالبان است.
همزمان، مذاکرات صلح افغانستان در قطر نیز ادامه دارد اما نتیجه مشخصی از این گفت‌وگو‌ها حاصل نشده است. سهیل شاهین، یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد طالبان، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته است که این گروه خواستار جنگ داخلی در افغانستان نیست. شاهین تأکید کرده تا زمانی که دولت فعلی از قدرت کنار نرود و ساختار حکومت ایده آل افغانستان در مذاکرات مشخص نشود، از آتش‌بس خبری نیست. این در حالی است که دولت اشرف غنی نیز خود را منتخب مردم می‌داند و اعلام کرده؛ حاضر به کناره‌‌گیری از قدرت نیست.
با ادامه بن‌بست کنونی در مذاکرات، مردم افغانستان نگران کشیده شدن جنگ به مناطق مسکونی هستند؛ وضعیتی که دیروز در بلخ رخ داد. پیش از این سران طالبان و نمایندگان دولت توافق کرده بودند مانع از آسیب رسیدن به مردم شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید