• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 تیر 1400
کد مطلب : 134802
+
-

سیلاب‌های تابستانی در حاشیه اترک

پیگیری
سیلاب‌های تابستانی در حاشیه اترک

ستاره حجتی- خبرنگار

با شروع فصل تابستان، ماجرای پر‌حادثه سیلاب‌های تابستانه در استان‌های کشور شروع شده است. 2استان  کشور یعنی خراسان‌شمالی و گلستان مانند هر سال دستخوش این بحران شده‌اند که شبیه به بیماری مزمنی سال‌هاست گریبانشان را گرفته. خراسان شمالی تیر امسال و در یکی از گرم‌ترین تابستان‌های ایران دچار بارش تگرگ و سیلاب شد. راز، جرگلان، شیروان و گرمه از مناطقی است که به‌ویژه در حوزه تاسیسات زیربنایی و جاده‌های روستایی خسارت فراوانی دیدند.

دست خالی در برابر سیل
مدیرکل بحران خراسان شمالی درباره این بارش‌ها و میزان خسارت آن به همشهری می‌گوید: در شهر راز و جرگلان برخی از خانه‌های مسکونی و ساختمان فرمانداری دچار آب‌گرفتگی شد اما در سایر نواحی بخش زیادی از مزارع کشاورزی و همچنین راه‌های روستایی تخریب شدند. جواد نظری ادامه می‌دهد: با گذشت ۴۰ روز از زلزله ما هنوز ریالی اعتبار از دولت دریافت نکرده‌ایم و اکنون باید با دست خالی برای خسارت‌های سیل چاره‌اندیشی کنیم. او برآورد دقیقی از خسارت سیل و تگرگ ارائه نمی‌دهد اما مجموع خسارت سیل و زلزله تا‌کنون را بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند.
نظری همچنین با اشاره به اینکه سیلاب‌ها و خسارت‌های آن در استان تکرار می‌شود، می‌گوید: هنوز ریالی اعتبار برای جبران خسارت‌های سال گذشته دریافت نکرده‌ایم. شبیه‌ سربازی هستیم که باید با دست خالی نبرد کنیم. تمام مکاتبات ما با مدیران ارشد دولت نیز بی‌فایده بوده است.

خسارت ۲۷ میلیارد تومانی سیل در مراوه‌تپه
سیلاب و تگرگ در خراسان شمالی در حالی اتفاق افتاد که کمی آن‌سوتر و در همسایگی، اترک در مراوه‌تپه نیز سیلاب به راه افتاد و ۷روستای بخش قازانقایه این شهرستان در گلستان را دچار سیل‌زدگی کرد؛ سیلی که بنابر اعلام فرماندار شهرستان ۲۷ میلیارد تومان خسارت به جا گذاشت.
«امانگلدی ضمیر» خسارت‌های جانی انسانی این سیلاب را صفر اعلام می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه هیچ تلفات انسانی نداشتیم، اما حدود ۵۰راس دام تلف شدند. جاده ۵ روستا به‌طور کامل بازگشایی شده است، اما بازگشایی 2جاده دیگر کمی زمان می‌برد. روستاهای گوگ‌دره، آق‌قلعه، پست‌دره، پارچقلی و قرناوه، عطاجان قربان و مردم‌دره از روستاهای سیل‌زده شهرستان مراوه‌تپه هستند.

خسارتمان جبران نمی‌شود
شاه قربان دردی، یکی از اهالی مراوه‌تپه هم که ۴ راس دامش در این سیلاب تلف و بخشی از اراضی و مراتعش دچار آب‌گرفتگی شده است به همشهری می‌گوید: جبران خسارت ۴راس دام برایم سخت است و از سوی دیگر زمینم هم آب گرفته. نمی‌دانم دولت کی خسارت ما را جبران می‌کند. زندگی آسانی نداشتیم. مسئولان می‌گویند سال آینده زمین بعد از سیلاب حاصلخیز می‌شود اما حالا باید چه کار کنیم؟
شاه‌قربان ادامه می‌دهد: انتظار داریم دولت زمان بازپرداخت خسارت‌ها را اعلام کند. نیازی به وام بلاعوض هم نداریم، فقط شرایط وامی ترتیب دهند که پرداختش سنگین نباشد. همین کافی است.
محمد برات اهل شهر راز و جرگلان خراسان‌شمالی هم که خانه‌اش در مجاورت فرمانداری دچار آ‌ب‌گرفتگی شده است به همشهری می‌گوید: بیشتر وسایل برقی خانه‌ام سوخته است. خانه دچار آب‌گرفتگی شد، اتصالی برق به‌وجود آمد و همه وسایلم سوخت. شانس آوردیم که برق من و خانواده‌ام را نکشت.
او ادامه می‌دهد: حالا برق را قطع کرده‌اند. بیشتر آب تخلیه شده است اما حجم گل و لای بسیار زیاد است. بعید می‌دانم هیچ‌کدام از وسایل قابل استفاده باشد. در خانه برادرم سکونت داریم. نمی‌دانم باید چه کاری انجام دهیم. خسارت ما به این زودی‌ها تامین نمی‌شود اما باید فکر عاجلی کرد. هر سال درگیر این مسائل هستیم. یا سیل می‌آید یا زلزله و این بار هم وسط تابستان تگرگ و سیل با هم از راه رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید