• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
یکشنبه 6 تیر 1400
کد مطلب : 134297
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkWqE
+
-

تأثیر محدودیت‌های کرونا بر آمار تصادفات

آمارها از کاهش تصادفات جاده‌ای و فوتی‌های تصادف در دوره اجرای محدودیت‌های ترددی کرونا حکایت دارد

گزارش
تأثیر محدودیت‌های کرونا بر آمار تصادفات


آمارهای رسمی حاکی از این است که طی 2سال اخیر و در سایه اعمال محدودیت‌های ترددی برای مقابله با کرونا، تعداد تصادفات جاده‌ای و همچنین آمار فوتی‌ها و مجروحان در این تصادفات کاهش پیدا کرده است.  به گزارش همشهری، آنگونه که از آمارهای ارائه‌شده در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشخص است، مجموع تصادفات جاده‌ای در 2ماهه امسال، 8.8درصد نسبت به 2ماهه98 کاهش پیدا کرده و از ۱۰هزار و ۶۰۸فقره در 2ماهه سال98 به ۹هزار و ۶۷۲فقره در دوماهه امسال رسیده است.

کاهش 10.5درصدی فوتی‌های تصادفات
براساس آمارهای دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، تعداد تصادفات جاده‌ای منجر به فوت در 2ماهه امسال 7.9درصد کمتر در مدت مشابه در سال99 بوده و مجموع تصادف‌های منجر به فوت‌ در این دوره زمانی از ۸۰۰فقره به ۷۳۷فقره کاهش یافته است. همچنین به‌دنبال کاهش تعداد تصادفات فوتی، تعداد فوتی‌ها نیز با 10.5درصد کاهش از ۱۰۲۴نفر به ۹۱۶نفر رسیده است.
همچنین بررسی آمار تصادفات در 10ماهه1399در مقایسه با مدت مشابه در سال1398 نشان می‌دهد که در این دوره زمانی، تعداد کل فوتی‌ها 9.1درصد و تعداد کل مصدومان 20.3درصد نسبت به‌مدت مشابه در سال۹۸ کاهش یافته است. البته بهبود آمارهای مربوط به تصادفات جاده‌ای در حالی است که در این دوره زمانی، متوسط تردد ساعتی خودرو در محورها 14.2درصد و متوسط تردد استانی 14.9درصد نسبت به سال۹۸ کاهش داشته که دلیل عمده این کاهش، اعمال محدودیت‌های تردد برای مقابله با شیوع کرونا بوده است. در حقیقت آمارها نشان می‌دهد به‌ دنبال محدودیت‌های ترددی که از اسفند98 در کشور اعمال شده و همچنین کاهش محسوس تمایل شهروندان به سفرهای برون‌شهری، آمار تصادف‌های جاده‌ای نیز کاهش پیدا کرده است؛ هرچند به‌نظر می‌رسد میزان کاهش تصادفات کمتر از میزان کاهش تردد بوده و حتی با خلوت شدن محورها نیز همچنان دیگر عوامل تصادف‌ساز منجر به وقوع حادثه شده‌اند.

افزایش تلفات جاده‌ای در قم
آمارهای ارائه‌شده در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور حاکی از این است که در سال گذشته، استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمترین کاهش فوتی و استان‌های ایلام و سمنان بیشترین کاهش فوتی را در مقایسه با سال۹۸ داشته‌اند. در نشست دیروز این کمیسیون، گزارشی از وضعیت ایمنی تردد در محورهای استان قم ارائه شده که نشان می‌دهد با وجود افزایش تردد و تصادفات در این محورها، روند تعداد متوفیان در تصادفات جاده‌ای این استان از سال۱۳۹۳ تا سال۱۳۹۹ حدود 3.5درصد کاهش داشته اما در سال۹۹ میزان تلفات با افزایش روبه‌رو بوده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که حدودا ۵۰درصد تصادفات منجر به فوت استان قم به ‌ترتیب در ۵محور قم-تهران، قم-سلفچگان، کمربندی امام‌علی(ع)، سلفچگان-اراک و قدیم قم-تهران رخ داده و مسائلی ازجمله ترکیب ترافیک سبک و سنگین در محورهای پرتردد، دسترسی‌های متعدد و غیرایمن و غیرمجاز، تخریب و کمبود سیستم‌های هوشمند کنترل سرعت، سرقت علائم و تجهیزات ایمنی در محورهای استان، ترکیب ترافیک شهری و بین‌شهری در کمربندی قم، کمبود پایگاه‌های امداد و نجات هلال‌احمر و عدم‌پوشش تلفن همراه در برخی از محورها و کمبود خودروهای گشت پلیس‌راه ازجمله اهم مشکلات ایمنی استان بوده‌اند.

پیشنهاد کاهش سرعت در آزادراه تهران - قم
در نشست دیروز کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مصوب شده است که پیشنهاد کاهش سرعت در آزادراه تهران- قم از ۱۲۰ به ۱۱۰کیلومتر در ساعت توسط دبیرخانه کمیسیون بررسی و نتیجه آن برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه شود. همچنین پیگیری مدیریت دسترسی‌ها و سرعت کمربندی قم و محورهای این استان، گزارش مستمر پیشرفت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان قم به کمیسیون ایمنی راه‌ها، و تدوین برنامه کمیسیون ایمنی استان قم برای کنترل و جلوگیری از روند رو به رشد تصادفات استان از دیگر مصوبات جلسه بوده است. موارد دیگر ازجمله ارتقای کنترل تردد کامیون‌های فاقد بارنامه در سطح شبکه جاده‌ای، ارتقای عملکرد و کنترل‌ها در مراکز طب کار، کنترل و رصد فعالیت ناوگان و رانندگان برای جلوگیری از ترددهای غیرمجاز آنها با بهره‌گیری از ثبت تردد توسط دوربین‌های کنترل سرعت و پیگیری نصب حفاظ ایمنی ناوگان باری فعال در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای در این جلسه تصویب شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید