• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134179
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2kl2N
+
-

کارگردانان ناکام

نقش مدیران تلویزیون در پروسه تولید سریال‌ها و تغییر کارگردانان

تلویزیون
کارگردانان ناکام

هلیا نصیری- خبرنگار

بعد از سریال «می‌جان» و تغییر کارگردان و ادامه تولید با کارگردان دیگر، این‌بار نام مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه‌3 برای دومین بار با سریال «حکم رشد» همراه شد. نعمت‌الله یکی از دلایل کناره‌گیری از کارگردانی این سریال را دخالت‌های این مدیر عنوان کرده است.
سعید نعمت‌الله که همیشه نامش به‌عنوان فیلمنامه‌نویس در تیتراژ‌های سریال‌های تلویزیونی دیده می‌شود، قرار بود حکم رشد را برای شبکه3 کارگردانی کند. او بعد از مدتی کار در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که از این پروژه کنار می‌رود. او عنوان کرده بعد از 18روز کار از کارگردانی سریال کنار می‌رود و دلیلش نیز دخالت‌های مدیر گروه فیلم و سریال شبکه3 است؛ موضوعی که به‌نظر در سریال می‌جان هم رخ داد و مرجان اشرفی‌زاده که نخستین تجربه کارگردانی برای سریال را داشت بعد از وقفه‌ای 6‌ماهه به‌خاطر شیوع کرونا نتوانست در کنار پروژه بماند و سریال توسط حسن لفافیان کارگردانی و با نام دیگر روی آنتن رفت؛ با این تفاوت که این سریال نزدیک به 500دقیقه فیلمبرداری خود را انجام داده بود و بازیگران اصلی سریال نیز تغییر کردند.
اشرفی‌زاده هم در گفت‌وگویی که با همشهری داشت، عنوان کرده «مدیران شبکه3  در ساخت سریال عجله داشته و با پیشنها‌دهای خود، باعث می‌شدند که آنچه مدنظرم بود، پیش نرود.» البته مهدی آذرپنداری در گفت‌وگویی که با همشهری داشت درباره تغییر کارگردان می‌جان عنوان کرده بود: «به‌دلیل طولانی‌ترشدن پروسه و همچنین اصرار کارگردان بر انتخاب لوکیشن‌ها نتوانستیم با کارگردان به تفاهم برسیم.» حالا بعد از می‌جان نوبت به حکم رشد رسید و نعمت‌الله در مقام کارگردان دیگر در سریال حضور ندارد و به‌نظر مدیر گروه فیلم و سریال شبکه3 فکر دیگری برای ادامه تولید این سریال دارد. این مدیر همچنین در واکنش به صحبت‌های نعمت‌الله عنوان کرده است: «بعد از «زمین گرم» که برای نخستین بار به سعید نعمت‌الله اعتماد شد تا این نویسنده باسابقه، برای نخستین بار در جایگاه کارگردانی بایستد، تردیدهای جدی در کیفیت کارگردانی آقای نعمت‌الله در گروه و در سیمافیلم به‌وجود آمد. ازهمین‌رو، من این نگرانی را به آقای فرجی منتقل کردم. به‌خصوص که این کار پرریتم‌تر و به جهت کارگردانی کار سخت‌تری محسوب می‌شد. البته آقای نعمت‌الله به جهت تعصب همیشگی و معروفش روی فیلمنامه خود، شرایط را برای حضور کارگردان دیگری سخت می‌کرد. با توجه به اینکه سیمافیلم هم با کارگردانی آقای نعمت‌الله مخالف بود، با تغییر فیلمبردار و اضافه‌شدن آقای امیر کریمی باتجربه، قرار شد سعید نعمت‌الله به‌طور آزمایشی پشت‌دوربین این کار قرار گیرد و بعد از 2هفته با توجه به کیفیت کار او، تصمیم نهایی در مورد کارگردانی کار اتخاذ شود. ایشان هم قول‌های مساعدی دادند که روش کارگردانی خود را در این سریال تغییر دهند.» وی همچنین عنوان کرده که با گذشت 18روز از کار به همراه تهیه‌کننده به باکس مونتاژ رفته و متوجه مشکلات جدی در کار شده است!
وی ادامه می‌دهد: «طی صحبت با تهیه‌کننده، بنا شد همان شب، نکات به آقای نعمت‌الله منتقل شود. اما آقای نعمت‌الله هم این اشکالات را قبول نداشت و معتقد بود  که کار از کیفیت بالایی برخوردار است و اشکال از سلیقه ماست، در نتیجه، استعفای خود را تقدیم تهیه‌کننده کرد.» آذرپندار معتقد است که اختلاف‌ها به لحاظ محتوایی یا خرده فرمایشات سازمانی نبوده است. وی می‌گوید: «در زمین گرم و «برادر جان» با آقای نعمت‌الله هیچ‌گاه به اختلاف جدی برنخوردیم و ایشان برخلاف تصویر بیرونی‌شان، همیشه با حرفه‌ای‌گری مثال‌زدنی، اصلاحات احتمالی گروه و سازمان را پذیرفته و اعمال کرده و به همین جهت، معمولا سریال‌هایش ازجمله همین 2سریال مذکور، هیچ ممیزی‌ای ندارد. اما ماجرای کیفیت کارگردانی مسئله‌ای مجزاست و مستقیما به مسئولیت ما در برابر بیت‌المال و هزینه‌ای که برای سریال شده، برمی‌گردد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید