• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132159
+
-

تشدید چانه‌زنی‌ها برای احیای برجام

سخنگوی وزارت امورخارجه: پیشرفت‌های خوبی در وین حاصل شده، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است


 امیرمحمد حسینی ـ خبرنگار

 چراغ‌های گراندهتل هر روز از صبح تا ساعات پایانی شب روشن است. مذاکرات احیای برجام در وین قدم‌به‌قدم و خط‌به‌خط پیش می‌رود و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه هم برگزار می‌شود. آخرین این دیدارها هم میان هیأت ایران و هیأت‌های روسیه و چین بوده که کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی خبر آن را داده است. طبق گزارش‌ها در این دیدار، آخرین تحولات مذاکرات بررسی شده و هیأت ایرانی در این دیدار نقطه‌نظرات خود درخصوص متون پیش‌نویس و موضوعات باقیمانده را برای طرف‌های چین و روس تشریح کرده است. هیأت‌های چین و روسیه هم نظرات خود درباره روند مذاکرات را با دیپلمات‌های ایرانی درمیان گذاشتند و بار دیگر بر حمایت کامل از مواضع ایران تأکید کردند.  گفته شده که سیدعباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران بعد از این نشست سه‌جانبه بلافاصله راهی نشست چهارجانبه با هیات‌های آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا شده است. پیش از این نماینده روسیه خبر داده بود که استنباط طرفین این است که دور پنجم دور نهایی مذاکرات باشد و گفت‌وگو بر همین اساس ادامه دارد، اما محورهای اختلافی و کلیدی هنوز برجای خود باقی مانده‌اند.عراقچی دیروز در گفت و گو با شبکه خبر با تایید روند فوق افزود: شاید جهت انجام برخی مشورت‌ها، حصول توافق برای احیای برجام به دور ششم مذاکرات موکول شود.

هر دور از مذکرات می‌تواند دور آخر باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این احتمال که مذاکرات در دور پنجم پایان یابد، گفته: «همانطور که پیش از این گفته‌ام مذاکرات و گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌دهیم را با دقت و وسواسی که لازم است، پیگیری می‌کنیم. هر دور از این مذاکرات می‌توانسته دور آخر باشد، ولی به‌دلیل اینکه برخی از موضوعات باقی مانده به دور بعدی کشیده شده است و اگر موضوعات کلیدی باقی مانده حل شود، این دور می‌تواند دور آخر باشد، ولی اگر چنین نشود، ادامه می‌یابد.» سعید خطیب‌زاده تأکید کرد که نباید تعجیل و عجله‌ای در این زمینه کرد و درباره موضوعات کلیدی تصمیم‌گیری با دقت انجام می‌شود. البته خطیب‌زاده گفت که گفت‌وگوها تا اینجا پیشرفت‌های خوب و قابل‌توجهی در هر 3 کارگروه تشکیل‌شده داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. 3کارگروه هسته‌ای، تحریم و ترتیبات اجرایی که از نمایندگان همه کشورها تشکیل شده در حال رایزنی برای نهایی کردن فهرست تحریم‌های قابل‌لغو، اقدامات متقابل ایران و سپس مشخص کردن ترتیب انجام آنها هستند. ایران تأکید دارد که همه تحریم‌های اعمال شده در دوران دونالد ترامپ باید لغو شود و مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد. آمریکا اما برای لغو تحریم‌های مغایر با برجام اعلام آمادگی کرده و به‌نظر می‌رسد این مهم‌ترین محور اختلافی در مذاکرات است. سخنگوی وزارت امور خارجه نیز بار دیگر بر لزوم لغو همه تحریم‌های پس از برجام اعمال شده از سوی آمریکا تأکید کرده است. پیش از این عباس عراقچی گفته بود که این تحریم‌ها شامل ۱۵۰۰ مورد است.

   گفت‌وگوهای ایران و عربستان در فضای مناسبی ادامه دارد

همزمان با پیشرفت در مذاکرات وین گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران و عربستان نیز ادامه دارد؛ البته نه در فضای خبری، بلکه پشت درهای بسته. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت این گفت‌وگوها گفته: «مرسوم نیست که گفت‌وگوها در فضای عمومی ادامه پیدا کند و من در پاسخ به سؤال شما می‌توانم بگویم که گفت‌وگوها بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و این گفت‌وگوها در فضای مناسبی ادامه داشته و امید است که به یک فهم مشترک برسد.» خطیب‌زاده همچنین از توافق اولیه در مذاکرات حج خبر داد: ‌«درخصوص حج رایزنی‌های گسترده‌ای صورت گرفته برای اینکه امسال این موضوع انجام شود و توافقات اولیه در این زمینه توافقات مثبتی است.» پیش از این سخنگوی دولت خبر داده بود که مذاکرات ایران و عربستان تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دارد و روند آن مثبت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید