• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 10 خرداد 1400
کد مطلب : 132024
+
-

درنگی برکتاب نقد «تحریف مدرن» امام خمینی جنگ عراق و ایران ‌ نوشته عطاءالله مهاجرانی

تحریف تاریخ نزدیک

درنگ
تحریف تاریخ نزدیک

 جدیدترین کتاب عطاءالله مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی از سوی انتشارات امید ایرانیان با شمارگان 3هزار نسخه در 360صفحه به بهای 98هزار تومان منتشر شده است؛ کتابی که وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن با توجه به اسناد به کلی سری دولت عراق، اظهارات ژنرال‌ها و مقامات سیاسی و حزبی دولت عراق و چهره‌های مطرح ایرانی از زوایای مختلف ریشه‌ها و دلایل و علل آغاز جنگ 8ساله را بررسی می‌کند و به این پرسش‌ها پاسخ می‌‌دهد که چرا عراق جنگ علیه ایران را آغاز کرد و چرا تحریف درباره جنگ انجام شده است؟ مهاجرانی که کتاب «نقد توطئه آیات شیطانی» را در تبیین و تفسیر فتوای امام خمینی(ره) در دفاع از حریم و اعتبار پیامبراسلام(ص) و تحریف شخصیت او بیش از 30 سال پیش، نوشته بود، درباره انگیزه‌اش از نوشتن این اثر در مقدمه کتاب می‌نویسد: «شکوه شخصیت امام خمینی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه مثل رستاخیزی ناگهان و آتشی در بیشه اندیشه‌ها، در جانم افروخته شد.»

شخصیت و جاذبه امام خمینی(ره)
مهاجرانی در ابتدای کتاب در مقدمه‌ای با عنوان «ای رستخیز ناگهان» نوشته است: «همسر فرزانه‌ام دکتر جمیله کدیور شهریور‌ماه امسال(۱۳۹۹) سفری مبارک و روح‌بخش به تهران و مشهد داشتند. به خانه انس‌مان، به روزنامه اطلاعات سر زده بودند. فرصتی دست داد تا من هم از طریق تلفن تصویری با دوست باصفا جناب آقای دعایی که اربعینی از دوستی‌مان و سابقه ارادتم می‌گذرد و با دیگر مدیران ارشد روزنامه اطلاعات سلامی و کلامی داشته باشم. ابراز مهر دوستان و البته دلتنگی بنده و یاد ایامی که در گلشن صفایی داشتیم...
آقای سیدمحمود دعایی سی‌دی سخنرانی‌شان در یزد را برایم فرستادند. سخنرانی را دیدم و شنیدم. بارها شنیدم. جان کلام ایشان دغدغه و نگرانی نسبت به تحریف شخصیت امام‌خمینی بود. سخنان آقای دعایی مثل همیشه صمیمانه، پرمهر، پرنکته، اثرگذار و عبرت‌آموز بود. می‌خواستم یادداشت کوتاهی در این‌باره بنویسم. دیدم شخصیت و جاذبه امام خمینی مرا گرفت و با خودش برد که برد...»
عطاءالله مهاجرانی درباره هوشمندی، موقعیت‌سنجی و آینده‌نگری امام خمینی نیز می‌نویسد: «ازجمله سرفصل‌های تحریف شخصیت امام خمینی انکار هوشمندی و حذاقت، موقعیت‌سنجی و آینده‌بینی و کیاست و سیاست ایشان است. امام در تاریخ مرجعیت شیعه و در تاریخ سیاست و حکومت در ایران، یکی از درخشان‌ترین مصادیق تعبیر منسوب به پیامبر عظیم‌الشان اسلام، سلام‌الله علیه بود؛ انسان با ایمان، هوشمند، دوراندیش، باریک‌بین و زیرک.

جنگ ایران و عراق و پاسخ به شبهات درباره نقش امام خمینی
کتاب شامل ۴ بخش با عناوین «هوشمندی، موقعیت‌سنجی و آینده‌نگری امام خمینی»، «آغازگر جنگ عراق و ایران؟‌»، «انگیزه‌ها و دلایل حمله عراق به ایران» و «پشتیبانان صدام حسین» است. نویسنده سرفصل‌ها را به‌طور مفصل و در چند بخش بررسی کرده است. همچنین 2فصل دیگر کتاب درباره نقش کشورهای عربی در جنگ ایران و عراق و یاران ایران است. بخش پایانی هم به سخن آخر اختصاص یافته است. مهاجرانی در بخشی از کتاب می‌نویسد: «تحریف را جزو مغالطات منطقی به شمار آورده‌اند که‌گاه در تغییر واژه اتفاق می‌افتد و‌گاه در معنا. نوع سومی از تحریف وجود دارد که هم واژه تغییر داده می‌شود و هم معنا؛ ‌گونه‌ای که نویسنده نقد «تحریف مدرن» معتقد است در مورد سخن و شخصیت امام خمینی تا به امروز صورت گرفته است. کتاب نقد تحریف مدرن امام خمینی(ره)؛ جنگ ایران و عراق پاسخ به شبهات در مورد نقش امام خمینی(ره) در رابطه با شروع جنگ ایران و عراق است و براساس اسناد و مدارک و اظهارات شخصیت‌های عراقی و همینطور ایرانی پاسخی مستدل به شبهاتی در این‌باره می‌دهد.» مهاجرانی در این کتاب با توجه به اسناد به کلی سری دولت عراق، اظهارات ژنرال‌ها و مقامات سیاسی و حزبی دولت عراق و چهره‌های مطرح ایرانی از زوایای مختلف ریشه‌ها و دلایل و علل آغاز جنگ 8ساله را بررسی می‌کند و به این دو پرسش پاسخ می‌دهد که چرا عراق جنگ علیه ایران را آغاز کرد و چرا تحریف درباره جنگ انجام شده است؟

نادیده گرفتن شخصیت فکری، فلسفی، اخلاقی و انقلابی و دینی امام
مهاجرانی در بخش دیگری از کتاب می‌نویسد: «در روایت داستانی تحریف‌های متنوعی صورت گرفته است. وقتی صادق قطب‌زاده پرسش خبرنگار را ترجمه می‌کند، می‌پرسد: حالا چه احساسی دارید، امام خمینی(ره) به نقطه دور‌دستی نگاه می‌کند و می‌گوید: هیچ!... . این گفت‌وگوی کوتاه توسط مرحوم حبیب‌الله ‌عسگراولادی روایت متفاوتی دارد؛ ایشان که جزو همراهان امام و در همان پرواز بوده‌اند می‌گویند: خبرنگار پرسید، شما که امروز قدرتمندترین شخصیت ایران هستید، از بازگشت به ایران چه احساسی دارید؟ امام پاسخ می‌دهند؛ هیچ! در این 40 سال گذشته، همین گفت‌وگو و پاسخ هیچ، مضمونی در دست مخالفان جمهوری اسلامی و انقلاب از هر طیف و گروه و دسته‌ای با هویت‌های رنگارنگ شده است که ببینید، اصلاً احساس ندارد! ببینید مردم ایران را به هیچ می‌انگارد! برخی نیز به این هیچ، «هیچ بزرگ» عنوان داده‌اند. پاسخ امام خمینی(ره) در آن شرایط ویژه و موقعیت استثنایی چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ مخاطب این «هیچ» کیست؟ تفسیر امام از این «هیچ» چه می‌تواند باشد؟ آیا برای شناخت، تفسیر و تاویل این هیچ می‌توانیم شخصیت فکری، فلسفی، عرفانی، اخلاقی، انقلابی و دینی امام را نادیده بگیریم و صرفاً بر همین واژه هیچ تأکید کنیم... .»

ریشه استواری نظام و سربلندی ملت ایران
مهاجرانی در بخش سخن آخر می‌نویسد: «جنگ تحمیلی با مدیریت آمریکا و حمایت شوروی و چین و اروپا و کشورهای عربی علیه انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، تمامیت سرزمینی ایران و با هدف تجزیه ایران از بعد سرزمینی و ملی و سقوط نظام طراحی شده بود. به برکت نقش تعیین‌کننده رهبری امام‌خمینی رضوان‌الله تعالی علیه، پایداری ملت ایران، ارتش و سپاه و بسیج، نه‌تنها اردوی جهانی جنگ علیه ایران به هیچ‌یک از اهداف خود نرسید، بلکه انقلاب و نظام از توفان جنگ سربلند بیرون آمد. جنگ تبدیل به گنجینه‌ای از تجربه شد. استقلال و استواری نظام و سربلندی ملت ایران، بی‌تردید، ریشه هایش در حماسه مقاومت جنگ 8ساله است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید