• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 2 خرداد 1400
کد مطلب : 131337
+
-

جشنواره‌زده نیستیم

پاسخ عسگرپور به انتقادات

محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «شهر‌فرنگ» شبکه خبر در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده نسبت به چرایی اصرار بر برگزاری این رویداد در شرایط فعلی پاسخ داد.
به گزارش همشهری، عسگر‌پور درباره هزینه‌های این جشنواره گفت: برخی فعالان سینما، نگران هستند و دغدغه‌های خاصی عمدتا در حوزه معیشتی دیگر همکاران خود دارند و فکر می‌کنند می‌شود با حذف این جشنواره‌ها همه‌‌چیز را درست کرد. واقعیت این است که ما در مورد اکوسیستمی صحبت می‌کنیم که بخشی از آن یک رویداد ملی است و بخشی دیگر جهانی. تقریبا در هر جای دنیا کشورهایی که در جشنواره‌ها حضور دارند و سهمی از بازار فیلم هم دارند، حداقل یک جشنواره جهانی دارند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعداد تولیدات‌مان قابل توجه است و سال‌‌هایی جزو ۷کشور اول دنیا بودیم. این بخشی از همان اکوسیستمی است که ممکن است اختلاف‌نظر درباره آن وجود داشته باشد.
عسگرپور در پاسخ به این کنایه برخی سینماگران که می‌‌گویند جشنواره جهانی فجر سفره‌ای است که پهن شده برای درآمد مالی عده‌ای خاص، توضیح داد: دوستان فراموش می‌کنند که کل رقمی که در سینمای ایران هست، آنقدر ناچیز است که این کنایه‌ها درباره آن خنده‌دار است. من باید بگویم بودجه این جشنواره، به اندازه نصف یک فیلم سینمایی است. کما‌اینکه در وزارت ارشاد یک جریان شفاف‌سازی درباره بودجه به‌وجود آمده ‌و جزئیات این ارقام هم اعلام خواهد شد. من اگر همین رویداد را نخواهم برگزار کنم، می‌توانم یک فیلم‌ یا سریال بسازم که قطعا از لحاظ فیلمسازی به نفع من است. اما انگیزه‌های مختلفی باعث می‌شود افراد کارهای متفاوتی در زمان‌های مختلف انجام دهند.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره انتشار ریزهزینه‌های این رویداد پس از برگزاری هم گفت: من بخواهم یا نخواهم ریزخرج‌های جشنواره منتشر می‌شود و بنیاد فارابی این کار را هر سال می‌کند. البته من معتقدم اگر قرار است این کار را بکنیم، نباید فقط صرف جشنواره جهانی و ملی باشد، بلکه همه باید بگویند. من به خبرگزاری‌های مختلف که این سؤال را می‌کنند، می‌گویم شما هم ریزهزینه‌های خود را بگویید. ما ریزخرج‌ها را می‌گوییم، شما هم بگویید.
وی ادامه داد: این بحث شفافیت و اتاق شیشه‌ای از لحاظ فیلمنامه‌نویسی تا حدودی طنز شده است. نمی‌شود برای یک جای کوچک درخواست اتاق شیشه‌ای داد و جاهای دیگر را رها کرد.
عسگرپور در پایان تأکید کرد: ما جشنواره‌زده نیستیم، یک کشور صاحب سبک سینماییم. خیلی از کشورهایی که از ما کمتر تولیدات دارند، جشنواره‌های جهانی برگزار می‌کنند. جشنواره‌ها اساسا محل عرضه هستند نه مهمانی. یکی از محل‌های عرضه، جشنواره جهانی فجر است، خصوصا اگر این جشنواره بتواند این آثار را به خریداران خارجی برساند. ما با دست خود می‌خواهیم این امکان عرضه را از خودمان بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید