• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 12 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 129700
+
-

پناهجویان جنگ جهانی سوم

مهدیا گل‌محمدی

سانتی‌مانتالیسم (عاطفه‌گرایی و مهربان‌نمایی) جاری در فضای مجازی بخشی از دنیای شعارزده و خالی از عملگرایی را به نمایش می‌گذارد که هیچ نسبتی با واقعیت دردناک جوامع ندارد. برخی کاربرها و مسئولان در فضای مجازی در حالی دم از مهربانی می‌زنند که برای نمونه در شرایط شبه‌جنگ جهانی سومی ناشی از شیوع کرونا کمتر کسی به فکر پناهجویان این جنگ بزرگ است؛ برای نمونه همان‌ها که با چشم‌هایی تاتاری و باریک در جست‌و‌جوی کار و لقمه نانی کنار خیابان‌ها زانوی غم بغل کرده‌اند. آمارهای جهانی مرتبط با پناهجویان ان‌آرسی (مجمع پناهجویان نروژ) نشان می‌دهد 70میلیون نفری که به‌دلیل جنگ، فقر و مشکلات حقوق بشری ناچار به ترک کشورشان شده‌اند در شرایط این روزهای جهان با مشکلاتی چندین برابر شده دست به گریبانند. تجربه جهانی از انواع جنگ‌ها و بحران‌ها نشان می‌دهد آوارگان هم در کنار زن‌ها و بچه‌ها از آسیب‌پذیرترین اقشاری هستند که درگیر فجایع شرایط جنگی می‌شوند. تمام این مقدمه برای آن بود که به اقدامات دولت و مردم برخی کشورهای جهان برای رسیدگی به امور آوارگان و پناهجویان در خلال سال‌های شیوع کرونا بپردازیم. برای نمونه کانادا با پیوستن به کمپین جدید جهانی به‌نام
«It Takes a Community»، سهم مثبت مهاجران و پناهندگان را به لحاظ اثرگذاری در جوامع محلی به رسمیت شناخت. این اقدام در شعار خلاصه نشده و در عمل قوانین را طوری تنظیم می‌کند که مهاجران به‌عنوان جزئی از جامعه قلمداد شوند که در شرایط سختی مانند شیوع کرونا باید به آنها حقی مساوی برای کار و خدمات اجتماعی ارائه شود. هدف دیگر این کمپین مقابله با اطلاعات غلط و ضد‌مهاجرتی، مبارزه با افزایش تبعیض، سخنان نفرت‌انگیز و بیگانه‌ستیزی در سراسر جهان از طریق تجلیل از افرادی است که می‌توانند به بهبود جامعه خود کمک کنند؛ فارغ از اینکه در کجا به‌دنیا آمده‌اند.
در برزیل به‌عنوان کشوری که مردم دارای ملیت برزیلی هم از رفاه چندانی برخوردار نیستند، برای پناهجویان و آوارگان امکاناتی درنظر گرفته شده است. برای نمونه در سائوپائولو مسئولان برای رعایت بهداشتی که در نهایت به نفع کل جامعه خواهد شد، بیش از 100سینک روشویی و ظرفشویی نصب کرده‌اند؛ بنابراین 400هزار نفر از خانواده‌های مهاجران از سینک‌های شرکت FlorescerBrasil که شرکتی با مسئولیت‌های اجتماعی است برای ارتقای سطح بهداشت استفاده می‌کنند. به این اقدامات حمایتی باید 1000دلار کمک‌هزینه مسکن در آمریکا، تشکیل صندوق کووید-19برای حمایت‌های مالی از پناهجویان بی‌بضاعت در دوران کرونا و جمع‌آوری 60هزار دلار کمک‌های خیریه برای نیازمندان در استرالیا و صدها اقدام دیگر را هم افزود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید