
واکنش جهانی به متروی مریممقدس
نامگذاری یک ایستگاه مترو در تهران، توجه خارجیها را هم به خود جلب کرده است

مریم باقرپور - مهدی اسماعیلپور | روزنامهنگار
چند روزی است که عکسهای ایستگاه متروی مریم مقدس در شبکههای اجتماعی دستبهدست میشود. این ایستگاه گرچه هنوز به بهرهبرداری نرسیده، اما کاربران فضای مجازی با هیجان و کنجکاوی به بررسی جزئیات آن پرداختهاند و تصاویری از طراحی زیبا و مدرن ایستگاه را همراه با دیدگاه شخصی و توضیحاتی درباره عمق و امکانات ویژهاش بهسرعت به اشتراک گذاشتهاند. برخی دیگر هم با ایجاد هشتگهای مرتبط سعی در جلب توجه بیشتر به این پروژه دارند. در این میان همگی متفقالقولند که ایستگاه مریم مقدس نهتنها یک ایستگاه مترو بلکه نمادی از همزیستی فرهنگی و احترام به تاریخ و هویت است. اما ساخت این ایستگاه از کی شروع شده و طراحی آن چه روندی را پشتسر گذاشته است؟
طراحی جدید برای ایستگاه
آغاز ساخت این ایستگاه با نام اولیه پیشنهادی «استاد نجاتاللهی» به سال1394 برمیگردد؛ اما پس از شروع فعالیت مدیریت شهری ششم، در راستای نگاه ویژه به معماری ایستگاههای مترو، در طراحی داخلی آن بازنگریهایی صورت گرفت. با این هدف کارگروه تخصصی معماری به ریاست عباس فتحعلیپور، مجری خط6 مترو تشکیل شد. اعضای این کارگروه با وسواس و دقت زیاد طرحهایی را پیشنهاد دادند و پس از چندین مرحله رفتوبرگشت، طرح نهایی به تصویب رسید که اینروزها در ایستگاه دیده میشود. همچنین با توجه به قرارداشتن ایستگاه در نزدیکی کلیسای سرکیس مقدس، نامش به مریم مقدس تغییر کرد.
متناسب با نمای کلیسا
در معماری نمای بیرونی ایستگاه یا همان کیوسک ورودی از مصالحی مانند سنگ سفید و شیشه استفاده شده تا با نمای کلیسای روبهروی ایستگاه، یعنی کلیسای سرکیس مقدس همخوانی داشته باشد. بر سردر ورودی ایستگاه هم مانند تمام ایستگاههای مترو تابلوی «به نام خدا» نصب شده، با این تفاوت که در ایستگاه مریم مقدس(س) این عبارت به 4زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ارمنی حک شده است. این موضوع یکی دیگر از ویژگیهای خاص این ایستگاه خط6 است.
مزین به سوره مریم و بیانات رهبری
یکی دیگر از ویژگیهای خاص ایستگاه مریم مقدس تأکید بر همزیستی مسالمتآمیز ادیان مختلف در ایران اسلامی است، بهطوریکه در یکی از پاگردهای ایستگاه، قابی دایرهایشکل با نورپردازی و طراحی خاص جانمایی شده است که در آن، روی یک ورق آهنی، آیههای 29 تا 34 سوره مریم به چشم میآید. در محوطه داخلی و روی دیوارهای ایستگاه هم بیاناتی از امام خمینی(ره) و مقاممعظمرهبری درباره حضرت مسیح(ع) و حضرت مریم(س) دیده میشود. همچنین در یک قاب دیگر مسجد و کلیسا در کنار هم قرار دارند تا پیام زندگی مسالمتآمیز مسلمانان و مسیحیان در ایران اسلامی را مخابره کند.
نورپردازی آرامشبخش
ایستگاه مریم مقدس در زمینی به وسعت 11هزار مترمربع ساخته شده و با ورود به سالن و محوطه ایستگاه، نشانهها و نمادهایی از فضای کلیسا به چشم میخورد. تابلوهای نقشبرجسته از حضرت مریم(س) که به زیبایی و با هنرمندی تمام اجرا شده، طاق و سقفهای قوسیشکل سفیدرنگ، الهامگرفته از روح مادرانه و مقدس حضرت مریم، و سرسرایی که نشانهها و رگههایی از معماری و فضای کلیسا را تداعی میکند، نمونه این جلوهگری است. همچنین استفاده از نور آبی کمرنگ برای نورپردازی سالن بلیت بهنوعی طراحی خاص ایستگاه را تکمیل کرده تا مسافران با حضور در اینجا حس آرامش دوچندان داشته باشند.
ایستگاه در قاب تصویر
روی برخی دیوارهای ایستگاه تابلوهایی نقرهای و طلایی نصب شده که روی آنها بیاناتی از مقاممعظمرهبری درباره حضرت مسیح(ع) نوشته شده است. «عیسی مسیح(ع) در همه مدت اقامت خود در میان انسانها، لحظهای در مبارزه با بدی و دعوت به نیکی درنگ نفرمودند.» نمونهای از این تابلوهاست.
طراحی این ایستگاه، بهدلیل همجواری با کلیسای سرکیس مقدس و بوستان حضرت مریم مقدس(س)، با الهام از بافت کلیساها انجام شده است.
ارتقای منظر اطراف ایستگاه
ایستگاه مریم مقدس(س) در کنار بوستانی با همین نام قرار دارد که در خیابان استاد نجاتاللهی شمالی روبهروی کلیسای سرکیس مقدس واقع شده است. این ایستگاه جدید مترو و طراحی و معماری آن چشمانداز بوستان را هم زیباتر کرده است. با توجه به این ویژگیها شهرداری منطقه6 طرح زیباسازی بوستان را با نصب نمادها، نیمکت و... جزو برنامههای خود قرار داده است.
پرونده خطهای 6و7 مترو بسته میشود
نعمتالله فرزانپور، مدیرعامل شرکت مترو: برای تکمیل بدنه اصلی خط۶ متروی تهران فقط ۳ایستگاه دیگر باقی مانده است که ۲ایستگاه آن در بخش میانی این خط قرار دارد. با بهرهبرداری از ۳ایستگاه مریم مقدس، سرباز و ۱۷شهریور (بخش مربوط به خط۶) پرونده کل خط۶ مترو بسته خواهد شد. یکی دیگر از ایستگاههای باقیمانده ورزشگاه تختی است و با افتتاح این ایستگاه در عمل پرونده یکی از عمیقترین و طولانیترین خطوط هفتگانه مترو بسته خواهد شد.
از بازخوردها غافلگیر نشدیم
عباس فتحعلیپور، مجری خط6 مترو: پس از نهاییشدن طراحی ایستگاه با برپایی نشست هماندیشی، نظرات هموطنان ارمنی ازجمله اعضای شورای خلیفهگری ارامنه تهران و نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی را هم گرفتیم و خوشبختانه بازخوردها 100درصد مثبت و خوب بود. در پایان ساخت ایستگاه هم اعضای شورای خلیفهگری و آرا شاوردیان، نماینده جامعه ارامنه در مجلس از خروجی کار و شکل ساخت ایستگاه رضایت داشتند. به همین دلیل در روزهای اخیر از بازخوردهای مثبت غافلگیر نشدیم.
تندیس مقدس
ایستگاه مریم مقدس در نمای بیرونی یک ویژگی دیگر هم دارد که هنوز از آن رونمایی نشده است. ماجرا از این قرار است که یکی از شهروندان ارمنی با هزینه خودش تندیسی از حضرت مریم(س) ساخته تا در مقابل ایستگاه و مقابل کلیسا نصب شود. این مجسمه قرار است با اجرای نورپردازی ویژه در یک محفظه شیشهای بهزودی رونمایی شود. تندیس مریم مقدس حدود 2مترو30سانتیمتر ارتفاع دارد و از جنس سنگ ساخته شده است.
بیستوپنجمین ایستگاه خط6
برای ساخت ایستگاه مریم مقدس، بهعنوان بیستوپنجمین ایستگاه خط6، حجم قابلتوجهی خاکبرداری به میزان 102هزار مترمکعب صورت گرفته و 3600تن آرماتوربندی و 27هزار مترمکعب بتنریزی همراه با 6هزار مترمربع سنگکاری انجام شده است. ایستگاه مریم مقدس با راهاندازی ورودی شمالی مجهز به 12دستگاه پلهبرقی خواهد بود.
مشخصات ایستگاه
نام: مریم مقدس
خط مترو: 6
نشانی: خیابان کریمخانزند، حدفاصل خیابانهای نجاتاللهی و سپهبد قرنی
عمق ایستگاه: 34متر
زیربنای ایستگاه: 11هزار مترمربع
تعداد پلهبرقی: 12دستگاه
امکانات ویژه: مخزن آب آتش نشانی، سیستم اعلام حریق، آسانسور