• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 18 فروردین 1400
کد مطلب : 127561
+
-

2شکارچی غیرمجاز به اتهام قتل 2مدافع محیط‌زیست دستگیر شدند

شهادت 2محیط‌بان زنجانی

رویداد
شهادت 2محیط‌بان زنجانی


یک روز پس از درگیری خونین محیط‌بانان زنجانی با شکارچیان غیرمجاز که به شهادت مظلومانه 2 محیط‌بان منجر شده بود پیکرهای این دو شهید کشف و عاملان جنایت دستگیر شدند.
به‌گزارش همشهری، ساعت۱۸:۳۰ روز دوشنبه 2نفر از محیط‌بانان در منطقه فیله‌خاصه واقع در استان زنجان به سرنشینان یک دستگاه نیسان مشکوک شدند و به آنها دستور ایست دادند. این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلفی مثل آهوی ایرانی، گراز و پرندگانی چون کبک، باقرقره و انواع پرندگان شکاری است و ممکن بود سرنشینان نیسان از شکارچیان غیرمجاز باشند. به همین دلیل محیط‌بانان قصد بررسی خودروی مظنونان را داشتند. با وجود دستور ایست به سرنشینان نیسان اما آنها سرعت خودرو را بیشتر و تلاش کردند فرار کنند. تصمیم شکارچیان برای فرار و تلاش محیط‌بانان برای متوقف کردن آنها به تعقیب و گریزی تمام تبدیل شد. شکارچیان به‌سوی جاده زنجان- قزوین گریختند و این تعقیب و گریز حدود یک ساعت طول کشید و این ماجرا از طریق بیسیم و تلفن همراه به مسئولان محیط‌زیست اعلام شد اما دقایقی بعد خودروی شکارچیان وارد جاده‌ای فرعی شد. این در حالی بود که ارتباط محیط‌بانان با مرکز قطع شده بود. آنها در جاده فرعی هم به تعقیب مظنونان ادامه دادند اما در یک لحظه خودروی آنها توقف کرد و 2 شکارچی غیرمجاز در اقدامی ناجوانمردانه شروع به تیراندازی به‌سوی محیط‌بانان کردند و هر دونفر را به شهادت رساندند.
ساعتی از این حادثه گذشته بود اما هیچ‌کس از سرنوشت 2محیط‌بان وظیفه شناس اطلاعی نداشت. تاریکی هوا هم موجب شده بود جست‌وجو برای یافتن آنها بی‌نتیجه باشد. به همین دلیل جست‌وجوها از صبح دیروز بار دیگر از سرگرفته شد تا اینکه اعضای تیم جست‌وجو پیکرهای بی‌جان 2 محیط‌بان شهید به‌نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی را درحالی‌که کنار خودروی‌شان افتاده بود کشف کردند. شواهد کشف شده در صحنه جنایت حاکی از آن بود که آنها غافلگیر شده و در حرکتی ناجوانمردانه به قتل رسیده‌اند. همچنین پوکه‌های فشنگ کشف شده در آنجا نشان می‌داد که شکارچیان با سلاح جنگی تیراندازی کرده‌اند. با وجود اینکه عاملان جنایت تلاش کرده بودند ردی از خود به جا نگذارند اما در همان ساعت‌های اولیه مأموران پلیس به اطلاعاتی درباره هویت آنان دست پیدا و تلاش‌ها برای دستگیری‌شان را آغاز کردند.

دستگیری شکارچیان قاتل
گروه‌های مختلفی از پلیس آگاهی استان زنجان درپی دستگیری عاملان شهادت محیط‌بانان بودند تا اینکه ساعتی بعد آنها موفق شدند یکی از شکارچیان را دستگیر کنند. سرهنگ جعفر رحمتی، رئیس پلیس آگاهی استان زنجان در این‌باره گفت: پس از وقوع این حادثه تلخ کارشناسان پلیس آگاهی در محل حادثه حاضر شدند و جزئیات به دقت بررسی شد و در این میان به ردپایی از 2مظنون دست یافتیم و یکی از متهمان دستگیر شد. وی ادامه داد: پس از دستگیری مظنون اول، اقدامات برای دستگیری دومین متهم ادامه یافت و ساعتی بعد او نیز به دام افتاد. سرهنگ رحمتی در ادامه گفت: احتمال اینکه افراد بیشتری در این درگیری دخیل بوده باشند وجود دارد و در بازرسی از منزل متهمان گوشت شکار و اسلحه کشف شد و تحقیقات از دستگیرشدگان ادامه دارد.

حادثه به روایت دادستان
در همین حال، محسن کرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان نیز جزئیات بیشتری از این حادثه را بازگو کرد و گفت: دوشنبه شب 2‌محیط‌بان ساعی منطقه حفاظت شده قره بوطه زنجان هنگام انجام وظیفه توسط افرادی با سلاح کلاشینکف به ضرب گلوله به شهادت رسیدند. 
پس از اطلاع از این موضوع اقدامات لازم و فنی با سرعت برای بازداشت این افراد در دستور کار قرار گرفت. وی با بیان اینکه این افراد در این منطقه حفاظت شده در حال شکار بودند که با محیط‌بانان درگیر می‌شوند، افزود: متأسفانه در این درگیری این دو محیط‌بان به شکل ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسیدند اما با بررسی و پیگیری‌هایی که بلافاصله پس از وقوع این جنایت صورت گرفت یکی از عوامل اصلی به سرعت دستگیر شد و از خانه این فرد یک لاشه آهوی شکار شده نیز کشف شد. 
دومین متهم نیز پس از فرار به یکی از استان‌های مجاور شناسایی و با اعطای نیابت فوری به مرجع مربوطه در شهر میانه دستگیر شد. این فرد که قصد درگیری با مأموران و فرار را داشت اما در اجرای نقشه‌اش ناکام ماند. به‌گفته دادستان زنجان از منزل متهم دوم ۳ اسلحه شکاری و همچنین دستگاه پرکردن فشنگ کشف شده است که نشان از حرفه‌ای بودن این افراد در زمینه اقدامات غیرقانونی می‌دهد. به‌گفته وی متهمان در بازداشت به‌سرمی‌برند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید