• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 اسفند 1399
کد مطلب : 126773
+
-

شورای شهر مقدمه مطالبه‌گری و مشارکت‌جویی مردم

نگاه
شورای شهر مقدمه مطالبه‌گری و مشارکت‌جویی مردم

گیتی اعتماد‌- معمار و شهرساز

در این سال‌ها هر وقت صحبت از انتخابات می‌شود، همواره بحث و جدلی بین اقشار مختلف برای شرکت یا عدم‌شرکت در آن، درمی‌گیرد. از پیر و جوان، زن و مرد، گرایش‌های سیاسی مختلف و... سؤال اصلی این است که آیا شرکت در انتخابات (به‌خصوص شورای شهر که مراحل تأیید صلاحیت آن از شورای نگهبان نمی‌گذرد) و انتخاب در آن، تأثیری بر وضعیت شهر ما دارد و می‌توان در آن کاری انجام داد؟
 با وجود همه مشکلات موجود و دست‌وپاگیر مسلماً وجود حرفه‌مندانی که مدیریت شهری به آنها نیاز دارد به‌خصوص افرادی با زمینه مدیریت شهری، اقتصاد، جامعه‌شناسی، شهرسازی، معماری و ... غنیمت است. حال چه زن چه مرد، باید به تجربه و توان هر فرد جدا از جنسیت او نگریست و تکیه کرد و همه باید بدانند زنان زینت‌المجالس نیستند و مانند دیگران می‌توانند توانا یا ناتوان باشند، 
فاسد یا سالم!
اما قبل از شرکت این افراد یا گروه‌ها در انتخابات شورای شهر، باید زمینه و محیط سالمی همراه با کارایی و امکان فعالیت بدون فشارهای سیاسی، مالی و... به‌وجود‌آید تا بتوان مثمرثمر بود. چون طی دهه‌‌های گذشته با همه تلاش‌های گروه‌های مختلف و شرکت آنها در انتخابات، همه شاهد اوضاعی نه‌تنها بهتر از قبل بلکه با سراشیبی به‌سوی مشکلات بیشتر در همه زمینه‌ها (از آلودگی هوا و ترافیک تا تخریب آثار باارزش شهری‌و ...) بوده‌ایم. البته از بعضی اقدامات مثبت مدیریت شهری و شورای شهر نمی‌توان گذشت، اما این اقدامات، همه مشکلات شهر را حل نکرده است!
حال باید دید ایجاد این زمینه‌ها که اشاره شد، چه می‌توانند باشند. به‌نظر می‌آید مهم‌ترین عامل، آگاهی جامعه و ذینفعان در یک شهر، یعنی همه اقشار مردم از نیازها، حقوق آنها، مشکلات شهر و راه‌حل‌های امکان‌پذیر آن است. ایجاد این آگاهی مسلما وظیفه رسانه‌ها، اندیشمندان، حرفه‌مندان، نهادهای مختلف و به‌خصوص سمن‌ها در زمینه‌های گوناگون است. هدف از این آگاهی مطالبه‌گری آنها (مردم) در وهله اول برای شفاف‌سازی همه سازوکارهای شورای شهر و کل مدیریت شهری است، که بدون آن در بر همان پاشنه گذشته می‌چرخد، حتی اگر افرادی توانا و باتجربه و خوشنام به این مجموعه بپیوندند. در وهله دوم امکان مشارکت مردم در همه فعالیت‌های شهری وجود دارد از برنامه‌ریزی تا اجرا و به‌طورکلی حساس شدن مردم نسبت به آنچه در شهر و محله آنها می‌گذرد. 
به امید آن روز.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید