• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 19 اسفند 1399
کد مطلب : 126355
+
-

کاشت نهال صلح در تهران

شهردار تهران به همراه تعدادی از سفرای کشورهای خارجی در اراضی عباس‌آباد درخت زیتون کاشتند

گزارش
کاشت نهال صلح در تهران

محمد سرابی- خبرنگار

  سفیران کشور‌های خارجی، نهال‌های زیتون را به نشان صلح و دوستی در نزدیکی دریاچه هنر اراضی عباس‌آباد غرس کردند. آیین کاشت نهال در باغ‌موزه دفاع‌مقدس، امسال با حضور سفیران، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و شخصیت‌های دیپلماتیک برگزار شد. شهردار تهران در این آیین با اشاره به اینکه واژه پارادایس و فردوس به زبان انگلیسی، فارسی و عربی یکی از مظاهر باغ‌های ایرانی است، گفت: در کشور تاریخی ایران آثاری از ۵۰۰سال قبل از میلاد در زمینه باغ‌سازی‌ ایرانی در منطقه پاسارگاد وجود دارد. این دانش در دل این سرزمین با وجود سال‌های خشکسالی و به کمک قنات‌های تاریخی سینه به سینه ادامه پیدا کرده و هنوز هم ادامه دارد. پیروز حناچی با بیان اینکه توانسته‌ایم ۱۲باغ از این باغ‌های ایرانی را به ثبت جهانی برسانیم، گفت: یکی از عارضه‌های شهرنشینی و افزایش تراکم، بیشترشدن میزان آلاینده‌ها و ترافیک است. راه‌حل این دو مشکل هم کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلاینده‌ها و همینطور افزایش مصرف انرژی‌های پاک و افزایش و توسعه فضای سبز است که همه کلانشهرها ازجمله تهران این هدف را دنبال می‌کنند.
او افزود: توسعه فضای سبز یکی از سیاست‌های کلانشهر‌هاست که در سرزمین گرم و خشک ما اهمیت بیشتری دارد. همکاران من در محدوده و حریم شهر در حال فعالیت در این زمینه هستند. از سوی دیگر در محدوده تهران با جلوگیری از تخریب باغات شرایط بهتری برای مردم در مقیاس محلات و مناطق ایجاد می‌شود.
شهردار با تأکید بر همکاری شهرداری و وزارت نیرو برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز گفت: بخش عمده‌ای از فضای سبز با استفاده از پساب فاضلاب تهران آبیاری می‌شود.
او ادامه داد: یکی از وجوه متمایز تهران نسبت به بقیه شهرهای ایران توسعه و کیفیت فضای سبز است که به همت همکاران خدمات شهری و فضای سبز ایجاد شده است.
حناچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و افزود: شبکه متروی تهران به 50درصد پیشرفت رسیده است. بیش از ۲۵۰کیلومتر از شبکه متروی تهران به بهره‌برداری رسیده و در این دوره خطوط ۶ و ۷ متروی تهران که خطوط مرکزی است مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین در اوایل سال آینده ۱۰ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد.
او گفت: با وجود شرایط سخت کرونایی تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردیم و در ابتدای سال آینده از نخستین قطار ملی رونمایی خواهیم کرد.
شهردار تهران با اشاره به ضرورت اجرای کامل حاکمیت انضباط شهری در پایتخت گفت: یکی از مصادیق آن، این است که در دوره جدید مدیریت شهری پروژه‌ای افتتاح نمی‌شود، مگر اینکه برای تمام اقشار جامعه مناسب‌سازی‌ شده باشد. تمام فضا‌های عمومی و پرمراجعه باید امکان نفوذ داشته باشد، مخصوصا برای کسانی که معلولیت جسمی دارند.
شهردار با اشاره به اولویت هوشمندسازی تهران در اجرای برنامه‌های شهری گفت: هوشمندشدن شهر اگر تا‌کنون روندی عادی محسوب می‌شد؛ در شرایط کرونایی به‌صورت یک اقدام واجب درآمد. این فرایند اکنون در شهرداری به‌عنوان یک مگاپروژه تعقیب می‌شود و اپلیکیشن «تهران من» بیش از ۳میلیون کاربر دارد.
حناچی تأکید کرد: کرونا شرایط سختی برای همه شهر‌ها به‌وجود آورده است و ما هم در این شرایط با ویروس دیگری به نام تحریم مبارزه می‌کنیم. معمولا کشور‌ها در شرایط سخت مانند همه‌گیری بیماری‌ها به هم کمک می‌کنند اما ما در یک‌سال اخیر فشار حداکثری را تحمل کردیم که زیبنده جامعه جهانی نیست.
حناچی با بیان اینکه این روز‌ها ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر برای مشارکت در اداره شهر آغاز می‌شود، گفت: از همه کسانی که دل در گرو آبادی این شهر دارند می‌خواهم که با هدف مشارکت در اداره شهر و ادامه فعالیت‌های خوبی‌ که آغاز شده است، با حداکثر توان در این امر شرکت کنند. همچنین از همه متخصصان و کسانی که در خودشان این توان را می‌بینند که در شرایط سخت به کمک شهروندان بیایند و در اداره امور شهر نقش ایفا کنند، دعوت می‌‌کنم تا در این روند مشارکت کنند. او در ادامه گفت: سال پیش‌رو متفاوت است که هر یکصد‌سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. به همین مناسبت همکاران من برنامه تهران1400 را در دستور کار دارند. فرصتی برای اینکه به صدسال گذشته نگاه کنیم و ببینیم کجا هستیم و برای صدسال آینده برنامه‌ریزی کنیم. شهردار تهران در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران آلودگی و ترافیک را دو عارضه در همه کلانشهرهای دنیا دانست و گفت: برای حل این دو معضل، هیچ راهکاری جز توسعه حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد. اینها سیاست‌های راهبردی دارند که نباید در مرور زمان گم یا تضعیف شوند. حناچی به ساخت‌وساز در تپه‌های عباس‌آباد اشاره کرد و توضیح داد: تهدیداتی که قبلا درباره تپه‌های عباس‌آباد وجود داشت، به حداقل رسیده و با دستوری که رهبری در سال۱۳۶۸ دادند و پیرو آن، طرحی که در سال84 در شورای‌عالی معماری و شهرسازی و همینطور در کمیسیون ماده۵ هم مصوب شد، تکلیف اراضی عباس‌آباد معلوم شده است. در واقع ذخیره‌گاه تنفسی تهران یک منطقه فضای باز، فرهنگی و سبز به حساب می‌آید و باید اقدامات درون آن متناسب با چنین مصوبه‌ای انجام شود. حناچی درباره لغو مصوبه برج‌باغ‌ها هم گفت: بسیاری از برج‌باغ‌هایی که در پهنه R یعنی پهنه مسکونی و قابل ساخت‌وساز بودند، هم‌اکنون به پارک‌های عمومی تبدیل شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.
به‌گفته او، در انجام این ماموریت به بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شهرداری (که به‌صورت یک سیاست جدی آن را تعقیب کردند)، دستورات لازم برای حفظ خاک و فضای سبز داده شده است. در این مراسم سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهایی ازجمله ایتالیا، یونان، مالزی، اسلوونی، هلند، سوئیس، هند، قبرس، فلسطین، پاکستان، اتریش، فنلاند، بلاروس و اندونزی در باغچه همجوار دریاچه هنر نهال غرس کردند.

درختکاری از منزلت انسان حفاظت می‌کند
نماینده برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در ایران از دیگر سخنرانان آیین کاشت نهال صلح و دوستی بود که صحبت‌های خود را به ضرورت حفظ محیط‌زیست اختصاص داد و گفت: الگو‌هایی در سال2020 از طرف دبیرکل سازمان ملل برای حفظ محیط‌زیست همه کشور‌ها ارائه شده و در این میان درختکاری با حفاظت از طبیعت، از ‌شأن و منزلت انسان هم حفاظت می‌کند. نگار گرامی افزود: بیماری کرونا آسیب شدیدی به انسان‌ها وارد کرده است که در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌های جدیدی صورت گیرد.  سفیر فلسطین در تهران نیز در این مراسم گفت: برخی تصوری از اینکه در گذشته در زمان جنگ چه شرایط سخت و دشواری بر ایران حاکم بود، ندارند اما ما آن را به یاد داریم که به برکت امام خمینی(ره) وحدت بین کشور‌های اسلامی به‌وجود آمد و این وضعیت به‌طور کامل تغییر کرده است. صلاح زواوی افزود: پس از درگذشت امام‌خمینی(ره) دیدیم که پرچم انقلاب اسلامی را مقام معظم رهبری به‌دست گرفتند و امروز پیشرفت انقلاب مرهون مدیریت و تدبیر ایشان است. در این مراسم که از شبکه تهران به‌صورت زنده پخش می‌شد، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هم گزارشی از توسعه بوستان‌ها و فضای سبز درون شهر تهران در سال‌های اخیر ارائه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید