• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 17 اسفند 1399
کد مطلب : 126150
+
-

ظرفیت بندر چابهار 4برابر می‌شود

بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار که عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران را یدک می‌کشد، قرار است به‌زودی با تکمیل سرمایه‌گذاری 85میلیون دلاری هندی‌ها به یک بندر بزرگ با ظرفیت 33میلیون تن تبدیل شود. به ‌گزارش همشهری، ظرفیت فعلی بندر اقیانوسی چابهار پس از بهره‌برداری از فاز نخست به 8میلیون تن رسیده است و بنا به‌گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی قرار است به‌زودی با تکمیل تعهدات طرف هندی در مرحله دوم توسعه به ۳۳‌میلیون تن افزایش یابد. موضوعی که تحقق آن بنا به‌گفته طرف هندی، چندان دور نیست. رسانه‌ها از قول وزیر بنادر و کشتیرانی هند نقل کرده‌اند که بندر چابهار تا یکی‌دو‌ماه دیگر به‌طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

بهره‌برداری 10ساله هندی‌ها
گره توسعه بندر چابهار به‌عنوان یکی از ارکان سواحل مکران در دولت یازدهم و با موافقت هندی‌ها برای حضور در طرح توسعه این بندر باز شد. طرحی که از یک‌سو با مشارکت پیمانکاران داخلی برای ساخت موج‌شکن، محوطه و تأسیسات بندر و از سوی دیگر با حضور سرمایه‌گذار هندی برای تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است. براساس تفاهمنامه ایران و هند که به قرارداد سرمایه‌گذاری BOT اپراتوری 10ساله شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار منجر شد، اپراتور هندی ۸۵میلیون دلار برای تأمین تجهیزات بندری چابهار سرمایه‌گذاری می‌کند و در عوض به‌مدت 10سال اجازه بهره‌برداری از بندر به او داده شود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تحولات بنیادی در بنادر دنیا از نظر نحوه مدیریت، سرمایه‌گذاری، راهبری و نقش‌آفرینی در لجستیک، قرارداد ایران و هند در بندر چابهار را مصداق بارز توجه به بخش خصوصی در حوزه بنادر ایران می‌داند.

بندر چابهار در زنجیره جهانی لجستیک
بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار گرچه در ابتدا با حضور هند و با هدف اتصال آسان این کشور با افغانستان آغاز شد و به‌واسطه حمایت از توسعه افغانستان حتی از شمول تحریم‌های آمریکا نیز معاف شد؛ اما از اساس نقش حساسی در صنعت حمل‌ونقل ایران و فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی سرزمین ایران بر‌عهده دارد و از همین رو به دروازه ملل شهره است. این بندر که خط ریلی پس‌کرانه آن برای اتصال به زاهدان و شبکه ریلی سراسری در حال ساخت است، به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیره یکپارچه و جهانی لجستیک نقش‌آفرینی می‌کند. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: بنادر فقط درصورتی می‌توانند رقابت‌پذیری خود را حفظ کنند و ارتقا دهند که بتوانند به‌عنوان حلقه‌ای از زنجیره یکپارچه و جهانی لجستیک نقش‌آفرینی کنند و بندر چابهار برای این نقش‌آفرینی همه امکانات و ظرفیت‌های موردنیاز را دارد.

تعهدات باقی‌مانده هندی‌ها
سرمایه‌گذار هندی در سال‌های گذشته چند دستگاه جرثقیل و ماشین‌آلات مورد نیاز بندر چابهار را تأمین کرده و اخیرا نیز اپراتور هندی 2دستگاه جرثقیل موبایل را در این بندر مستقر کرده است. بنا به‌گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مابقی تجهیزات تعهد شده توسط اپراتور هندی شامل گنتری کرین و RTG و سایر تجهیزات کانتینری است که باید وارد بندر چابهار شود. راستاد با اشاره به موقعیت ممتاز بندر چابهار به‌عنوان حلقه واسط کشورهای ساحلی اقیانوس هند و اتصال بازار بزرگ هندوستان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، معتقد است: همکاری راهبردی ایران و هند در رابطه با تجهیز و راهبری بندر چابهار، مزایای فراوانی را برای 2 کشور و کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت. او همچنین این همکاری را مصداق بارز سرعت‌دادن به توسعه بندر با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید: اینگونه همکاری‌های منطقه‌ای، ظرفیت‌های بندری و سایر شقوق حمل‌ونقل را به بهترین وجه ممکن فعال می‌کند و تمام کشورهای منطقه و فرامنطقه از مزیت‌های لجستیک روان و کم‌هزینه بهره خواهند برد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید