گزارشی از خدمات شهرداری تهران در یکسالگی شیوع کرونا
جانهایی که رفتند تا شهر زنده بماند
از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور یکسال گذشت؛ یکسالی که برای خیلیها به اندازه یکقرن طول کشید. نمودار آمارهای مبتلایان به کووید-19 دستکم برای 3بار صعودی شد و این ویروس، جان بیش از 59هزار نفر را طی یکسال گرفت. در این بین، وضعیت تهران بهخاطر تعداد بالای جمعیت و حجم انبوهی از مسافرانی که روزانه به پایتخت میآیند، بسیار خاصتر بود و نیازمند مدیریت ویژه. با وجود چالشهای بسیار اما پایتخت کشور تاب آورد و برخلاف تصور خیلیها، آمارهای کلانشهری به وسعت تهران، وحشتناک نشد.
به گزارش همشهری، بخش زیادی از این تابآوری تهران به تلاشها و اقدامات مدیریت شهری برمیگردد که از همان روز اول و با دستور مستقیم شهردار شروع شد و تاکنون ادامه داشتهاست. آمار مرگومیر ناشی از کرونای تهران، حتی طی ماههایی از امسال به زیر 40نفر در هر روز هم رسید. با این حال، شلوغی و ازدحام در شهر و چموشی کرونا دست در دست هم دادند که خیلیها گرفتار شوند و خانوادههایی داغدار عزیز از دست رفتهشان. کرونا آنقدر در شهر جولان داد تا ضربههای سختی به بخشهای مختلف خدماترسانی شهر نیز وارد شود؛ بهگونهای که ماهانه بین 70 تا 100میلیارد تومان خسارت مالی تنها بر پیکر مترو نشست، تعدادی از رانندگان اتوبوس و تاکسی، کادر درمان مراکز سلامت شهرداری و یک پاکبان جانشان را از دست دادند و تامین تجهیزات و مصالح برای بخشهای عمرانی و فنی بسیار دشوار شد. اما در این یکسال، خدمترسانی از سوی مدیریت شهری لحظهای متوقف نشد و اگر سالها پیشتر، دولتهای مختلف، نیاز شهر را بهتر درک میکردند، شهروندان در ساعات پیک، اینقدر فشرده بههم از حملونقل عمومی استفاده نمیکردند. به هرترتیب، همانطور که پیروز حناچی، شهردار تهران در سالگرد شیوع کرونا اعلام کرده، نه فقط در ایران، بلکه در دنیا هم بعد از کادر درمان، کسانی که در زمینه خدمات شهری فعالیت میکنند، مانند نظافت و ضدعفونی کردن فضای عمومی و آرامستانها بیشتر در معرض بیماری قرار دارند. حناچی از نیروهای شهرداری بهعنوان نیروهای خط مقدم مبارزه با کرونا یاد کرد و گفت: «در مقیاس محلهها هیچ دستگاهی به اندازه شهرداری نه اطلاعات داشت و نه ورود کرد. در روزهای اولیه که ماسک در اختیار مردم نبود، تقریبا تمام فضاهای ما مختص تولید ماسک و گان و لوازم ضدعفونی شده بود. با کمکهای مردم و ارگانها ماسک تولید و توزیع کردیم. برای نخستینبار یک بانک اطلاعاتی جامعی تهیه کردیم تا این لوازم در محلهها بهدرستی توزیع شود. بهعنوان نمونه یکبار با همراهی سپاه تهران 100هزار بسته کمکمعیشتی توزیع شد.»
در یکسالی که با کرونا گذشت، درآمدهای شهرداری تهران و دیگر شهرداریهای کشور بهشدت کاهش یافته و هزینههایشان چندبرابر شد و خسارتهای بسیاری را متحمل شدهاند. اینکه خسارتهای وارده به بخشهای شهری تهران طی یکسال گذشته بهطور دقیق چقدر بوده، معلوم نیست، اما میتوان به تفکیک حوزههای گوناگون آمارهایی را بهصورت تقریبی مشخص کرد.
خسارتها و کمبودها
خسارت در 365روز: حدود 900میلیارد تومان
میانگین تعداد مسافر روزانه پیش از کرونا: 2میلیون نفر
میانگین تعداد مسافر روزانه در زمان کرونا: 650هزار نفر
میزان کاهش فروش بلیت در 365روز: 800میلیارد تومان
میزان تحقق نیافتن بودجه طی یکسال: 70درصد
میزان رشد هزینههای اجرایی: 3برابر
میزان کاهش اوراق مشارکت سال 98: 500میلیارد تومان
بدهی دولت به شهرداری در حوزه مترو مربوط به سال 98: 491میلیارد تومان
خدمات
بهکارگیری 140قطار با تمام ظرفیت در تمامی خطوط فعال
کاهش 30ثانیهای تا یکدقیقهای سرویسدهی قطارها در 2خط
توزیع ماسک با قیمت دولتی در همه ایستگاهها
تست رایگان کرونا در 3ایستگاه کرج، شوش و نعمت آباد
بهکارگیری سیستمهای دمنده تهویه در قطارهای نوع AC
بهکارگیری فنهای خروجی هوا در ابتدا و انتهای واگنها
ضدعفونی قطارهای مترو با الکل و ...
افتتاح دو ایستگاه و تلاش برای افتتاح 10 ایستگاه جدید دیگر
خدمات اجتماعی شهرداری تهران
توجه ویژه به کودکان کار
تست کرونا از کودکان بیسرپرست
24ساعته شدن گرمخانهها
راهاندازی گرمخانههای سیار در 5نقطه
توزیع غذای گرم در بین افراد بیسرپناه با کمک خیرین
توزیع 2نوبت کارت حمایتی میان دستفروشان با کمک بنیاد مستضعفان
خدمات بهشتزهرا
تغسیل متوفیان کرونایی با پروتکلهای بهداشتی استاندارد
دفن متوفیان کرونایی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در قطعه درخواستی خانواده
دفن بیش از 23هزار متوفی کرونایی در بهشتزهرا
افزایش دوبرابری متوفیان در اغلب روزها نسبت به گذشته
گندزدایی و ضدعفونی چند مرحلهای تمامی مکانهای مراجعه مردم در روز
خدمات میادین میوه و ترهبار
کاهش فاصله تولید تا مصرف برای عرضه محصولات با قیمت پایینتر از بازار
فعالیت بیوقفه با کمترین مرخصی 7هزار کارمند و کارگر
راهاندازی میادین میوه و ترهبار جدید در محلات و رساندن تعداد میادین به 104بازار
آمادهسازی میادین میوه برای نوروز۱۴۰۰
عرضه محصولات بهداشتی با قیمت دولتی یا همراه با تخفیف ویژه
ایجاد پلتفرم خدمات سفارش و فروش غیرحضوری در چند نقطه شهر
خدمات و خسارات اتوبوسرانی
تعداد رانندههای فوتشده مبتلا به کرونا: 11نفر
میانگین تعداد مسافران اتوبوسرانی پیش از کرونا: یکمیلیون و 800هزار نفر
میانگین تعداد مسافران اتوبوسرانی در دوران کرونا: 650هزار نفر
کاهش درآمدهای اتوبوسرانی به نصف
عدمبرخورداری از حمایتهای دولتی در زمینه تامین ناوگان و یارانه بلیت
واریز هزینه اقلام بهداشتی بهحساب همه پرسنل
ضدعفونی اتوبوسها ابتدا و انتهای خطوط پیش از مسافرگیری
افزوده شدن 210دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید به خطوط
خدمات و خسارات تاکسیرانی
تعداد رانندههای فوتشده مبتلا به کرونا: 152 نفر
تعداد رانندههای مبتلا شده به کرونا: 1382 نفر
کاهش 60 درصد درآمد رانندگان تاکسی در دوران کرونا
ثبت نام ۳۰هزار تاکسیران برای دریافت وام ۶میلیونی
ارائه کاور جداکننده بین راننده و مسافر
توزیع ماسک رایگان برای تاکسیرانان و خانوادههایشان
خدمات سازمان مدیریت پسماند تهران
جمعآوری و دفع پسماندهای بیمارستانی علاوهبر پسماندهای عادی
آغاز طرح کاپ برای کاهش پسماندهای تولید شده درشهر
کنترل بهداشت و وضعیت سلامتی پاکبانها
جمعآوری روزانه 100تن زباله بیمارستانی
بهرهگیری از ۱۵هزار نیروی خدماتی
بهکارگیری ۴۰ دستگاه خودروی هوشمند و جدید حمل زباله بیمارستانی
مصرف روزانه 15هزار لیتر مایع ضدعفونی کننده
کلنگزنی نخستین ایستگاه پردازش تمیز پسماند (MRF)