• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205117
+
-

وقوع زلزله در غرب افغانستان بیش از 2000 قربانی و هزاران بی‌خانمان برجای گذاشته است

زنده‌جان، جان ندارد

گزارش
زنده‌جان، جان ندارد

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

یک روز پس از وقوع زلزله مرگبار در مناطق غربی افغانستان، تازه‌ترین آمار از جان‌باختن دست‌کم 2هزار نفر و بی‌خانمان‌شدن هزاران نفر دیگر حکایت دارد. این حادثه در شرایطی اتفاق افتاد که در شرایط آشفته افغانستان و فقدان سازمان‌های امدادرسان، حادثه‌دیدگان چشم‌انتظار کمک‌های‌ گروه‌های بین‌المللی هستند. به گزارش همشهری، روز شنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.3ریشتر منطقه زنده‌جان واقع در ۴۰کیلومتری شهر هرات را لرزاند. قدرت این زلزله به حدی بود که تکانه‌های آن در مشهد و بخش‌های شرقی ایران نیز احساس شد. گزارش‌های اولیه حاکی از این بود که زلزله، قربانیان زیادی گرفته و بیشترین آسیب به مناطق هرات، بادغیس و غور وارد شده است.

مرگبارترین زلزله در 2 دهه اخیر
تعداد نیروهای امدادرسان بین‌المللی از ماه‌ها قبل با روی کار آمدن حکومت طالبان به کمترین تعداد در سال‌های اخیر رسیده و طالبان نیز توان امدادرسانی چندانی ندارد و همین شرایط سبب افزایش شمار قربانیان زلزله شده است، طوری که روز گذشته سخنگوی دولت طالبان اعلام کرد که تعداد جان‌باختگان زمین‌لرزه به بیش از ۲۰۶۰نفر رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که این زلزله یکی از مرگبارترین زمین‌لرزه‌هایی است که در 2 دهه اخیر در این کشور رخ داده است. در همین حال سازمان ملل نیز اعلام کرده که با وجود ادامه عملیات جست‌وجو و نجات، شمار تلفات همچنان رو به افزایش است.

تخریب کامل 12روستا
تصاویر منتشر شده از مناطق زلزله زده، حضور صدها نفر در خیابان‌ها و بیرون از خانه‌ها در شهر هرات را نشان می‌دهد. همچنین ادامه جست‌وجوها از افزایش وسعت تخریب حکایت دارد؛ طوری که دست‌کم ۱۲روستا به‌طور کامل تخریب شده و صدها نفر زیر آوار مانده‌اند. بعضی از این روستاها جمعیتی بیش از ۱۱۰۰نفر داشته‌اند که در یکی از آنها، فقط ۱۰۰نفر جان سالم به در برده‌اند.

از دست دادن ۱۴عضو خانواده
در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری منتشر شده که مردی را در حال شیون نشان می‌دهد. او در جریان زلزله 14عضو خانواده‌اش را از دست داده است. او می‌گوید که۱۴عضو خانواده‌اش زیر آوار مانده‌اند و کاری از دستش بر نمی‌آید و هیچ‌کس نیست که به او در بیرون کشیدن پیکر عزیزانش کمک کند. در این تصاویر مردم روستایی با وسایل اولیه و بیل‌ و کلنگ برای آواربرداری تلاش می‌کنند.



نجات یک کودک از زیر آوار

در میان همه تلخی‌های زلزله افغانستان اما نجات یک کودک از زیر آوار را می‌توان خبری شیرین دانست. این کودک بر اثر تخریب خانه‌شان به‌طور کامل زیر آوار مانده و تا ساعت‌ها بعد از وقوع زلزله هیچ‌کس از سرنوشتش اطلاعی نداشت تا اینکه اعضای خانواده‌اش و ساکنان منطقه در جریان جست‌وجوهایشان موفق شدند با کنار زدن آوار، بخشی از صورت او را دیده و در ادامه وی  را به‌طور کامل از زیر آوار بیرون کشیده و نجات دهند.

در انتظار کمک جهانی
جست‌وجو و نجات در مناطق زلزله‌زده افغانستان به کندی ادامه دارد و حادثه‌دیدگان در انتظار کمک‌های‌ سازمان‌های بین‌المللی هستند. مردم محلی در منطقه زنده‌جان با دست خالی در حال بیرون کشیدن عزیزان خود از زیر آوار هستند و تاکنون کمک‌های نهادهای امدادرسان به این مناطق نرسیده است و معلوم نیست در نهایت تعداد قربانیان این زلزله مرگبار به چند نفر خواهد رسید. جمعیت هلال احمر افغانستان اعلام کرده است که محموله کمک‌ها در راه هرات است، اما هنوز معلوم نیست که این کمک‌ها تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای زلزله‌زدگان باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید