• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123758
+
-

بورس/نزول 145هزار میلیارد تومانی بازار سهام

با نزول 145هزار میلیارد تومانی بازار سهام در مبادلات دیروز ارزش کل بازار سهام به کمتر از 6000هزار میلیارد تومان سقوط کرد. از مرداد‌ماه امسال تاکنون ارزش کل بازار سهام 3320هزار میلیارد تومان معادل 140میلیارد دلار افت کرده است.
به‌گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 32هزارو417واحد کاهش معادل 2.7درصد افت کرد و به زیر محدوده یک‌میلیون‌و200هزار واحد سقوط کرد. با این میزان افت 145هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد و جمع کل ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به زیر 6000هزار میلیارد تومان سقوط کرد. سهامداران از 20مرداد که روند نزولی بازار سهام آغاز شده تاکنون به‌طور میانگین 45درصد زیان کرده‌اند.

عوامل اثر‌گذار بر بازار سهام 
تحلیلگران تکنیکی معتقدند چنانچه شاخص کل بورس تهران به مرزهای پایین‌تر از یک‌میلیون‌و50هزار واحد نزول کند احتمال عمیق‌تر شدن دامنه بحران افزایش خواهد یافت. به باور بعضی تحلیلگران بازار سهام تحت‌تأثیر عواملی ازجمله تصویب لایحه بودجه، نرخ بهره وکاهش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکاست و چون تکلیف هیچ یک از این عوامل مشخص نیست سوخت لازم برای رشد شاخص‌های بورس فراهم نمی‌شود. برخی دیگر از کارشناسان اما تأکید دارند بازار سهام این روزها به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی در مورد نرخ سود بین بانکی است و جریان نقدینگی بین بانک مرکزی و بانک‌ها مهم‌ترین عامل بر روند معاملات بورس است. چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از کاهش نرخ سود بین بانکی تا 18درصد خبر داد، اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی تمایل ندارد نرخ سود بین بانکی به کمتر از 20درصد کاهش یابد زیرا بر این باور است برای اجرای سیاست‌های ضد‌تورمی باید نرخ سود بین بانکی در این محدوده حفظ شود.

دیدگاه کارشناسان
رسول جاویدی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اظهارنظرهای مختلف درباره آینده اقتصادی سبب ابهام در بازار شده است، گفت: یکی از مسائل قابل اهمیت، موضوع افزایش نرخ انرژی مانند گاز، برق است. در بازار شایعاتی در زمینه افزایش قیمت چند برابری نرخ انرژی وجود دارد، انتظار می‌رفت این مورد در لایحه بودجه مشخص شود، اما با توجه به رد لایحه بودجه در مجلس این ابهام در بازار باقی ماند و بر معاملات تأثیرگذار خواهد شد.
او نرخ ارز را ازجمله مسایل مهم تأثیرگذار بر روند معاملات بورس دانست و گفت: نرخ دلار در مجلس ١٧هزارو٥٠٠تومان و در دولت ١٥هزار تومان پیش‌بینی شده بود، با رد لایحه بودجه این موضوع هم به‌طور حتم تأثیر متفاوتی بر بازارها خواهد گذاشت. جاویدی تأکید کرد: تصویب نشدن لایحه بودجه زمینه افزایش ابهام و ترس را در بازار فراهم کرده است.
امیر سیدی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه هم‌اکنون سیاست‌های کلان اقتصادی با وجود اینکه در بورس حرف نخست را می‌زند با ابهام مواجه‌اند، درباره تداوم روند نزولی بورس گفت: مهم‌ترین عامل ریزش بازار، نرخ سود است. با وجود تکذیب‌هایی که درباره افزایش نیافتن نرخ سود می‌شود، اما در واقعیت شاهد پرداخت سود با نرخ‌های بالا در بانک‌ها هستیم. او افزود: افزایش نرخ سود بانکی از اواسط تابستان آغاز شد و روزبه‌روز قدرت آن بیشتر شد. به‌گفته او گزارش مهرماه بانک مرکزی حاکی است سپرده بانکی در طول یک‌ماه ۱۴۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته، این موضوع نشان می‌دهد نقدینگی به سمت سپرده بانکی حرکت کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید