• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178864
+
-

10درصد بورس در اختیار سهام عدالت

گزارش
10درصد بورس در اختیار سهام عدالت

معاون وزیر اقتصاد از افزایش ارزش سبد سهام عدالت تا مرز 700 تا 800هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در زمان حاضر هر سهام عدالت که با قیمت یک‌میلیون تومان واگذار شده بود حداقل 20میلیون تومان ارزش دارد و ارزش سهام عدالت 500هزارتومانی هم الان بین 8 تا 10میلیون تومان است. محاسبات همشهری نیز نشان می‌دهد فقط ارزش 36شرکت بورسی موجود در سبد سهام عدالت 660هزار میلیارد تومان، یعنی معادل 10درصد از کل ارزش بازار سهام است.
به گزارش همشهری، 15سال بعد از واگذاری نخستین برگه سهام عدالت بالاخره از اردیبهشت1399 روند آزاد‌سازی‌ سهام عدالت شروع شد و سازمان خصوصی‌سازی‌ از طریق 2روش مستقیم و غیرمستقیم فرایند کار را آغاز کرد. در آن زمان از میان 49میلیون مشمول فقط بخش کوچکی از دارندگان سهام عدالت توانستند سهام خود را بفروشند. بعد از آن به‌دلیل نزول شاخص‌های بورس روند آزاد‌سازی‌ سهام عدالت متوقف شد. اعتقاد کلی بر این بود که فروش سهام عدالت از سوی مشمولان می‌تواند اثر منفی بر شاخص‌های بورس داشته باشد. موضوعی که هنوز درباره آن بررسی کارشناسی انجام نشده است. در چنین شرایطی تازه‌ترین اطلاعات از مجموع ارزش دارایی‌های کل مشمولان سهام عدالت نشان می‌دهد ارزش سهام 49میلیون مشمول سهام عدالت با رشد زیادی مواجه شده و آنطور که روز گذشته معاون وزیر اقتصاد خبر داد به رقمی اعجاب‌آور رسیده است. محاسبات همشهری هم نشان می‌دهد فقط ارزش سهام شرکت‌های بورسی موجود در سهام  عدالت 10درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را تشکیل می‌دهد.

ارزش سهام شرکت‌های بورسی
آمار‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون ۴۹شرکت در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد ۳۶شرکت در بورس و فرابورس مبادله می‌شوند و سهام 13شرکت دیگر در بورس حضور ندارند.
در ابتدا شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت ۶۰شرکت بودند، اما با توجه به اینکه مجموع وجوه حاصل از سود سهام شرکت‌ها تا سال۹۵ کفاف تسویه ارزش سهام ۶۰شرکت را نمی‌داد، سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره تجدیدنظر کرد و ۱۱شرکت و بخشی از سهام شرکت دخانیات را از سبد سهام عدالت خارج کرد.
محاسبات همشهری نشان می‌دهد جمع کل سهام 36شرکت بورسی متعلق به مشمولان سهام عدالت 660هزار میلیارد تومان، یعنی بیش از 10درصد از کل ارزش بازار سرمایه را شامل می‌شود که از این میزان سهم 4شرکت شامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت تهران بیش از سایر شرکت‌هاست. طبق این اطلاعات 138هزار میلیارد تومان از مجموع کل ارزش سبد سهام عدالت مربوط به سهام هلدینگ خلیج‌فارس و 91هزار میلیارد تومان به ملی صنایع مس مربوط است. فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان نیز به‌ترتیب 78300 و 69440میلیارد تومان از جمع کل ارزش سبد سهام عدالت را به‌خود اختصاص داده‌اند. با توجه به آنکه سهام 13شرکت حاضر در سبد سهام عدالت در بورس دادوستد نمی‌شود اطلاعات کاملی در مورد ارزش آنها در دست نیست با این حال با توجه به آماری که معاون وزیر اقتصاد در مورد ارزش سبد سهام عدالت ارائه کرده احتمالا جمع کل ارزش سهام این شرکت‌ها نیز رقمی بیش از 100هزار میلیارد تومان است.

ارزش 800هزار میلیارد تومانی سهام عدالت
معاون وزیر اقتصاد خبر داده، ارزش اسمی سهام عدالت، در تاریخی که واگذار شد، 25هزار میلیارد تومان بود اما این سهام هم‌اکنون به‌نرخ روز بین 700 تا 800هزار میلیارد تومان ارزشگذاری می‌شود. هادی قوامی تأکید کرد: در زمان حاضر هر سهام عدالت که با قیمت یک‌میلیون تومان واگذار شده بود حداقل 20میلیون تومان ارزش دارد و ارزش سهام عدالت 500هزارتومانی هم بین 8 تا 10میلیون تومان است. او ادامه داد: 6دهک از جمعیت کشور شامل 49میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند.

واگذاری سهام به ‌جامانده‌ها
معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره واگذاری سهام به جامانده‌های سهام عدالت گفت: از طریق سازمان خصوصی‌سازی در تلاش هستیم تا جاماندگان سهام عدالت نیز بتوانند سهام عدالت خود را دریافت کنند. قوامی تأکید کرد: مدل واگذاری‌ها در سال‌های اخیر تغییر ماهیت پیدا کرده است تا گروه‌های هدف بیشتری را در بر گیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید