• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 25 آذر 1402
کد مطلب : 212529
+
-

گام دوم سازمان بورس برای بهبود عملکرد بازار سهام

سازمان بورس از شرکت‌های بورس خواست در فرایند بررسی افزایش سرمایه ازمحل تجدید ارزیابی دارایی مشارکت کنند

بورس
گام دوم سازمان بورس برای بهبود عملکرد بازار سهام

به‌دنبال اعلام فراخوان سازمان بورس به بانک‌ها و هلدینگ‌ها برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها، این سازمان در گامی تازه از همه شرکت‌های بورس برای هم‌اندیشی در زمینه تجدید ارزیابی دارایی‌ها با حضور وزیر اقتصاد دعوت کرد. به‌نظر می‌رسد سازمان بورس عزم خود را بر اجرای این طرح جزم کرده تا از همین مسیر هم صورت‌های مالی شرکت‌هاي بورس شفاف شود و هم عملکرد بورس بهبود یابد.
به گزارش همشهری، نزدیک به 3 سال رکود فراگیر در بازار سهام، منجر به انجام اقدامات تازه‌ای از سوی سازمان بورس شده است. بر همین اساس در ابتدای‌ماه جاری سازمان بورس ابتدا با انتشار یک فراخوان و سپس با برگزاری یک نشست ازهلدینگ‌های بزرگ بورس و بانک‌ها دعوت کرد تا دارایی خود را تجدید ارزیابی کنند و حالا در گام دوم از همه شرکت‌های بورس خواسته است تا در یک نشست هم‌اندیشی با حضور وزیر اقتصاد در این زمینه مشارکت کنند.این نشست هم‌اندیشی از این جهت اهمیت دارد که بعد از برگزاری آن احتمالا موافقت بسیاری از شرکت‌ها برای انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها گرفته خواهد شد که این موضوع می‌تواند منجر به بهبود عملکرد بازار سهام و حتی رشد شاخص‌های بورس شود. اما تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها که این روز‌ها به گفتمان غالب سهامداران تبدیل شده، چیست؟

تجدید ارزیابی چیست؟
تجدید ارزیابی دارایی‌ به زبان ساده یعنی اینکه دارایی‌های یک شرکت دوباره ارزش‌گذاری و درصورت‌های مالی آن شرکت ثبت شوند. اما چرا این موضوع مهم است؟ به‌طور طبیعی ارزش دارایی در کل اقتصاد در طول زمان تحت‌تأثیر تورم افزایش می‌یابد اما در شرکت‌ها ارزش این دارایی‌ها درصورت‌های مالی به روز نمی‌شود و قیمت آنها با همان نرخی که در سال نخست ثبت شده در ترازنامه درج می‌شود.
 به بیان ساده‌تر با توجه به شرایط اقتصادی ایران و میزان تورم، مسلماً دارایی‌های امروز یک شرکت که به قیمت 5یا 10سال پیش در دفاتر ثبت شده، واقعی یا به روز نیستند. به همین دلیل در اقتصادهای تورمی لازم است شرکت‌ها حداقل هر ۵ سال دارایی‌شان را دوباره قیمت‌گذاری کنند تا قیمت واقعی آن دارایی درصورت‌های مالی آن شرکت درج شود.
اما فایده این کار چیست و آیا تجدید ارزیابی منجر به تزریق پول جدید به شرکت‌ها می‌شود؟  پاسخ خیر است. یعنی تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به تزریق پول جدید به‌طور مستقیم به یک شرکت نمی‌شود اما این کار فواید دیگری دارد. از یک طرف پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت‌های مالی اصلاح و ارزش‌گذاری شرکت‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود و از طرف دیگر اگرچه تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها یک عملیات حسابداری است و تأثیری بر سودآوری شرکت ندارد اما این کار بار روانی مثبتی بر قیمت سهام شرکت‌ها دارد و باعث ایجاد رشد قیمت سهام به‌طور موقت می‌شود. این به‌دلیل آن است که ارزش‌گذاری شرکت‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود و در نتیجه امکان مقایسه دقیق‌تر سهام شرکت‌ها برای سهامداران فراهم می‌شود. یکی دیگر از مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش اعتبار شرکت‌هاست.شرکت‌ها براساس اعتباری که دارند وام دریافت می‌کنند. با افزایش ارزش دارایی‌ها قدرت اعتبار و وام‌گیری شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

 اثر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر بورس
سوابق گذشته نشان می‌دهد سهامداران از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها استقبال می‌کنند و تقریبا همه شرکت‌هایی که در گذشته دارایی‌هایشان را تجدید ارزیابی کرده‌اند با رشد قیمت سهام‌شان مواجه شده‌اند. در چنین شرایطی تحلیلگران بر این باورند که طرح جدید سازمان برای تجدید ارزیابی فراگیر در بورس می‌تواند منجر به رشد شاخص‌های بورس شود.یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که قرار است در اولویت برنامه تجدید ارزیابی دارایی قرار بگیرند بانک‌ها هستند که با توجه به تعداد سهامداران‌شان می‌توانند اثرات عمیقی بر معاملات و شاخص بورس داشته باشند. بر همین اساس حمیدرضا تقی‌زادگان،کارشناس پولی و بانکی گفت: قاعدتاً با توجه به جذابیت افزایش سرمایه از منظر سهامداری و همچنین مزایای افزایش سرمایه ترکیبی با شرایطی که بانک مرکزی تعیین کرده، بانک‌ها از این روش افزایش سرمایه استقبال خواهند کرد.
او تأکید کرد: با توجه به شرایط تورمی کشور، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ترازنامه بانک‌ها را به‌روز کرده و سهامداران از ارزش واقعی دارایی‌های بانک‌ها مطلع خواهند شد. او افزود: با انجام یک افزایش سرمایه ترکیبی، رضایت خاطر سهامداران فراهم می‌ شود. مهدی پارچینی، مدیر سابق نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس هم گفت: برنامه جدید سازمان بورس برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها می‌تواند اثر مثبتی بر شاخص بورس داشته باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید