• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 27 شهریور 1402
کد مطلب : 203210
+
-

رشد سهام 84درصد شرکت‌های بورس

محاسبات آماری نشان می‌دهد که با وجود نزول‌های چند‌ماه گذشته، ارزش سهام 84درصد شرکت‌های بورس نسبت به ابتدای سال رشد کرده است

بورس
رشد سهام 84درصد شرکت‌های بورس

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود نزول‌های چند‌ماه گذشته قیمت 84درصد از نماد‌های بازار سهام بالاتر از قیمت‌های ابتدای سال ایستاده است. طبق داده‌های موجود می‌توان گفت: نیمی از شرکت‌های بورس بازدهی بیش از نرخ تورم در نیمه نخست سال نصیب سهامداران خود کردند.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از 8آبان‌ماه سال گذشته وارد یک روند صعودی شد و این روند صعودی تا 17اردیبهشت امسال ادامه داشت اما از 17اردیبهشت با نزول مواجه شد و در طول 120روز بیش از 20درصد افت کرد. در این مدت برخلاف میزان نزول شاخص قیمت سهام برخی شرکت‌ها حتی تا 50درصد افت کرد. با وجود این نزول‌های سنگین بررسی قیمت سهام شرکت‌های بورس در نیمه نخست سال نشان می‌دهد که برایند عملکرد بورس در نیمه نخست سال مثبت بوده است. به‌این معنا که تعداد شرکت‌هایی که در نیمه نخست سال با رشد قیمت مواجه شده‌اند بیشتر از شرکت‌هایی بوده که قیمت سهامشان کمتر از ابتدای سال است.

چه تعداد شرکت رشد کرده‌اند؟
آمار‌ها نشان می‌دهد از بین 730نماد معاملاتی که در نیمه نخست سال در بورس مورد مبادله قرار گرفته‌اند قیمت 616نماد معاملاتی معادل 84درصد از کل شرکت‌های بورس بالاتر از نیمه نخست سال است. یعنی اگر فردی سهام یکی از این شرکت‌ها را در اول سال خریده و تاکنون آن را نفروخته بود، سود کرده بود. در این مدت برخلاف شرکت‌های پربازده 100شرکت حضور داشته‌اند که قیمت سهامشان از ارقام ابتدای سال کمتر شده است. این شرکت‌ها معادل 14درصد از کل شرکت‌های بورس هستند. در نیمه نخست سال همچنین قیمت سهام 2درصد از شرکت‌های بورس با وجود نوسان‌های مختلف تغییر نکرده و درجا زده است. با این حال اگر نرخ تورم نیمه نخست سال را درنظر بگیریم متوجه می‌شویم سهامداران این شرکت‌ها نیز دچار زیان شده‌اند.

پر بازده‌ها چقدر رشد کرده‌اند؟
داده‌های آماری ازشرکت‌هایی که در نیمه نخست سال قیمت سهامشان افزایش یافته نشان می‌دهد که بخش عمده این شرکت‌ها بازدهی بین 20تا 50درصد داشته‌اند. درواقع از جمع 616نمادی که در نیمه نخست سال بازده‌شان مثبت بوده است 237شرکت معادل 39درصد بیش از 20درصد رشد کرده‌اند که این تعداد بیشترین میزان فراوانی را در بین شرکت‌های پربازده داشته است.
رتبه دوم بیشترین فراوانی متعلق به شرکت‌هایی است که بین یک تا 20درصد افزایش قیمت داشته و این شرکت‌ها جمعا 35درصد از کل شرکت‌های پربازده را تشکیل می‌دهند. 18درصد از کل شرکت‌های پربازده نیز قیمت سهامشان بین 50تا100 رشد کرده است.
برندگان اصلی در نیمه نخست سال سهامداران 50شرکت بوده‌اند که میزان بازده سهامشان بیش از 100درصد بوده است.این شرکت‌ها جمعا 8درصد از مجموع کل شرکت‌های پربازده را تشکیل می‌دهند و در این میان‌این‌شرکت‌ها نماد‌هایی حضور دارند که میزان بازده سهامشان حتی بیش از 200درصد بوده است. با این ارقام می‌توان گفت تقریبا نیمی از شرکت‌های بورس توانسته‌اند بازدهی بیش از نرخ تورم در نیمه نخست سال نصیب سهامداران خود کنند.

زیان‌ده‌ها چقدر نزول کردند؟
همگام با نماد‌هایی که در نیمه نخست سال با رشد قیمت مواجه شدند قیمت سهام 100شرکت نیز در نیمه نخست سال با افت قیمت مواجه شدند. آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت سهام 83درصد این شرکت‌ها بین یک تا 20درصد و 17درصد بین 20تا 42درصد افت کرده است. به این ارقام باید نرخ تورم نیمه نخست سال را نیز اضافه کرد تا میزان افت واقعی قیمت سهام شرکت‌ها مشخص شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید