• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226759
+
-

جعبه ابزار سهام‌داری در بورس

چگونه در بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

جعبه ابزار سهام‌داری در بورس

برای انجام سرمایه‌گذاری در بورس باید گام به گام حرکت کنید. در سال‌های اخیر مسیر ورود به بورس ساده شده است؛ به‌طوری که عموم متقاضیان به شکل غیرحضوری از طریق پلتفرم‌های موجود هم می‌توانند مجوز ورود به بازار سرمایه را دریافت کنند و هم به خرید و فروش سهام یا سایر اوراق بهادار قابل عرضه در این بازار بپردازند.



نکته‌ها
راهنمای شاخص‌های بورس


تاکنون، بارها و بارها، در صدا و سیما، روزنامه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی شنیده یا خوانده‌اید که مثلا شاخص بورس امروز رشد کرد یا کاهش یافت. شاخص بورس، بیانگر چیست و چرا افزایش یا کاهش آن، اهمیت دارد؟
شاخص، در مفهوم کلی، معیاری است که براساس آن می‌توان چیزی را تشخیص داد. در بورس هم شاخص‌ها، در واقع معیارهای مهمی هستند که با بررسی و تحلیل آنها، می‌توان وضعیت گذشته و حال بورس را از جنبه‌های مختلف، ارزیابی و حتی روند آینده بورس را پیش‌بینی کرد. مهم‌ترین شاخص‌های بورس عبارتنداز:

شاخص کل
شاخص کل که به آن شاخص قیمت و بازده نقدی هم می‌گویند، بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، به بیان ساده‌تر، «تغییرات شاخص کل در واقع بیانگر میانگین بازده سرمایه‌گذاران در بورس است». تغییرات شاخص کل دقیقا بیانگر میانگین بازده بورس است. البته افزایش شاخص کل، لزوما به‌معنای سودآوری سهام همه شرکت‌های حاضر در بورس نیست؛ همانطور که کاهش شاخص کل نیز لزوما به‌معنای ضرردهی سهام همه شرکت‌ها در بورس نیست.

شاخص قیمت
یکی دیگر از شاخص‌های مطرح در بورس، شاخص قیمت است. شاخص قیمت، فقط بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است. مهم‌ترین تفاوت شاخص قیمت با شاخص کل این است که«شاخص قیمت، فقط آن بخش از بازده بورس را که به تغییرات قیمت سهم مربوط می‌شود، نشان می‌دهد.»

نقش اطلاعات در سرمایه‌گذاری
«اطلاعات، ارزشمندترین دارایی در بازار سرمایه است» چون مبنای اصلی تصمیم‌گیری در بورس و کنترل ریسک در این بازار، تصمیم‌گیری براساس اطلاعات است و دقیقا به همین دلیل است که براساس قوانین و مقررات، شرکت‌هایی که سهام‌شان در بورس خرید و فروش می‌شود، موظفند اطلاعات مالی و عملکردی خود را به‌صورت مستمر و یکسان در اختیار همه سرمایه‌گذاران قرار دهند تا سرمایه‌گذاران بتوانند براساس این اطلاعات، درمورد خرید، فروش یا حفظ سهام خود تصمیم‌گیری کنند؛ بنابراین، بهره‌گیری از اطلاعات با کمک به افزایش دقت پیش‌بینی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.


6 اصل خرید و فروش سهام در بورس
 براساس اطلاعات معتبر تصمیم‌گیری کنید؛ نه شایعات.
 با دید بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنید.
سبدی از سهام متنوع تشکیل دهید.‌
با سرمایه مازاد خود، سهام بخرید و تنها آن بخش از سرمایه خود را به خرید سهام اختصاص دهید.
 نوسان را به‌عنوان ذات بازار سهام بپذیرید. به‌بیان دیگر، روند صعودی یا نزولی  قیمت سهم در گذشته، لزوماً به‌معنای تداوم این روند در آینده نیست.
همواره مراقب سهام خود باشید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید