• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123389
+
-

در گذر تاریخ/ تظاهرات در میدان 24 اسفند

در گذر تاریخ/ تظاهرات در میدان 24 اسفند

یکی از میدان‌های محوری تهران برای تجمع تظاهرات‌کنندگان میدان24اسفند (انقلاب اسلامی) بود که در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب نقشی برجسته داشت. مردم در بهمن‌ماه 57 بی‌صبرانه منتظر ورود امام خمینی(ره) بودند. اما بختیار درحالی‌که روزانه هزاران خارجی از مرزهای هوایی ایران به کشورهای خود بازمی‌گشتند اعلام کرد به‌علت مشکلات فنی و اوضاع جوی، فرود‌گاه‌های کشور بسته است.

درگیری در اطراف دانشگاه تهران
آن روزها (7بهمن 57 مشهور به یکشنبه خونین)خبرنگار روزنامه کیهان، در گزارشی با عنوان «در زد و خورد مسلحانه تهران ده‌ها نفر کشته شدند» نوشت: «تهران روز خونینی را از سر گذراند. سومین روز تظاهرات گسترده در تهران به خشونت کم‌نظیری مبدل شد. سربازان در چند نقطه با مردم درگیر شدند و به‌سوی آنان آتش گشودند. بحرانی‌ترین نقطه تهران میدان 24اسفند و خیابان‌های اطراف آن تا دانشگاه تهران بود. زد و خوردها 32شهید و دویست مجروح داشته است. یک خبرنگار ایتالیایی هم در حوادث تهران هدف گلوله قرار گرفت...»
به‌دنبال کشتار خونین در میدان 24اسفند (انقلاب اسلامی)، تظاهرات خونین دیگری در میدان‌های فوزیه (امام حسین(ع)) و ژاله و خیابان‌های کورش، فرح‌آباد، شهباز و آیزنهاور صورت گرفت. خبرنگار کیهان همچنین نوشت: «‌علی محسنی امروز در میدان 24اسفند به ضرب گلوله مأموران کشته شد. مأموران نظامی بار دیگر آتش گشودند و سه نفر دیگر در کنار دیوار ستاد شهید شدند و چند نفر دیگر نیز در ضلع شمالی و جنوبی میدان 24اسفند نقش زمین شدند.»
میدان جنگ
یکی دیگر از خبرنگاران از میدان 24اسفند با عنوان میدان جنگ یاد کرد و نوشت: «عصر امروز میدان 24اسفند به میدان جنگ بیشتر شبیه بود. همه جا، در ابتدای خیابان سی‌متری و خیابان‌های ‌آیزنهاور خون بود و آتش و اجساد جوانانی که در خون خود خفته بودند. با هر رگبار مسلسل، ناگهان ده‌ها جوان روی آسفالت سرد خیابان می‌غلتیدند و به‌دنبال آن صدها نفر بدون هراس از اصابت گلوله به بالین جوانان مجروح می‌دویدند و آمبولانس‌های مستقر در میدان با شتاب و تلاش خستگی‌ناپذیر راهی بیمارستان می‌شدند...»
یکشنبه خونین
روزنامه اطلاعات هم در گزارشی با عنوان «تهران در آتش و خون» نوشت: خونین‌ترین حادثه پس از فاجعه میدان ژاله در تهران رخ داد. این روزنامه با چاپ تصاویری از حوادث میدان 24اسفند نوشت: «بعدازظهر امروز میدان 24اسفند به میدان جنگ شباهت پیدا کرده بود و در یکشنبه خونین میدان 24اسفند و خیابان‌های اطراف از خون شهدا و مجروحان رنگین شد.»
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی‌ میدان 24اسفند به میدان انقلاب تغییر نام داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید