هوای کلانشهرهای کشور آنقدر آلوده شده که بار دیگر پای دستگاه قضایی به موضوع آلودگی هوا باز شود. اما اینبار برخلاف سالهای گذشته که موضوع از بررسی جزئی سازمان بازرسی فراتر نمیرفت، پای دادستانی به موضوع باز شده است همچنین تفاوت اساسی امسال مربوط به مازوتسوزی برخی نیروگاهها و صنایع است که میتواند دایره آلایندههای جوی خطرناک را بیشتر از هر سال دیگر گسترده کند. معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست در اینباره به ایسنا خبر داده که نامهای به دادستانی تهران درخصوص مازوتسوزی نیروگاهها ارسال شده است. بهگفته مسعود تجریشی، متأسفانه براساس آخرین آمار از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاهها در تهران نیز به سمت مازوتسوزی رفتهاند. بههرحال ما به دادستانی نامه زده و خواستهایم که بهسرعت جلوی این اقدام گرفته شود. البته نسبت آلایندگی منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، موتورسیکلتها و خودروهای شخصی به منابع ثابت مانند صنایع و نیروگاهها حدود ۶۰ به ۴۰ است اما اگر نیروگاهها و صنایع از سوخت مازوت استفاده کنند این نسبت بههم خواهد خورد و سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت. همچنین معاون سازمان حفاظت محیطزیست درباره حواشی جلسه اخیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کشور نیز گفته که باوجود اینکه این جلسه به موضوع رفع توقیف موتورسیکلتهای رسوبی اختصاص داشت، نماینده پلیس در کارگروه شرکت نکرده بود و حتی نماینده وزارت کشور نیز در جریان ماجرا نبود. متأسفانه هیچ ارادهای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد، چراکه هم موضوع مشخص است و هم راهکارهای اجرایی اما اقدامی نمیشود. برآوردهای سازمان محیطزیست نشان میدهد که طی ماههای اخیر با وجود ممنوعیت تردد دیزلیها در تهران غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد افزایش پیدا کرده است. در پاییز و زمستان امسال، با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا بهصورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کردهاند. برای مثال واحدهای ریختهگری در تهران طی روزهای اخیر سوخت مازوت مصرف کردهاند. نکته مهم در شرایط فعلی اینکه اگرچه هیچگاه اکسیدهای گوگرد آلاینده اصلی هوای تهران نبوده و میزان آن به حد بحرانی نرسیده اما اکسیدهای گوگرد روی تشکیل ذرات معلق بهعنوان آلاینده اصلی شهرهای کشور اثرگذار است و میتوان گفت که پایه تشکیل ۳۰درصد از ذرات معلق سولفاتها هستند. این یعنی گوگرد میتواند تاحدی پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲.5 میکرون بهعنوان عامل اصلی آلودگی هوا طی روزهای اخیر باشد. درخصوص منابع متحرک آلاینده کلانشهرها نیز این نکته وجود دارد که حتی اگر تردد خودروهای شخصی نسبت به گذشته ۵۰درصد کمتر شده باشد، باز این رقم تأثیر زیادی روی کاهش آلودگی هوا نخواهد گذاشت. علاوه بر این صنایع، نیروگاهها، خودروهای دیزلی، اتوبوسها و... همانند گذشته در بیشتر شهرهای کشور مشغول فعالیت هستند و حتی مصرف گاز نیز در کشور بیشتر از سال گذشته شده است. از اینرو نباید توقع داشت که با کاهش تردد خودروهای شخصی و تعطیلی برخی مراکز آلودگی هوا نیز کمتر شود.
پای دادستانی به مازوتسوزی باز شد
در همینه زمینه :