• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 213028
+
-

واکنش وزارت نیرو به گزارش مازوت سوزی همشهری

درپی درج گزارشی در روزنامه همشهری از تأثیر مازوت‌سوزی در برخی نیروگاه‌ها بر تشدید آلودگی هوا غیراز شهرهای بزرگ، شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های برق حرارتی با ارسال توضیحاتی به روزنامه همشهری به این گزارش واکنش نشان داد.
در توضیحات این شرکت وابسته به وزارت نیرو آمده است: «نیروگاه‌های واقع در شهر تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند و منابع متحرک عامل اصلی آلودگی هوا در شهر تهران هستند. از این‌رو نسبت دادن آلودگی هوا به بخش تولید برق و نیروگاه‌ها، ناصحیح است.  نیروگاه منتظر قائم کرج از ابتدای سال‌جاری تنها از سوخت گاز استفاده کرده که  توسط شرکت پخش و پالایش و سازمان محیط‌زیست نیز تأیید شده است. درخصوص نیروگاه شهید رجایی واقع در آبیک استان قزوین نیز به اطلاع می‌رساند، این نیروگاه به ظرفیت2 هزار مگاوات، شامل 2 بخش سیکل ترکیبی و بخاری است که یک‌هزار مگاوات آن در بخش سیکل ترکیبی اساسا قابلیت مصرف مازوت ندارد. در بخش یک‌هزار مگاواتی نیروگاه بخاری نیز 500مگاوات از مدار خارج و در مرحله تعمیرات اساسی و بلندمدت برای پیک برق1403 قرار دارد. 500مگاوات دیگر درصورت نیاز شبکه با سوخت مازوت در این فصل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.»
  شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های تولید برق حرارتی اعلام کرد: «براساس مدل‌سازی که به تأیید سازمان محیط‌زیست نیز رسیده است پراکنش اکسیدگوگرد ناشی از سوختن مازوت در این نیروگاه حاکی از این است که میزان اثرگذاری آلودگی آن در هوا در حدود 10کیلومتر است و هیچ تأثیری روی هوای کرج و تهران ندارد.»
 دراین توضیح آمده است: «کلانشهر تهران طبق آمار سال1400 مرکز آمار ایران بالغ بر 9میلیون جمعیت دارد که این میزان تاکنون افزایش نیز یافته است. در طول شبانه روز حجم عظیمی از خودرو اعم از نوع سنگین، دیزلی و موتورسیکلت در حال تردد در این شهر هستند. در کنار این مسئله برج‌سازی‌‌های بی‌رویه که در مسیر وزش باد قرار گرفته‌اند، ناوگان فرسوده شهری، ناکافی بودن سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی در مقابل سیل عظیم جمعیت که نیازمند تردد در سطح شهر هستند، این نکته را خاطرنشان می‌سازد که مسئله آلودگی هوای کلانشهر تهران تنها به یک عامل مربوط نمی‌شود.»
در پایان این توضیح آمده است: «مصرف هرگونه سوخت فسیلی حتی از نوع گاز(چه در بخش خانگی و چه اداری و صنعتی) نیز باعث ایجاد آلودگی در هوا می‌شود. از این‌رو نهادینه‌سازی‌ الگوهای بهینه در مصرف انرژی، استفاده از تجهیزات استاندارد در حوزه مصرف انرژی، بسترسازی برای استقرار دولت الکترونیک به‌منظور کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر، ازجمله راه‌حل‌های اساسی برای کمک به حل آلودگی هواست. بدیهی است طرح این مسائل علیه بخش تولید برق کشور که با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم ظالمانه همچنان در تکاپوی تولید برق پایدار برای بخش خانگی و صنعت است، کمکی به حل مسايل آلودگی هوای کلانشهر تهران نمی‌نماید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید