• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119671
+
-

نفود راست‌های افراطی در پلیس آلمان

نفود راست‌های افراطی در پلیس آلمان

سدا باسای-ییلدیز، وکیل مدافع جمعی از مهاجران در برابر یک گروه نئونازی در آلمان، اخیرا طی سفر در هتل محل اقامتش پیامی دریافت کرد: «ای ترکیه‌ای کثیف؛ دخترت را سلاخی می‌کنیم.» او بلافاصله با پلیس تماس گرفت اما در پی این تماس، او متوجه شده که امنیتش بیش از پیش در خطر است. نتیجه تحقیقات نشان داد که اطلاعات محل اقامت او از یک کامپیوتر متعلق به نیروهای پلیس استخراج شده است.
تمایل به نئونازیسم و راست‌گرایی افراطی چند‌سالی است که در جامعه آلمان احیا شده، اما اکنون مسئله بعد تازه‌ای پیدا کرده است. اخیرا پارلمان آلمان نتیجه تحقیقاتی را منتشر کرده که نشان می‌دهد شبکه‌ای از راست‌های افراطی به سرویس‌های امنیتی این کشور، ازجمله نیروهای ویژه و پلیس به شکل گسترده نفوذ کرده است.
وضعیت پیش آمده در میان نیروهای پلیس آلمان، بسیاری را نگران کرده است. این نیرو برخلاف ارتش چندان متمرکز و تحت نظر مقامات بالادستی نیست و انحراف در آن اثرات بیشتر و فوری‌تری بر زندگی روزمره شهروندان دارد.
بعد از جنگ جهانی دوم، تمرکز مقام‌های آلمانی بر دوری نیروهای پلیس از سیاسی‌کاری و تمایلات راست افراطی بوده است. این نیرو بعد از جنگ کاملا متحول شد و به نیروهای داوطلب خدمت در پلیس، در مورد عملکرد نیروهای امنیتی در دوران نازی‌ها آموزش لازم داده شد. با این حال، فاش‌شدن این حقیقت که افسران پلیس در گوشه و کنار آلمان، شبکه‌هایی را براساس تفکرات راست افراطی تشکیل داده‌اند، آلمانی‌ها را شوکه کرده است.
هربرت رویل، وزیر داخله ایالت راین وست‌فالیای شمالی، که پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان است، ‌گفته است: «من همیشه امیدوار بودم که این مسائل موردی باشد، اما تعداد زیادی از آنها را داریم.» در این منطقه 203 افسر پلیس به‌خاطر ارتباط با گروه‌های نئونازی و راست افراطی مورد تحقیق قرار دارند. زنگ خطر در راین وست‌فالیای شمالی، همین تابستان به صدا درآمد؛ وقتی که 31افسر به‌خاطر انتشار محتوای خشونت‌آمیز نئونازی محکوم شدند. هربرت رویل گفته است: «چیزی که کشف شد، یک واحد کامل از افسران بود و ما اتفاقی آن‌را پیدا کردیم. این مسئله اصلا پیش‌پاافتاده نیست. ما با راست افراطی مشکل داریم. نمی‌دانم چقدر در نهادهای ما نفوذ کرده‌اند. اما اگر با آن برخورد نکنیم، رشد خواهد کرد و بیشتر خواهد شد.» این 31افسر در چت‌هایشان تصاویری از هیتلر، تصویرهای ساخته‌شده‌ای از مهاجران در اتاق گاز و شلیک به یک مرد سیاهپوست را با هم به اشتراک گذاشته‌اند. رئیس این واحد هم در این چت گروهی بوده است.
2‌ماه قبل، گروه چت نژادپرستانه‌ای متشکل از 25افسر در پلیس برلین شناسایی شد. یک افسر، بعد از اینکه رئیسش به درخواست‌های او برای مقابله با همکارانش بی‌توجهی کرد، خبر وجود این گروه را به مقامات بالاتر داد. علاوه بر آن، 6دانشجوی پلیس هم به‌خاطر زیر سؤال بردن انتشار تصاویر صلیب شکسته در یک گروه چت که 26عضو داشت، اخراج شدند.
بررسی‌های بیشتر نشان داده است که از کامپیوترهای پلیس برای جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالان سیاسی و سیاستمداران چپ‌گرا استفاده شده است. ازجمله آنها، ایدیل بایدار، کمدین ترکیه‌ای-آلمانی و همینطور یانین ویسلر، سیاستمدار چپ‌گرا بوده است. هر 2نفر هدف تهدیدهای نئونازی‌ها بوده‌اند. در مجموع، دولت از سال2015 روی پرونده‌های مربوط به ارتباط افسران پلیس با راست‌های افراطی کار کرده است.
درپی تحقیقات از پاسگاه پلیس شهر هسه، یعنی محل زندگی باسای-ییلماز، 38افسر پلیس معلق شده‌اند. باسای-ییلماز معتقد است مشکل نفوذ راست‌‌گرایی افراطی در نیروی پلیس، ‌چیزی فراتر از افراد است و تا وقتی دولت به این مسئله توجه نشان ندهد، اوضاع بهتر نخواهد شد. او می‌گوید: «وقتی که پای 38نفر در نیروی پلیس در میان است، یعنی مشکل ساختاری دارید و اگر این را متوجه نشوید، ‌هیچ‌چیزی تغییر نمی‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید