• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119081
+
-

رتبه نخست شهرداری تهران در به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر

شهردار تهران: استحصال ۲مگاوات انرژی پایدار از پسماند و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت حداقل ۶۰۰‌کیلو‌وات در سال را در برنامه قرار داده‌ایم

شهرداری تهران به‌عنوان دستگاه برتر در به‌کارگیری انرژی‌های تجدید‌پذیر انتخاب شد. این انتخاب، درست در روزی افتاد که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد تهران در میان ۵۰ شهر نوآور دنیاست و بخش بسیاری از این رتبه قابل توجه، به اقدامات شهرداری در حوزه هوشمندسازی برمی‌گردد.
به گزارش همشهری، پنجمین همایش بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر ایران و آیین اعطای دومین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن آمفی‌تئاتر پژوهشکده علوم انرژی دانشگاه شریف، برگزار شد. در پایان این همایش، شهرداری تهران به‌عنوان دستگاه برتر کشور در میان دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی از لحاظ به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر برگزیده شد.
 پیروز حناچی، شهردار تهران در این همایش به اقدامات صورت گرفته طی سال‌های اخیر برای هوشمندسازی، کاهش مصرف انرژی و استفاده مجدد از انرژی و بهره‌گیری از انرژی پاک اشاره کرد و گفت: «شهرداری تهران در تلاش است که انرژی‌های تجدید‌پذیر را در فضاهای سبز شهری، اماکن عمومی، ابنیه و تأسیسات تحت مدیریت خود به‌کار گیرد و نسبت به تأمین 2درصد از انرژی مصرفی خود از انرژی‌های تجدید‌پذیر به‌صورت سالانه اقدام کند.» او با بیان اینکه آمار یک سال گذشته نشان می‌دهد که شهرداری تهران در این‌باره اهتمام ویژه‌ای داشته، افزود: «شهرداری پایتخت با تنگناهای به‌وجود آمده به‌علت شرایط تحریم، شیوع بیماری کرونا و نوسانات قیمت ارز، امکانات قابل توجهی را در راستای تولید انرژی‌های پاک فراهم کرده است.» 
به‌گفته حناچی، شهر تهران از پتانسیل قابل‌توجهی برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید‌پذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی برخوردار است و به‌کارگیری این نوع از انرژی‌ها راهکار مناسبی برای غلبه بر معضلات محیط‌زیستی است.
او همچنین ضمن اشاره به برنامه 5ساله سوم شهرداری تهران، گفت: «نصب سامانه‌های خورشیدی با هدف کاهش منابع انرژی فسیلی و کمک به کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای جزو برنامه‌های شهرداری تهران است. این برنامه اجرایی در شورای شهر با تکیه بر افزایش ظرفیت سالانه تدوین و ابلاغ شده است. علاوه بر هدف‌های محیط‌زیستی و بهره‌مندی از منابع انرژی تجدیدپذیر، توسعه فرهنگی و آگاه‌سازی‌ شهروندان برای استفاده از منابع پاک انرژی و حفظ بیشتر محیط‌زیست در دستور کار قرار دارد و تا به امروز با جذب سرمایه‌گذار و مشارکت بخش خصوصی ادامه پیدا کرده است.»
به‌گفته شهردار تهران برای استحصال ۲مگاوات انرژی پایدار از پسماند طی هر سال، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت حداقل ۶۰۰کیلو وات در سال، کاهش مصرف انرژی در شهرداری تهران به میزان سالانه ۱۰درصد و راهبری و نظارت بر رعایت شاخص‌های مدیریت سبز برنامه‌ریزی صورت گرفته است. شهردار تهران با تأکید براینکه کاهش انتشار کربن، علاوه بر کمک به رشد اقتصاد، خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را به حداقل می‌رساند، افزود: «انرژی تجدید‌پذیر از طریق ایجاد مشاغل جدید می‌تواند اقتصاد پساکرونا را رونقی دوباره ببخشد. توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌تواند از طریق ایجاد مشاغل سبز، تضمین امنیت انرژی و تقویت پایداری، موجبات بهبود کیفیت محیط‌زیست و ارتقای زیست‌پذیری شهرها را فراهم کند.»

از بوستان‌های انرژی تا نیروگاه‌های زباله‌سوز
بخشی از اقدامات انجام شده در شهرداری تهران برای به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به بوستان‌ها و بخشی دیگر به مربوط به ساختمان‌های متعلق و مرتبط با این نهاد و احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز است. در زیر خلاصه‌ای از این اقدامات را می‌خوانید.
   ساخت۷ بوستان انرژی در مناطق یک، ۳، ۴، ۱۰، ۱۷ و ۲۲
   ساخت ۱۹ساختمان انرژی در مناطق 1، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۳، ۱۴، ۲۱ و ۲۲
   تولید ۹۰۰مگاوات بر ساعت برق در سال از طریق نیروگاه‌های خورشیدی در ساختمان‌های انرژی
   جلوگیری از انتشار ۷۰۰تن گازهای گلخانه‌ای در تهران با احداث ساختمان‌های انرژی
   نصب 1019دستگاه آبگرمکن خورشیدی در اماکن عمومی شهرداری در مناطق ۲۲گانه
   جلوگیری از انتشار ۳۲۰تن گاز دی‌اکسید کربن در سال با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی
   نصب 7760پایه چراغ خورشیدی
   تأمین روشنایی 1057ایستگاه اتوبوس از طریق مدول‌های خورشیدی (تبدیل‌کننده انرژی خورشیدی)
   تجهیز 4200چراغ ترافیکی به سولار (پنل خورشیدی)
   تجهیز ۲۴غرفه بازیافت و 5دستگاه پل عابر پیاده به انرژی خورشیدی
   ساخت نیروگاه هاضم با ظرفیت پذیرش زباله مخلوط شهری ۳۰۰تن در روز و ظرفیت تولید برق ۲ مگاوات برق بر ساعت
   ایجاد نیروگاه ریجکت‌سوز با ظرفیت پذیرش زباله مخلوط شهری ۲۰۰ تن در روز و ظرفیت تولید برق ۳ مگاوات برق بر ساعت

   درخشش «کاپ» در بخش ایده‌های نوآورانه
در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری طرح کاهش پسماند تهران با عنوان «کاپ» به‌عنوان برترین طرح نوآورانه انتخاب شد. به گزارش همشهری، مدیر روابط‌عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اعلام خبر گفت: «طرح کاپ هم‌اکنون در ۴منطقه پایتخت اجرا می‌شود و در سال آینده مناطق بیشتری به این طرح خواهند پیوست.» مسعود عابدی با بیان اینکه اجرای پروژه کاپ به‌عنوان الگوی نوین کاهش پسماند از سال گذشته و در ۶محور آغاز شده است، گفت: «بر این اساس، سازمان مدیریت پسماند تلاش می‌کند تا با اجرای طرح تغییراتی را در زمینه فرم ذخیره‌سازی‌ و مخازن، بهبود وضعیت جمع‌آوری و نگهداشت پسماند، تحول در انتقال پسماند، توسعه برنامه‌های هوشمندسازی و زیرساخت‌های فرهنگی، ساماندهی پسماندهای حجیم و بهینه‌سازی‌ و مدیریت پسماند در مقصد و استفاده حداکثری از پسماند برای تولید کمپوست و انرژی به‌ثمر برساند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید