• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118154
+
-

رونق نقد دولت در بی‌رونق‌ترین روز دانشجو

رقبای دولت در غیاب رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو و 16آذر به دیپلماسی و سیاست خارجی دولت تاختند

دانشگاه
رونق نقد دولت در بی‌رونق‌ترین روز دانشجو


محسن تولایی ـ روزنامه‌نگار


 مراسم‌ امسال روز دانشجو بیشتر به‌نام دانشجویان بود‌ و به کام اصولگرایان، منتقدان و مخالفان دولت. کرونا و هوای سرد نیمه آذرماه مزید بر علت شده بود تا این مراسم‌ تحت مراقبت‌های شدیدتر هم برگزار شود. سالن‌های همایش دانشگاه‌ها در مراسم 16آذر خالی از جمعیت بود و جمعیت انگشت‌شمار مدیران واحدهای دانشگاهی ردیف اول صندلی‌ها را پرکرده بودند تا سخنرانان تنها نباشند. در برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه تهران هم که وضع بهتر بود، جمعیت بسیار محدود دانشجویان با فواصل زیاد روی صندلی سالن‌ها قرار گرفته بودند. همه این مراسم‌ با دوربین‌های اینترنتی برای دانشجویان به‌صورت آنلاین فیلمبرداری و پخش می‌شد. مراسم مجازی، تقریبا حالت مونولوگ به سخنرانی‌ها بخشیده بود و دانشجویان کمتر مشارکتی در طرح مباحث خود با سخنرانان داشتند. نبود رئیس‌جمهور در مراسم 16آذر امسال نیز باعث شده بود تا رقبای سیاسی دولت تریبون‌های حداکثری دانشگاه‌ها را از آن خود کنند. پروتکل‌های بهداشتی کرونا مانع حضور روحانی در جمع دانشجویان شده بود و او در بیانیه‌ای از دانشجویان عذرخواهی کرد. پالس‌‌های ارسالی از سوی سخنرانان این مراسم همه ابعاد سیاسی و اقتصادی دولت را در دانشگاه به چالش می‌کشیدند.
ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه میزبان نمایندگان برخی تشکل‌های دانشجویی شده بود. او با بیان اینکه رژیم آمریکا به سبب تبعیض نژادی و ظلم و ستمی که در حق ملت‌ها روا داشته روزبه‌روز رسواتر می‌شود، ‌گفت: «در چنین شرایطی هر نوع ذوق‌زدگی برای مذاکره با آمریکا و نشست با آنها برای انجام گفت‌وگو و بزک‌کردن چهره این رژیم به‌عنوان آمریکای خوب و بد، امری نادرست و خطا‌ست.»
سردار محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با لباس نظامی و درجه سرلشکری در جمع دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) سپاه حاضر شده بود. تصاویر منتشر‌شده از این برنامه، بیشتر گویای حضور فرماندهان و افسران رده‌بالای این دانشگاه در جلسه سخنرانی بود‌ تا دانشجویان. سرلشکر رضایی با ذکر نام کره‌شمالی در سخنرانی خود، سیاست خارجی و مراودات بین‌‌المللی جمهوری اسلامی ایران را نشانه‌‌گذاری کرد. او با بیان اینکه اگر دولت‌های گذشته کمک می‌کردند امروز در قله‌های بلند هسته‌ای بودیم، گفت: زمانی که فرمانده سپاه بودم، در کره‌شمالی توافقاتی شد که اگر این توافقات محقق می‌شد و محدودیت‌ها اعمال نمی‌شد، امروز در زمینه هسته‌ای از موشکی جلوتر بودیم.

مذاکره چاله است!
سعید جلیلی، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دانشگاه تهران حاضر شده بود، مسئولیت دولت تدبیروامید در پرونده هسته‌ای را به انتقاد گرفت. او با بیان اینکه سال۹۲ به پشت خیمه دشمن رسیده بودیم ولی گفتند خزانه خالی است، تصریح کرد: امروز که کشور ایستاده است، دشمن می‌خواهد صحنه را عوض کند. دانشجو باید آگاه باشد که دشمن به انتهای فشار حداکثری رسیده است و می‌خواهد تزویر خود را به‌کار گیرد. هرگاه زور به نتیجه نرسد، تزویر آغاز می‌شود. گفته می‌شود دوباره مذاکره کنیم ولی باید مراقب باشیم حرکتی که دشمن می‌خواهد شکل نگیرد. دشمن همین الان انتظارات خود را مطرح کرده است، درحالی‌که ملت ما با ایستادگی در برابر فشار حداکثری به نقطه خوبی رسیده و الان باید ثمره ایستادگی را بگیرد. مسئول پیشین مذاکرات هسته‌ای با انتقاد از ایجاد دوگانگی در کشور، گفت: می‌گویند مذاکره خوب است یا تقابل؟ مثل این است که بگوییم گاز خوب است یا ترمز؟ می‌گویند توافق خوب است یا عدم‌توافق؟ بعد می‌گویند این دو‌گانه‌ها را به رفراندوم بگذاریم یا می‌گویند هر توافقی بهتر از توافق‌نکردن است. او با اشاره به اینکه گفته می‌شود آمریکا در قبال ایران شکست اخلاقی خورده است، گفت: آمریکا در دانشگاه تهران در سال۳۲ شکست اخلاقی خورد و دیگر نیازی نبود بتن بریزید و بعد بگویید آمریکا شکست اخلاقی خورد.

دست از سر تاریخ بردارید
این صحبت‌های جلیلی با واکنش‌ها و انتقادات زیادی در فضای مجازی مواجه شد. رسول جعفریان، پژوهشگر تاریخ در توییتی کوتاه خطاب به آن بخش از اظهارات جلیلی که سال92 به پشت خیمه دشمن رسیده بودیم، نوشت: اولا دست از سر تاریخ بردارید. ثانیا اصلا با این همه تحریم ناشی از مذاکره عجیب شما، وقتی خزانه خالی است، آن طرف خیمه هم برسید، بی‌مایه، فطیر است. باید سلاح و پول و مردم باشند تا بشود کاری کرد.
دریادار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه هم به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در کنار سعید جلیلی حاضر شده بود. او نیز در سخنرانی خود مذاکره را تخطئه کرد. سردار فدوی با تأکید بر اینکه از شروع مذاکره دیدیم که با چه ترفندهایی نظام را پای مذاکره بردند، با وجود اینکه با صراحت گفته شد نتیجه‌ای نمی‌گیرید، گفت: ضرب‌المثلی داریم درباره اینکه امکان ندارد غیرانسان دو‌مرتبه در یک چاله بیفتد، اما نمی‌دانم چرا برخی مصر هستند که برای بار دوم نیز پای‌شان در آن چاله بیفتد.

پیرترین دولت تاریخ!
عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق صداوسیما هم به دعوت بسیج دانشجویی به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود. او دولت را خطاب قرار داد و گفت: دولت فعلی پیرترین دولت تاریخ ایران است و بعد از مشروطیت، دولتی به پیری این دولت نداشته‌ایم، با وجود این، این دولت اصلا هیچ نسبتی با جوان نداشته است و اسمشان هم دولت ژنرال‌ها بود و ما عملکرد ژنرال‌ها را هم دیدیم. او برای انتخابات ریاست‌جمهوری1400 اعلام آمادگی کرد و گفت: تصور من این است که ۱۴۰۰ پایان رفتار‌های قیم‌مآبانه و پایان عمر پدرخوانده‌ها‌ست. 
ضرغامی تصریح کرد: من فکر می‌کنم در انتخابات دو مینی‌بوس نامزد داریم. در رابطه با بنده هم، من خودم را آماده کردم و هر وقت شرایط اقتضا کند، وارد کار خواهم شد.


مکث
انتخابات حیثیتی


در تنها مراسم روز دانشجو با حضور اصلاح‌طلبان، علیرضا علوی‌تبار، فرشاد مومنی و علی شکوری‌راد مهمان برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بودند. سالن سخنرانی آنان خالی از جمعیت بود و از طریق ویدئوکنفرانس پخش می‌شد. شکوری‌راد در سخنرانی خود با اشاره به اینکه این مراسم متفاوت از سال‌های قبل و با حضور تعداد انگشت‌شمار دانشجو برگزار شد، گفت: خدا لعنت کند کسانی را که کاری کرده‌اند دانشجویان که همیشه پیشانی مباحث سیاسی بوده‌اند، ترجیح بدهند عرصه را خالی کنند. شکوری‌راد با بیان اینکه مجلس یازدهم در تراز جمهوری اسلامی نیست، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری1400 گفت: اگر انتخاباتی مثل مجلس برگزار شود، حیثیتی برای کشور باقی نمی‌ماند. میزان مشارکت مردم برای اصل نظام سرمایه است. به همین‌خاطر رهبری همیشه تأکید داشته‌اند که میزان مشارکت مردم در انتخابات قوی‌ترین تضمین امنیت کشور است. بنابراین باید بگذارند همه جناح‌ها حضور پیدا کنند. علیرضا علوی‌تبار هم در این میزگرد درباره فضای سیاسی کشور گفت: حکومت ابتدا باید ایده حذف ما را کنار بگذارد و ما هم متقابلا باید نسبت به جریان سنت‌گرا چنین برخوردی داشته باشیم. ما هم به‌دنبال پاک‌کردن آنها از صفحه روزگار نیستیم. در مواردی مثل توسعه ایران و تأمین امنیت ملی می‌توانیم با هم متحد شده و وارد بازی برد - برد شویم.
فرشاد مومنی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود به ابعاد اقتصادی مدیریت کشور پرداخت و تأکید کرد: همه دولت‌های 30سال گذشته در عمق‌بخشی به مناسبات مافیایی نقش داشته‌اند و باید به آرمان‌هایی که موتور محرک انقلاب شد، برگردیم. کشور با بحران برابری، بحران کارایی و بحران مشارکت روبه‌رو‌ست و این کارنامه یک پیام مشخص دارد که نهادهای نظارتی رسمی کفایت بایسته نداشته‌اند که قبل از مرگ سهراب به درد این اقتصاد برسند. ذخیره دانایی کشور هنوز در حدی هست که از این بن‌بست‌ها عبور کند، اما اگر مناسبات رانتی حاکم باشد، من احساس خطر می‌کنم.

   روایت رئیسی از مبارزه با فساد درون قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه در نشست خود با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با اشاره به موضوع مبارزه با فساد درون قوه قضاییه گفت: هر فسادی که در قوه وجود داشته باشد، حتما پیگیری می‌کنیم و تاکنون نیز درعمل نشان داده‌ایم که در برخورد با فساد هیچ خط قرمزی نداریم. به‌گزارش میزان، رئیسی افزود: همه عناصر مرتبط با دستگاه قضایی از ضابطان و وکلا و دیگر مرتبطین با این مجموعه باید بدانند که شرایط و وضعیت برای فعالیت ناسالم آنها ناامن است و حتما با تخلفات برخورد می‌شود. وی تأکید کرد: هیچ پرونده‌ای در قوه قضاییه زیر میز نمی‌ماند و بدون تبعیض و قاطعانه به آن رسیدگی می‌کنیم. تنها خط قرمز ما این است که برای رسیدگی به یک مسئله، سندی وجود نداشته باشد. وی در این خصوص به پرونده تصرف اراضی در هفت‌سنگان قزوین اشاره کرد و گفت که دستگاه قضایی با تعیین قاضی ویژه و با وجود فشار‌ها این موضوع را تا آخر پیگیری کرد و برای همه اجزای آن اعم از اراضی تصرف‌شده، صادر‌کنندگان مجوز و بهره‌برداران از این مجوزها، حکم صادرکرد. رئیسی همچنین خاطرنشان کرد که اراضی متصرف منطقه ناهار‌خوران که توسط یک تعاونی مرتبط با دادگستری استان گلستان صورت گرفته بود نیز‌ ‌بعد از ۳۰سال با پیگیری‌های قوه قضاییه در ماه‌های گذشته به منابع طبیعی و بیت‌المال بازگردانده شده است. رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: مخالف خصوصی‌سازی‌ نیستیم، اما قانون باید درست اجرا شود تا اموال مردم و بیت‌المال حفظ شود و ما در واقع مخالف روش‌های نادرست در واگذاری هستیم والا خصوصی‌سازی‌ را برای اقتصاد کشور ضروری می‌دانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید