گرانقیمتترین و خاصترین قطارهای تهران
موضوع: قطارهای سلطنتی
ویژگی: قطارهای خاص و منحصربهفرد راهآهن تهران اکنون در یک سوله در محله راهآهن نگهداری میشوند
***
تهران موزه راهآهن ندارد، اگر داشت یقیناً یکی از جذابترین قطارهایی که آنجا به نمایش درمیآمد نخستین قطارهای سلطنتی کشور بود که در نوع خود منحصربهفرد و خاص هستند. با راهاندازی خطوط سراسری راهآهن در ایران، پهلوی اول از همان ابتدا واگن اختصاصی برای خودش سفارش داد. مهرزاد کشفی، تهران پژوه میگوید: «راهآهن تهران مملو از جاذبههای گردشگری و تاریخی است؛ اما خاصترین جاذبه راهآهن تهران مربوط به چند قطاری است که در سولهای قرارگرفتهاند. اول قطار سلطنتی رضا شاه که همان سالهای ابتدایی راهاندازی راهآهن سراسری برای خودش سفارش داد و بعد قطار پسرش که بهطور اختصاصی برای خانوادهاش ساخته شد و یک قطار توربو که برای استفاده مقامات ساخته شد.2 قطار سلطنتی را یک کمپانی سوئدی ساخت. آنقدر این قطارها خاص و منحصربهفرد هستند که سالها قبل این کمپانی درخواست مبادله آن برای برگرداندن قطارها به سوئد داده بود.»
این پژوهشگر اضافه میکند: «قطار پهلوی اول یک واگن مخصوص حمل اتومبیل داشت و او اتومبیل شخصیاش را با قطار در همه سفرها میبرد. در قطار پسرش یک واگن شخصی برای خودش و یک واگن برای همسرش درنظرگرفته شده بود. یک واگن برای تدارکات و یک واگن هم برای تیم محافظ بود. ظرف و ظروف سلطنتی و وسایل شخصی آنها همچنان وجود دارد. انتهای قطار پهلوی دوم بهصورت پاناروما یعنی ویوی ۱۸۰ درجه ساختهشده. من2 بار از این سوله بازدید کردم ولی متأسفانه امکان بازدید برای عموم فراهم نیست. بارها از مسئولان راهآهن درخواست کردهام تا یک موزه برای راهآهن تهران راهاندازی کنند. خوشبختانه راهآهن فضای لازم و کافی برای این موزه در اختیار دارد. نهتنها این قطارهای سلطنتی بلکه بخش تعمیرات قطارها و جایگاه سوختگیری آنها هم بسیار دیدنی و جذاب است.» کشفی میگوید: «راهآهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰کیلومتر بهعنوان بیستوپنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.»