پروازی که به تهران نرسید
شهادت فرماندهان جنگ در سقوط هواپیمای سی - 130
ترمه هوشیار
«ساعت 7 و 15دقیقه دیشب یک هواپیمای حملونقل ارتش در جنوب تهران سقوط کرد»؛ این تیتر خبری بود که روز چهارشنبه هشتم مهرماه 1360 در روزنامه اطلاعات منتشر شد؛ بیانیهای که اخبار الصاقی به آن نیز نشانی از سرنشینان این پرواز سی-130 نداشت که بعد از شکست حصر آبادان به تهران باز میگشت و حامل تعدادی از شهدا و مجروحین و فرماندهان جنگ بود. تنها اطلاعات منتشر شده حاکی از آن بود که یک هواپیمای ارتشی دچار حادثه شده و در منطقه میدان تیر کهریزک سقوط کرده است. هواپیمایی که یک روز بعد از آن مشخص شد حامل 5نفر از مهمترین فرماندهان نظامی کشور و مغزهای متفکر جنگ بوده است؛ سرلشکر ولیالله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائممقام سپاه، سرتیپ سیدموسی نامجو وزیر دفاع، سرتیپ جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهانآرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر، 5فرماندهی بودند که در این حادثه به شهادت رسیدند. این فرماندهان چند روز بعد از عملیات موفق ثامنالائمه و پایان حصر آبادان برای ارائه گزارش این پیروزی به تهران بازمیگشتند ولی در این پرواز نافرجام به شهادت رسیدند. روزنامه اطلاعات در نخستین خبر از این حادثه در روز هشتم مهر نوشت: «ساعت 7:15 دیشب یک هواپیمای باری بهعلت نامعلومی در منطقه میدان تیر کهریزک سقوط کرد. براساس گزارش خبرنگار ما به نقل از شاهدان عینی ساعت 7:15 دیشب بعد از شنیدن صدایی مهیب در نزدیکی کهریزک، روبهروی میدان تیر متوجه آتشسوزی وسیعی شدیم. بلافاصله برای آگاهی از چگونگی آن به محل رفتیم و مشاهده کردیم یک هواپیما در حال سوختن است و عدهای نالان خودشان را از هواپیما به بیرون میاندازند. بلافاصله با کمک عدهای از اهالی منطقه برای کمک به مجروحین بسیج شدیم و عدهای را که قدرت و توانایی داشتند و سالم بودند از داخل هواپیما بیرون آوردیم. پس از مدتی 3 هلیکوپتر متعلق به ارتش و نیروی هوایی برای کمک و اعزام مجروحین به محل آمدند و در همین موقع مأموران آتشنشانی و اورژانس و پاسداران به منطقه آمدند و با کمک برادران ارتش و سپاه مجروحان را با هلیکوپتر به بیمارستانها انتقال دادند. شاهدان عینی به خبرنگار ما گفتند پس از سقوط، هواپیما به مدت چند ساعت میسوخت که با کمک مأموران و نیروهای مردمی آتش خاموش شد درحالیکه از هواپیما جز آهنپاره چیز دیگری نمانده بود. خبرنگار ما که از هواپیما دیدن کرد گزارش میدهد که در اثر سقوط هواپیما جلو و قسمتی از وسط هواپیما از بین رفته و مقداری از دم هواپیما سالم است. شاهدان عینی گفتند ما شنیدیم که هواپیما حامل عدهای از رزمندگان مجروح جبهههای جنوب و تعدادی از جنازههای شهدای جبهههای جنوب بوده و از اهواز به تهران میآمده است».
ستاد مشترک ارتش نیز در روز اول تنها به اعلام حادثه اشاره کرد. روز پنجشنبه 9 مهرماه بود که این ستاد در بیانیهای سراسر احساسی سرانجام اسامی چند تن از شهدای این حادثه را اعلام کرد:«امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران با کمال افتخار و سرافرازی، گلگونکفنانی دیگر را به انقلاب اسلامی ایران هدیه نمود. گلگونکفنانی که از بدو پیروزی انقلاب همه چیز خود را وقف این انقلاب نموده و در این راه هرگونه تالم و تاثرات روحی و جسمی را به جان خریده بودند. گلگونکفنانی که به انقلاب اسلامی ایران و رهبر عظیم و عزیز آن عشق ورزیده و در این راه سر از پای نشناخته و پروانهوار گرد شمع وجود آنان سوختند. اینان به آرزوی قلبی خود که همانا آرزوی فرد فرد پرسنل مسلمان و متعهد و جان بر کف نیروهای مسلح است نایل گشته و به لقاالله پیوستند. ایشان همچون دیگر شهدای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سرباز تا سپهبد شهید قرنی با افتخار زیستند، با سرافرازی و سربلندی در راه حفظ دستاوردهای انقلاب مبارزه کرده و جانانه سر در این راه جان به جانآفرین تسلیم نمودند. سرلشکر شهید ولی فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ نامجو وزیر دفاع و نماینده امام در شورایعالی دفاع و فرمانده دانشکده افسری، سرتیپ شهید فکوری وزیر دفاع سابق و فرمانده سابق نیروی هوایی و مشاور رئیس ستاد مشترک ارتش و برادر شهید کلاهدوز قائممقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از این خیل بودند که در حادثه جانخراش سقوط هواپیمای سی-130 همراه تعداد دیگری از برادران ارتشی و سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین ندای حق را لبیک گفته و در جوار رحمتش قرار گرفتند».
شورای موقت ریاستجمهوری نیز در بیانیهای این حادثه را تسلیت گفت. اما کسی نمیدانست مدافع روزهای نخست خرمشهر و فرماندهی که بیش از یک ماه مقابل عراقیها ایستاده نیز در میان شهیدان این حادثه بود، هرچند که در فهرستهای احتمالی روزنامه جمهوری اسلامی و اطلاعات از محمدجهانآرا نام برده شد. سرانجام در روز چهلم این حادثه بود که نام محمد جهانآرا در میان شهدا اعلام شد و مراسم رسمی برای فرمانده خرمشهر در چهلمین روز شهادتش برگزار شد.
اما جدا از این موضوع، درباره علت این حادثه حرف و حدیثهایی پیش آمد. در آن زمان علت حادثه نقص فنی هواپیما اعلام شد. محمود خرمدل کمک خلبان این پرواز که از حادثه جان سالم به در برده بود، سالها بعد در ماهنامه صنایع هوایی گفت: «پس از ترک اهواز همهچیز مرتب بود تا حدود ساعت 8 شب به نزدیک کوههای حسنآباد قم رسیدیم. در این زمان سیستم برق هواپیما بهطور کامل از کار افتاد و تاریکی همه جا را فراگرفت و تنها چراغهای حرم حضرت عبدالعظیم دیده میشدند. بر اثر قطع برق، موتورهای هواپیما نیز خاموش شدند و سیستم هدایت هیدرولیک هم از کار افتاد...». ماهنامه صنایع هوایی در شماره176 خود طی گزارشی که درباره سقوط سی-130 به همراه این گفتوگو منتشر کرد، نوشت: «فکوری ابتدا به کابین خلبان آمد و با چراغقوه سعی کرد که مشکل را برطرف کند و بعد برای باز کردن دستی چرخها رفت. چنین احساس میشد که فکوری فهمیده مشکل فراتر از قطع برق است. از آنجا که فرمان هواپیما تریم شده بود هواپیما با سرعتی آهسته و بهطور افقی به سمت زمین حرکت میکرد. به همین دلیل هواپیما در بیابان فرود آمد. از آنجا که یکی از چرخها قفل نشده بود، هواپیما به یک سمت خم شده و روی زمین کشیده شد. کمک خلبان با باز کردن پنجره از هواپیما خارج شد و لحظاتی بعد هواپیما با 8000پوند سوخت منفجر گردید. 45 دقیقه بعد یک بالگرد برای کمک به بازماندگان حادثه به محل آمد».
سال 96 در مصاحبه یکی از روزنامهها با ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده نیروی تکاور دریایی خرمشهر که در کنار جهانآرا از این شهر دفاع کرد و در فتح خرمشهر تأثیر زیادی داشت، علت سقوط این هواپیما پدافند خودی اعلام شد اما بلافاصله ناخدا صمدی این نقل قول را تکذیب کرد. امیر سرتیپ قاسم فراوان، از فرماندهان پیشکسوت پدافند هوایی نیز همان مقطع به توضیح درباره نحوه سقوط این هواپیما پرداخت و اعلام کرد که دلیل ساقط شدن آن به هیچ وجه اصابت از سوی پدافند نبوده است. هر چه بود پرواز سی - 130 به تهران نرسید و محمد جهانآرا نتوانست آزادی شهری را ببیند که بسیاری از یارانش در آن به شهادت رسیدند.