• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 28 آبان 1399
کد مطلب : 116150
+
-

سخنگوی دولت در پاسخ به همشهری درباره یک‌سالگی اعتراضات بنزینی:

به همه آسیب‌دیدگان آبان98 رسیدگی می‌کنیم

نباید به نام نقد دولت، آمریکا را از نقد مصون کرد و جنایات جنگ اقتصادی آن کشور علیه معیشت و ثروت و امنیت این مردم را تبرئه کرد

دولت
به همه آسیب‌دیدگان آبان98 رسیدگی می‌کنیم

 سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال همشهری به موضوع دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث آبان 98 اشاره کرد. ربیعی در پاسخ به این سوال که «آیا در دولت یا معاونت اجتماعی وزارت کشور و نهادهای مربوطه اقداماتی در جهت ریشه‌یابی یا آسیب‌شناسی حوادث آبان صورت گرفت و در یک‌سال گذشته اقداماتی در جهت دلجویی از خانواده‌های آسیب‌دیدگان انجام شد یا خیر» گفت: نظر دولت درباره حوادث آبان98 از اول هم این بود که نسبت به جوانانی که با هیجان وارد این قضایا شدند، باید با رأفت برخورد شود. بعد از آن حوادث تقسیم‌بندی‌ای درباره افراد صورت گرفت. کسانی منتقد بودند و آمده بودند تا تخلیه شوند. عده‌ای از افراد هم واقعا با هیجان آمده بودند. آنها بچه‌های سرزمین خودمان هستند، عضو خانواده بزرگ ایران هستند و از اینکه قوه قضاییه تعدادی از محکومان را مورد رأفت قرار داد، خوشحالیم.
علی ربیعی درباره اقدامات صورت‌گرفته برای رسیدگی به وضعیت خانواده‌های آسیب‌دیدگان حوادث آبان98، توضیح داد: دستور و اختیارات ویژه‌ای از طرف رئیس‌جمهور به همه استانداران سراسر کشور داده شده است تا به خانواده‌ها رسیدگی کنند. در تهران تعدادی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور این کار را انجام دادند و جلساتی را برگزار کردند. استانداران و معاونان استانداران موظف به سرکشی به خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده شدند تا ضمن کمک به آنها، با ایشان همراهی داشته باشند. تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع اعم از امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، اجتماعی و قضایی گزارش‌های مربوط به حادثه را با رویکردی آسیب‌شناسانه ارائه کردند. وزارت کشور متکفل گزارش آبان98 بود که این گزارش تهیه شد. این گزارش‌ها در شورای امنیت کشور مورد بحث قرار گرفت و جمع‌بندی و نتیجه آن برای تمام دستگاه‌های اجرایی ارسال شد و اقدامات مختلفی در حوزه‌های مربوطه به این دستگاه‌ها توصیه شد.
او اضافه کرد: با توجه به اینکه آسیب‌دیدگان به‌طور کامل شناسایی شده‌اند و تقسیم‌بندی‌‌ای که در همان دوره صورت گرفت، چه گروهی که شهدا بودند، چه گروهی که دیه‌بگیر بودند و چه گروهی که محکوم شدند، برای هر کدام رسیدگی به وضعیت‌شان به‌طور متناسب تقسیم‌بندی شد و مورد تأکید قرار گرفت. امیدواریم که دیگر هیچ‌گاه تکرار این حوادث را نداشته باشیم و بتوانیم با شرایطی که همواره مدنظر دولت بوده، بتوانیم اعتراضات را در اجتماعات با مجوز دنبال کنیم. امیدواریم این مسئله را اینقدر نهادینه کنیم که شاهد این اتفاقات نباشیم. ما بر این امر مصریم که بتوانیم به‌نحوی اجتماعات و اعتراضات را محترم بشماریم و حمایت‌های قانونی را هم از آنها انجام بدهیم.

بیرحمانه‌تر از اعمال تحریم‌ها
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی در داخل کشور با اظهارنظرهایی سعی در ایجاد تشنج دارند و مستقلاً برای آینده سیاست‌های کشور تعیین تکلیف می‌کنند، آیا دولت تاکنون در رابطه با آمریکا تصمیمی غیر از آنچه مورد قبول نظام و شخص رهبری است، اتخاذ کرده که این‌چنین آماج حمله قرار گرفته است، با بیان اینکه همه اقدامات دولت در 7سال گذشته در چارچوب قانون و با مجوزهای قانونی بوده است و دولت بدون طی مراحل و اخذ مجوزها کاری انجام نداده‌، پاسخ داد: به‌گونه‌ای از انتخابات آمریکا حرف می‌زنند که گویی آمریکا از طریق انتخابات و دموکراسی به ما لطمه زده، انتخابات آمریکا مسئله داخلی آمریکا‌ست و به ما ربطی ندارد و ما هم مشکلی با انتخابات آمریکا نداریم. آمریکا نه از طریق انتخاباتی بلکه از طریق جنگ و ترور اقتصادی به ما تهاجم کرده است. تنزل‌دادن مسئله سلامت به امر سیاسی در رقابت‌های سیاسی زودرس خط قرمز دولت بوده است. به همان ترتیب تنزل‌دادن امر معیشت مردم به موضوع مجادله‌ها و کشاکش‌های سیاسی به مصلحت نظام و مردم و جامعه نیست. دولت خود دست به چنین اقدامی غیرمصلحانه و مغایر با منافع جامعه نخواهد زد. علی ربیعی تصریح کرد: تفسیر نادرست از تلاش‌های دولت برای رسوا‌کردن تحریم‌گران، به‌عنوان چشم‌دوختن به خارج در توسعه اقتصادی کشور هم ظلم به دولت و هم ستم به ملت است. ظلم به دولت است چون این واقعیت را کتمان می‌کند که دولت به‌رغم تحریم‌ها و تلاش دشمنان برای پاشیدن نا‌امیدی، تلاش شبانه‌روزی خود برای افزایش تاب‌آوری اقتصاد ملی در گام اول و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای در گام بعدی را متوقف نکرده است. ظلم به مردم هم هست چون حتی وقتی دادگاه‌های بین‌المللی رژیم آمریکا را در آسیب‌رساندن به مردم ما به واسطه تحریم‌ها محکوم کرده‌اند و جامعه بین‌المللی از قانون‌شکنی و شدت شقاوت این رژیم علیه مردم ما به حیرت افتاده است، کم‌اهمیت دانستن تحریم‌ها‌ بی‌رحمانه‌تر از اعمال تحریم‌ها‌ست؛ کسانی که تحریم‌ها را کم‌اهمیت نشان می‌دهند، ناخواسته به شایستگی مردم ما برای برخورداری از مزایای ارتباطات بین‌المللی اهانت می‌کنند.

چرا آمریکا را تبرئه می‌کنند؟
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه دولت در تریبون‌های مختلف ازجمله مجلس متهم به بی‌تفاوتی نسبت به گرانی و تولید ملی می‌شود و برای این مشکلات آدرس پاستور، بهارستان، میرداماد و باب همایون را می‌دهند، گفت: دولت با تمام توان در دو جبهه کمک به مردم و به عقب راندن تحریم و ایجاد زمینه برای استفاده از فرصت‌های جهانی که حق مردم ایران است، تلاش می‌کند. متأسفانه برخی به نام تضعیف دولت به‌گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی آمریکا نه ترور فیزیکی کرده نه ترور اقتصادی. حرف ما این است که دولت از نقد استقبال می‌کند اما نباید به نام نقد دولت، آمریکا را از نقد مصون کرد و جنایات جنگ اقتصادی آن کشور علیه معیشت و ثروت و امنیت این مردم را تبرئه کرد. به بهانه اینکه نباید وضعیت خودمان را به آمریکا گره بزنیم، آیا انتظار دارند وقتی آمریکا سردار ملی ما را ترور می‌کند چیزی نگوییم، نگوییم که آمریکا میلیاردها دلار پول این کشور را در خارج از کشور در معرض راهزنی قرار داده است؟ اگر ما جنایات اقتصادی آمریکا را لاپوشانی کنیم، اگر آمریکا را تبرئه کنیم و نگوییم که آمریکا ثروت‌ها و دلارهای این کشور را در معرض ترور و راهزنی قرار داده، چه پاسخی برای میلیاردها دلار ربوده شده که می‌توانست وضع جامعه و مردم را دگرگون کند، خواهیم داشت؟

مکث
ناراضیان تغییرات در آمریکا


علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی آمریکا در حمله به پایگاه‌های هسته‌ای ایران، گفت: صهیونیست‌ها خیلی دارند عملیات روانی انجام می‌دهند. ما فکر می‌کنیم مهم‌ترین ناراضی تغییرات آمریکا رژیم صهیونیستی است. برخی افرادی که تحلیل درستی از شرایط جهانی ندارند، کشورهایی که در منطقه ما هستند و خودشان را به اسارت ترامپ درآورده بودند، ناراضیان این وضع هستند و البته مخالفان کلاسیک ما هم که 40سال است سقوط نظام را دنبال می‌کنند، آنها هم نگران این تغییرات هستند. ممکن است تلاش‌هایی داشته باشند ولی به‌طور شخصی چنین پیش‌بینی‌ای ندارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید