• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 17 تیر 1402
کد مطلب : 196686
+
-

آسیب‌های خانگی را کم کنیم

مژگان مهرابی

بعضا در گوشه و کنار شهر اتفاقات کوچک و بزرگی رخ می‌دهد که برای بانوان خوشایند نیست و جسم و روحشان را می‌آزارد، بی‌آنکه بدانیم همین اتفاق یکی از موارد سوءرفتار با زنان است. دکتر سارا نوروزی، مددکار نمونه کشور و فعال حوزه خانواده، اعتقاد دارد کمتر بانویی در این‌باره اطلاعات دارد. با او در این رابطه گفت‌و‌گویی‌کوتاه داشته‌ایم.

برای خانمی که مورد آزار قرار گرفته چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟
در وهله اول باید خود زن خواستار رسیدگی به مشکلش باشد. خانم‌های آسیب‌دیده زیادی به ما مراجعه می‌کنند که بعد از درمان تمایل ندارند پای مقام قضایی به میان کشیده شود و ترجیح می‌دهند به خانه خود بازگردند. اما برای کسانی که آسیب‌دیده‌اند و می‌خواهند کسی از آنها حمایت کند باید گفت سازمان متولی اقدام برای حمایت از زنان در برابر آزار خانگی، اورژانس اجتماعی است با شماره123. بانوی آسیب‌دیده می‌تواند خودش شخصا به اورژانس اجتماعی مراجعه کند. اما گاهی هم پیش می‌آید که بر اثر ضرب و جرح به بیمارستان انتقال داده شده باشد. در این صورت پزشکی قانونی یا مقام قضایی پرونده‌اش را به اورژانس اجتماعی ارجاع می‌دهد و باز از طریق این نهاد به مشکل او رسیدگی می‌شود. البته بسته به سن فرد آسیب‌دیده روال کاری او جلو می‌رود. اگر زیر 18سال باشد سازمان بهزیستی و پزشکی قانونی مدعی‌العموم هستند و برای احقاق حق فرد آسیب‌دیده اقدام می‌کنند.

آیا اطلاعات زنان آسیب‌دیده محرمانه می‌ماند؟
محرمانه به آن معنا که کسی نبیند، خیر. اسرار بانوی آسیب دیده تا زمانی که پرونده‌اش در پزشکی قانونی یا مراجع قضایی است محرمانه می‌ماند. اما اگر گذرش به بیمارستان بیفتد نمی‌توان اطمینان خاطر داد که اسرار او مسکوت بماند. اطلاعات او ناخودآگاه توسط کارکنان بیمارستان یا نیروی خدماتی دهان به دهان می‌چرخد.

متولیان در رسیدگی به مشکلات زنان آسیب‌دیده تا چه ‌اندازه در کارشان موفق هستند؟
رسیدگی به مشکلات زنان آسیب‌دیده به تبحر کارشناسان بهزیستی بستگی دارد که چقدر در کارشان تعهد حرفه‌ای دارند. گاهی پیش می‌آید خانمی به‌شدت مورد خشونت قرار گرفته و کارشناس اورژانس اجتماعی به جای حمایت از او سازش کردن را پیشنهاد می‌دهد. البته نیروی قضایی هم نقش مؤثری دارد. بعضی اوقات با بانوانی مواجه می‌شویم که برای رسیدگی به مشکل خود به اورژانس اجتماعی یا پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند و بعد از درمان، دادستان با گرفتن تعهد او را به خانه خود برگردانده است. زن به محض ورود به خانواده بیشتر از قبل مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید