• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115930
+
-

پرونده بلیت هواپیما با افزایش 10درصدی بسته شد


براساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی مجاز شدند حداکثر ۱۰ درصد به سقف نرخ نامه مصوب خرداد امسال اضافه کنند.همچنین کف قیمت بلیت نیز از نرخ نامه حذف شد. جدا از اینکه این افزایش قادر به جبران هزینه‌های ایرلاین‌ها باشد یا نه، حذف قیمت کف نرخ نامه می‌تواند به شکل‌گیری دوباره رقابت مخرب در بازار منجر شود.
به گزارش همشهری، تقریباً یک‌ماه از آغاز کشمکش و حاشیه در قیمت‌گذاری بلیت هواپیما می‌گذرد و اینکه آنگونه که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده پس از جلسات متعدد، تکلیف نرخ بلیت پروازهای داخلی مشخص شده و پرونده آن مختومه است. براساس این مصوبه قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به نرخ نامه اعلام شده توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خردادماه ۱۳۹۹ به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. همزمان محدودیت ارزان‌ترین نرخ (کف قیمت) برای شرکت‌ها از این نرخ نامه حذف می‌شود و از این به بعد هیچ حداقل قیمتی برای فروش بلیت هواپیما وجود نخواهد داشت.

قیمت‌های جدید و مشکل همیشگی
از سال 94که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اجرایی شد، برای کنترل بازار و نظارت بر عملکرد ایرلاین‌ها به‌خصوص در دوره‌های اوج(پیک) سفر، مقرر شد محدوده قیمتی مشخصی برای فروش بلیت هواپیما تعیین شود. بر این اساس، نرخ نامه‌ای برای همه مسیرهای پروازی موجود تهیه و حداقل و حداکثر قیمت مجاز نیز تعیین شد و هر بار تا مجوز افزایش نرخ بلیت، فقط کف و سقف این نرخ نامه تغییر می‌کرد. در ادامه به‌واسطه اینکه برخی از ایرلاین‌ها در دوره‌های کاهش سفر برای جذب مسافر بیشتر، بلیت‌های خود را به قیمت کمتر از نرخ نامه می‌فروختند انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از این رقابت مخرب وارد عمل شد و تقریباً همه ایرلاین‌ها متعهد به رعایت حداقل قیمت شدند. از سوی دیگر در دوره‌های پیک سفر نیز تخطی برخی از ایرلاین‌ها در بالا بردن قیمت بلیت به بیش از حداکثر قیمت مجاز باعث ورود نهادهای نظارتی و سازمان هواپیمایی کشوری شد و ایرلاین‌ها و دفاتر متخلف تهدید به برخورد شدند. با این حساب، رعایت کف و سقف قیمت نرخ نامه تقریباً به امری پذیرفته شده در صنعت هواپیمایی ایران تبدیل شد. اما بارها افزایش هماهنگ قیمت بلیت در چارچوب نرخ نامه و البته غیرمتناسب با وضعیت بازار باعث شده ایرلاین‌ها به‌نوعی گرانفروشی مجاز متهم شوند. به‌عنوان‌مثال، از یک‌ماه پیش و در شرایطی که با افزایش قیمت در نرخ نامه انجمن شرکت‌های هواپیمایی مخالفت شده بود، ایرلاین‌ها با حرکتی هماهنگ بهای فروش بلیت خود را یکباره به سقف نرخ نامه مصوب نزدیک کردند درنتیجه بلیتی که تا چند روز قبل مثلاً 300هزار تومان فروخته می‌شد یکباره بهای آن به 700هزار تومان رسید. اکنون نیز با مصوبه جدید شورای‌عالی هواپیمایی کشور، حتی اگر ماجرای زیان‌ده بودن سفرهای هوایی برطرف شده باشد، همچنان امکان گرانفروشی بلیت در چارچوب نرخ نامه وجود دارد و نکته دیگر اینکه نرخ شکنی ایرلاین‌ها نیز چراغ سبز گرفته که این مسئله می‌تواند وخامت وضعیت مالی ایرلاین‌ها را بدتر کند.

از قیمت‌های جدید چه خبر
 هنوز نرخ نامه جدید ایرلاین‌ها در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی منتشر نشده و البته انتشار آن نیز تغییری در وضعیت فروش بلیت نخواهد داد؛ زیرا با مصوبه اخیر، سقف مجاز فروش بلیت 10درصد افزایش یافته درحالی‌که در شرایط موجود، قیمت بلیت هواپیما در هیچ مسیری به سقف نرخ نامه قبلی نیز نمی‌رسد. با درنظر گرفتن افزایش 10درصدی روی نرخ نامه قبلی، بالاترین بهای بلیت در میان پروازهای داخلی به پرواز قشم - رشت اختصاص خواهد داشت. حداکثر نرخ این پرواز در خردادماه امسال ۹۹۴ هزار ۹۰۰ تومان بوده و با مصوبه اخیر می‌تواند تا یک‌میلیون و ۹۴ هزار و ۳۹۰ تومان افزایش پیدا کند. همچنین در پروازهای با مبدأ تهران نیز حداکثر قیمت به پرواز تهران- چابهار با نرخ یک‌میلیون و ۸۶ هزار و ۵۸۰ تومان اختصاص دارد و ارزان‌تری مسیر نیز تهران-سمنان خواهد بود که حداکثر قیمت آن ۴۸۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید