• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198459
+
-

رشد 10درصدی تولید خودرو‌های سواری

خودروسازان در 4‌ماه نخست امسال 340هزار دستگاه خودروی سواری تولید کردند

گزارش
رشد 10درصدی تولید خودرو‌های سواری

بهزاد رنجبر- روزنامه نگار

آمار‌ها نشان می‌دهد، جمع کل تولید خودرو‌های سواری در ایران در 4‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 10درصد رشد کرده و به 342هزار دستگاه رسیده است. با وجود این افزایش تولید، این شرکت‌ها فصل نخست امسال را با زیان سنگین به پایان رسانده‌اند.
به‌گزارش همشهری، با سیاست‌های به‌کار گرفته شده در بخش تولید امسال سطح تولید خودرو‌های سواری افزایش یافته است. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد در 4‌ماه امسال 3شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو جمعا نزدیک به 343هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10.1درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان شرکت سایپا پیشتاز بوده است و تعداد خودرو‌های سواری تولید‌شده در این کارخانه در 4‌ماه امسال 20.5 درصد بیشتر از پارسال بوده است. بعد از سایپا، پارس خودرو با 8.4 و ایران‌خودرو با 4.3درصد افزایش تولید در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. آمار تولید نشان می‌دهد جمع کل تولید خودرو‌های سواری از اردیبهشت امسال در سطوح بالای 90هزار دستگاه در ‌ماه حفظ شده است، چنانچه این روند ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود امسال نیز جمعا بیش از یک میلیون دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شود. با این حال، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند ادامه رویه فعلی قیمت‌گذاری در شورای رقابت و همچنین مشکلات موجود در تامین ارز مورد نیاز برای واردات قطعه ممکن است در ماه‌های آینده تولید خودرو را با چالش‌هایی مواجه کند.

زیان عملکرد خودروسازان
آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود آنکه میزان تولید خودروهای سواری افزایش یافته است، اما این شرکت‌ها نتوانسته‌اند متناسب با رشد تولید، سودشان را افزایش دهند. طبق این اطلاعات، جمع کل زیان سه ماهه شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پایان بهار به مرز 12هزارو500میلیارد تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با بهار پارسال 262درصد رشد نشان می‌دهد. به این معنا که با وجود افزایش سطح تولید، جمع کل زیان این شرکت‌ها در مقایسه با بهار پارسال 9هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بدترین عملکرد را در بهار امسال شرکت ایران‌خودرو داشته که جمع کل زیانش 368درصد افزایش یافته و از 1900میلیارد تومان به 9هزارو130میلیارد تومان رسیده است. جمع کل زیان سایپا نیز با 107درصد افزایش در بهار امسال به 2400میلیارد تومان رسیده است. زیان عملکرد پارس خودرو نیز در 3ماهه امسال 187درصد افزایش یافته است.

سرعت تولید زیان، افزایش یافت
مقایسه میزان زیان شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در فصل بهار با جمع کل زیان 12‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد امسال سرعت زیان تولیدشده در شرکت‌های خودرو‌ساز افزایش یافته است. به‌طور مثال، جمع کل زیان شرکت ایران‌خودرو در 12‌ماه سال1401 معادل 32هزار میلیارد تومان بود که اگر رویه فعلی در فصل بهار ادامه داشته باشد، احتمالا جمع کل زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو در پایان سال1402 از مرز 36هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد. در مورد سایپا و پارس خودرو نیز درصورت تداوم رویه فعلی جمع کل زیان سال مالی1402 احتمالا به 9500 و 3800میلیارد تومان خواهد رسید. اضافه‌شدن این ارقام به زیان سال‌های قبل می‌تواند جمع زیان صنعت خودروسازی را افزایش دهد و بار مالی سنگینی را بر دوش دولت برجای بگذارد.  در حال حاضر زیان جمع کل انباشته 3شرکت زیان ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو بدون احتساب شرکت‌های زیر‌مجموعه (زیان تلفیقی) نزدیک به 141هزار میلیارد تومان است که با تداوم رویه فعلی احتمالا این رقم تا پایان سال به مرز 180هزار میلیارد تومان فقط برای شرکت‌های اصلی یا مادر خواهد رسید و چنانچه زیان شرکت‌های زیر‌مجموعه این شرکت‌ها را هم به جمع کل اضافه کنیم، برآورد می‌شود جمع کل زیان انباشته صنعت خودرو‌سازی‌ در پایان سال‌جاری از مرز 200هزار میلیارد تومان فراتر رود. به‌زعم کارشناسان، بالا بودن هزینه‌های مالی در شرکت‌های خودروساز، برخی مشکلات مدیریتی و قیمت‌گذاری دستوری ازجمله دلایل افزایش زیان در این صنعت است. در حال حاضر فقط‌ زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو بدون احتساب شرکت‌های زیرمجموعه (زیان تلفیقی) 83هزار میلیارد تومان است. اگر رویه فعلی ادامه یابد جمع کل زیان انباشته شرکت ایران‌خودرو به‌طور قطع در پایان سال1402 از مرز 100هزار میلیارد تومان فراتر خواهد رفت.‌




 

این خبر را به اشتراک بگذارید