روز مستندهای تماشاگرپسند
یادداشتهای روزهای جشنواره سینما حقیقت
2حادثه مهم یک سال گذشته- حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و آتشسوزی و انهدام ساختمان پلاسکو- هر دو در جشنواره سینماحقیقت امسال بازتاب داشتند. اولی با مستند «شرح یک عکس» که شرح آن پیشتر رفت و دومی در مستندی با عنوان «پنجشنبه سوری» که ترکیبی است از مصاحبه با آخرین آتشنشانهایی که موفق شدند از ساختمان خارج شوند و فیلمهای روز حادثه و تصویرسازیهای انیمیشنی. فیلم روایت خود و مصاحبههایش را محدود به وقایع روز حادثه و نیروهای اطفای حریق در داخل ساختمان میکند و با اوجی احساسی به پایان میبرد. بعد از نمایش فیلم تعدادی از آتشنشانها روی صحنه آمدند و تماشاگران مدتی بسیار طولانی آنها را تشویق کردند. نمایش فیلم «بانو قدس ایران» اتفاق مهم دیگر روز پنجم جشنواره بود؛ فیلمی که مصطفی رزاقکریمی مستندساز پیشکسوت درباره خدیجه ثقفی همسر امامخمینی(ره) ساخته و سرنوشت پرحاشیهای در جشنواره پیدا کرد. ابتدا قرار بود فیلم افتتاحیه جشنواره باشد، بعد عنوان شد به خواست تهیهکنندگان از جشنواره کنار گذاشته شده است و سرانجام در روز پنجم جشنواره بدون اعلام قبلی 2نمایش در یک روز داشت. «بانو قدس ایران» تصویری متفاوت از ویژگیهای همسر امام(ره) ارائه کرده است و به همین علت تصور میشد شاید نمایش آن حساسیتهایی برانگیزد و البته طبق معمول روشن شد که نگرانیها بیهوده بوده و فیلمها در کمدها نمیمانند. پنجشنبه 23آذر همچنین نخستین نمایش مستند «ترور سرچشمه» کار محمدحسین مهدویان بود که نمایش آن در سالن یک پردیس چارسو در بهترین روز و بهترین ساعت پیشبینی شده بود و با استقبال هم روبهرو شد و صف طویلی برای دیدن آن شکل گرفت. مهدویان که کار خودش را از مستندسازی و سریال تلویزیونی مستند «آخرین روزهای زمستان» شروع کرده است، مابین ساخت ماجرای نیمروز و فیلم جدیدش «لاتاری» بازگشتی داشته به فضای مستند و موضوع بمبگذاری هفتمتیر سال 60در دفتر حزب جمهوری اسلامی را انتخاب کرده است. فیلم با فرمی شبیه به بازجویی آدمهای دخیل در حادثه، از وزیر تا محافظ را روی صندلی مینشاند و به پرسش میگیرد و همزمان با استفاده از عکسها و فیلمهای آرشیوی به گذشته میبرد و از وقایع شب حادثه به شخصیت شهید بهشتی و دلایل انتخاب او برای هدف ترور میکشاند. «ترورسرچشمه» به گواه واکنشهای تماشاگرانش در جذب مخاطب موفق بود. دیگر مستند تماشاگرپسند روز پنجم، «علی آقا» ساخته کامران حیدری بود. علی آقا پیرمردی شیرازی است که زندگی و عشق و همهچیزش کبوترهایش هستند و بس. با پسرش درگیر است، با همسرش بدزبانی میکند، به آنی عصبانی میشود و حتی با مشتریهای میوهفروشیاش دعوا میکند اما موقع کفتربازی یکسره آدم دیگری است. این میزان نزدیک شدن به زندگی آدمهایی واقعی کار سختی بوده که کامران حیدری آن را ممکن کرده است. فیلم تماشاگرانش را خشنود از سالن بیرون میفرستد اما در اینکه واقعا چه چیزی فراتر از یک سرگرمی باشد تردید دارم. یکی دیگر از مستندهای پرمخاطب جشنواره که نخستین نمایش آن روز چهارشنبه بود و با استقبال هم مواجه شد، مستند «در جستوجوی فریده» بود که دومین فیلم مشترک آزاده موسوی و کورش عطایی به شمار میرود؛ فیلمی که از حیث خوشساخت بودن، احساسات برانگیزی و روایت داستان برنده سال پیش جشنواره «صفر تا سکو» را به یاد میآورد و میتواند کاندیدای خوبی برای اکران عمومی سال آینده باشد.