باتریهای قدرتمند برای خودروهای آینده
مدیرعامل شرکت تسلا میگوید باتریهای قدرتمندی در این شرکت در حال ساخت است که شتاب و مسافت طیشده خودروهای برقی با یکبار شارژ را بهشدت افزایش میدهد
باتری چالش مهم دنیای امروز فناوری است. بهویژه درباره خودروهای برقی توان و قدرت باتری مهمترین نکته بهحساب میآید.
ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت مشهور تسلاموتورز در حوزه خودروهای برقی اما اخیرا در جلسهای با سهامداران شرکت خود نسل جدیدی از باتریهای وسایل نقلیه برقی را معرفی کرد که قدرتمندتر، ماندگارتر و گرانتر از باتریهای فعلی این شرکت خواهند بود. ماسک بهعنوان مدیرعامل شرکت تسلا گفت سلولهای استوانهای بزرگتر تسلا، 5برابر انرژی بیشتر، 6برابر قدرت بیشتر و 16درصد برد رانندگی بیشتری برای کاربران خودروهای برقی این شرکت فراهم میکند. او البته اضافه کرد که تا تولید کامل این باتری حدود 3سال دیگر باقی مانده است. ماسک در ادامه این جلسه که «روز باتری» نامگذاری شد گفت: ما در آینده دیگر چیزی به اسم ماشین ارزانقیمت نخواهیم داشت. اما باید هزینه باتریها را کاهش دهیم. به گفته ماسک برای کمک به این کاهش هزینه، تسلا قصد دارد سلولهای باتری را در «گیگافکتوری» نوادا بازیافت کند و همچنین میزان کبالت -یکی از گرانترین مواد باتری- را تقریبا به صفر برساند. به علاوه تسلا قصد دارد باتریهای سلولی خود را در چندین کارخانه تماماتوماتیک در سراسر جهان تولید کند. به گزارش تککرانچ، طبق گفته «درو باگلینو» معاون ارشد نیروگاه نیرو و مهندسی انرژی تسلا، این شرکت خودروسازی قصد دارد باتریهای جدید را از طریق فرایند مونتاژ کاملا خودکار و با حرکت مداوم تولید کند. ماسک نیز در ادامه سخنرانی خود در این مراسم برنامههای کاهش هزینهها را اعلام و تأکید کرد که تسلا مراحل طراحی و ساخت باتری جدید خود را هنوز تکمیل نکرده است. با اعلام این خبر سهام این مؤسسه خودروسازی نیز کاهش یافت. تسلا انتظار دارد سرانجام بتواند سالانه 20میلیون خودروی برقی بسازد. این در حالی است که امسال کل صنعت خودرو انتظار دارد 80میلیون خودرو در سطح جهان تحویل دهد. نکته جالب در افتتاحیه رویداد «روز باتری» که توجه بیش از 270هزار بیننده آنلاین را بهخود جلب کرد، این بود که ماسک در حالی روی صحنه قدم میزد و سخنرانی میکرد که حدود 240سهامدار شرکت او هرکدام در یک تسلای مدل3 در پارکینگ شرکت نشسته بودند و با زدن بوق، حرفهای او را تأیید میکردند. بهدلیل تغییر در ترکیب باتری، در سالهای اخیر قیمت متوسط وسایل نقلیه الکتریکی کاهش یافته اما همچنان قیمت آنها از اتومبیلهای معمولی بسیار بالاتر است. به گفته شرکت مشاور خودروی الکتریکیCairn Energy Advisors بستههای باتری تسلا در سال2019 هر کیلووات ساعت 156دلار هزینه داشت که هزینه بسته 90کیلووات ساعتی حدود 14هزار دلار اعلام شده است.
تسلا علاوه بر کارخانه جدید در فریمونت، در حال ساخت تاسیسات تولید باتری در کارخانه جدید خود در آلمان است.