• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11072
+
-

چگونه با آلرژی‌های فصلی روبه‌رو شویم؟

آمارها نشان می‌دهد که از هر10فرد مبتلا به آسم 8نفر از آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند

چگونه با آلرژی‌های فصلی روبه‌رو شویم؟

معصومه حیدری پارسا/ خبرنگار:

آغاز فصل بهار اگرچه با زیبایی‌های بسیاری همراه است اما به این علت که با آلرژی فصلی و مشکلاتی مانند آب ریزش بینی، خارش پوست، عطسه، سرفه و... همراه می‌شود، برای بسیاری از افراد دغدغه به دنبال دارد. در واقع آلرژی‌های فصلی برای بروز نیاز به یک عامل محرک دارند و فصل بهار که فصل گرده‌افشانی و رویش گیاهان مختلف است می‌تواند محرک خوبی برای آن باشد. آمارها نشان می‌دهد که از هر10فرد مبتلا به آسم 8نفر از آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند. این در حالی است که با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم دارو تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و حتی درمان کرد. البته به‌طور کلی نمی‌توان خود را در برابر چنین حساسیت‌هایی بیمه کرد اما می‌توان با کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد از بروز آن پیشگیری کرد. این توصیه‌ها را بخوانید تا کمتر در معرض بیماری‌های فصلی بهار قرار بگیرید.



حساسیت ‌هایتان راکشف کنید


آلرژی به واکنش‌های شدید و غیرعادی سیستم ایمنی بدن نسبت به ورود عوامل خارجی گفته می‌شود که عوارض گوناگونی را برای فرد ایجاد می‌کند. این عوارض اگرچه در بیشتر موارد مقطعی و زودگذر هستند، ولی در مواردی نیز واکنش‌های شدید بدن را سبب می‌شوند و تا مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند. حساسیت بهاری می‌تواند به‌طور ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود و چند دقیقه تا چند‌ماه به طول بینجامد. همچنین آلرژی بهاری معمولا با آب ریزش بینی و سوزش چشم همراه است و در برخی موارد مانند سرماخوردگی است و فرد به عطسه‌های مکرر مبتلا می‌شود. البته آلرژی در بیشتر موارد زمینه ژنتیک دارد، ولی عوامل محیطی نیز بر آن مؤثرند. بنا بر باور پزشکان درمان آلرژی به شناخت دقیق عوامل حساسیت زا نیاز دارد و به این منظور باید آزمایش‌های متعددی انجام شود. پس از شناسایی این عوامل به بیمار توصیه می‌شود که حتی‌الامکان از این عوامل دوری کند. البته در برخی موارد داروهای ضد‌حساسیت هم تجویز می‌شود اما به‌طور کلی نخستین قدم این است که علت اصلی آلرژی پیدا شود. به یاد داشته باشید افرادی که از آلرژی رنج می‌برند بیش از دیگران به داروهای شیمیایی حساس هستند پس بدون مشورت با پزشک از دارو استفاده نکنید. پزشک می‌تواند با انجام تست‌های آلرژی متوجه شود که شما به چه موادی آلرژی دارید.



میوه‌ها و راه‌های مقابله با آلرژی


دومین قدم برای مقابله با آلرژی فصلی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها مثل میوه‌ها، سبزیجات و چربی امگا 3 در رژیم غذایی، شما را تا حد زیادی به این هدف نزدیک می‌کند. به این ترتیب توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی مقوی و سالم را دنبال کنید. به‌طور مثال از مکمل‌های طبیعی طبق تجویز پزشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید و با افزایش مصرف موادغذایی ضد‌التهابی مثل روغن ماهی، میوه و سبزی از علائم التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی بکاهید. دوباره تأکید می‌کنیم که اسیدهای چرب امگا 3را در فهرست غذای روزانه خود بگنجانید، مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و از مواد هضم‌کننده طبیعی استفاده کنید. مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشکل می‌شوند. با مصرف هضم‌کننده‌های طبیعی مثل مواد غذایی پروبیوتیک می‌توانید تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کنید.



ماسک بزنید


در فصل بهار و روزهایی که باد می‌وزد درصورت امکان در منزل یا سایر فضاهای بسته بمانید و از رفتن به فضای باز خودداری کنید و درصورتی که مجبور به خروج از منزل هستید به‌صورتتان ماسک بزنید. از تهویه کننده‌های هوا و فیلترها استفاده کنید. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت زدا هوا را خشک نگه دارید. اگر نسبت به گردوغبار حساسیت دارید، کف اتاق‌ها را با جاروبرقی جارو بزنید و با دستمال مرطوب، گرد و خاک وسایل را پاک کنید.



رژیم غذایی‌تان ر ا رعایت کنید


غذای کم حجم و کم چرب استفاده کنید، چای کمرنگ بنوشید و مصرف مواد غذایی که حاوی مواد رنگی، افزودنی و نگهدارنده است مانند سوسیس، کالباس، سس و نوشابه را محدود کنید. نوشیدن مایعات عوارض حساسیت‌های تنفسی فصلی را کاهش می‌دهد و میزان ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق کرده و عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن می‌گذارد. البته برخی از موادغذایی می‌توانند در تشدید یا تخفیف علائم حساسیت مؤثر باشند اما هیچ‌کدام از خوراکی‌ها و عناصر نمی‌توانند کاملاً باعث از بین رفتن این بیماری شوند.



دور ادویه‌ها را خط بکشید


دور ادویه‌ها، غذاهای تند، خوراکی‌های فرآوری‌شده (مانند سوسیس، کالباس و...) و غذاهای سرخ‌کردنی را خط بکشید. البته این غذا‌ها نمی‌توانند عامل اولیه ابتلا به حساسیت فصلی باشند و مصرف آنها ممکن است فقط شرایط فرد مبتلا به حساسیت را بد‌تر و علائم حساسیتش را شدید‌تر کند. همچنین بین خوراکی‌های مختلف، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و آب می‌تواند کمی عوارض حساسیت فصلی را کاهش دهد. البته ممکن ‌است مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی یا برخی از صیفی‌ها مانند بادمجان یا گوجه‌فرنگی باعث تشدید واکنش‌های آلرژیک شود که این موضوع به حساسیت‌های فردی هم مربوط است؛ یعنی گاهی ممکن است برخی مبتلایان به حساسیت فصلی اصلا به میوه یا صیفی‌هایی که نام بردیم، حساسیت نداشته باشند یا برخی مبتلایان به میوه‌های بیشتری واکنش نشان دهند.



نگهداری حیوان و پرنده در خانه ممنوع


نگهداری گلدان‌های کوچک در فضای منزل، استفاده از پر پرندگان در لوازم خانگی و نگهداری حیواناتی مانند گربه، سگ، پرندگان و... در محیط زندگی، افراد حساس به مواد آلرژی زا را با مشکل جدی مواجه می‌کند.



کاهش آلرژی‌ها با روش‌های ساده


سینوس‌های خود را روزانه شست و شو دهید. بهترین شیوه برای پاک کردن سینوس‌ها شست و شوی مجاری بینی با محلول آب نمک است. با انجام همین اقدام ساده یک یا 2بار در روز می‌توانید به میزان زیاد یا حتی به‌طور کامل علائم آلرژی فصلی را برطرف کنید. همچنین شست وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه‌های هوایی کمک زیادی می‌کند، استفاده از درمان موضعی اسپری‌های بینی بسیار کمک‌کننده است، 2هفته قبل از شروع علائم با کمک درمان کم عارضه و کم‌هزینه اسپری (کلرید سدیم)، می‌توانید از بروز علائم پیشگیری کنید.



   علائم آلرژی

علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه‌های مکرر و خارش بینی

علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور

علائم تنفسی:
احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس

علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

این خبر را به اشتراک بگذارید