رونق چاپ و نشر با سرنگونی دیکتاتور
علیاکبر مشیرسلیمی و بنگاه داستان نوین
ندا زندی
اشغال خاک ایران توسط متفقین به سقوط رضاشاه و برچیده شدن حکومت پلیسی او و انحلال نهادهای اختناق همچون سازمان پرورش افکار منجر شد. با ایجاد فضای آزاد برای ابراز عقاید، گفتمانهای مختلف چپگرا، ملیگرا، و اسلامگرای شیعی نیز مجال ظهور یافتند و فصل جدیدی در چاپ کتاب و نشریات ادواری آغاز شد. در دهه1320، تهران همچنان مرکز اصلی انتشار کتاب در کشور بود و در شهرهای دیگری همچون اراک، اصفهان، ارومیه، قم، شیراز، کرمانشاه، مشهد، همدان، یزد و ملایر نیز کتاب چاپ میشد. سازمانهای دولتی همچون بانکملی، انجمن آثار ملی، اداره بیمه و برخی وزارتخانهها و نهادهای داخلی و خارجی نیز در کار طبع کتاب فعال بودند.
علیاکبر مشیرسلیمی که از اوایل قرن با رسانهنگاری فعالیت حرفهای خود را آغاز کرده بود، با تاسیس بنگاه و مجله «مربی» و انتشار دیوان عشقی در سالهای دهه اول، وارد عرصه چاپ و نشر شد. او که نخستین رئیس چاپخانه بانک ملی بود در سالهای دهه1320 مدیریت «بنگاه داستان نوین» را عهدهدار شد. داستانهای این بنگاه به 2دسته «داستانهای سابق» و «داستانهای جدید» تقسیمبندی شده بود. در مقدمه دوره جدید «داستان نوین» مشیرسلیمی چنین نوشته است: «برای کارکنان بنگاه داستان نوین مایه سرور و سرافرازی است که از این شماره[با]«داستان نانا» ترجمه شاهکار امیل زولا نویسنده شهیر فرانسه توانستهایم داستانهای نوین را بهصورت یک کتاب آبرومندی درآورده و هر ماه یکبار نظر آن را باز به همین خوبی و زیبایی در دسترس خوانندگان گرامی خود بگذاریم...». او در مدت 40سال فعالیت، آثار ارزندهای منتشر کرد.