• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102167
+
-

کافه مجلس

  قالیباف برای چه کسانی حکم زد؟
رئیس مجلس، در احکامی مشاور و رئیس حوزه ریاست، معاون اجرایی، دستیار سیاسی و رسانه‌ای خود را منصوب کرد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که از 7خردادماه رسما مسئولیت ریاست را برعهده گرفته است، از دیروز عزل و نصب‌ها در مجلس را آغاز کرد. او در نخستین اقدام برای انتصاب مدیران و مقامات قوه مقننه 3حکم صادر کرد.
به گزارش خانه ملت، بر همین اساس قالیباف در حکمی «بابک نگاهداری» را به‌عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی منصوب کرد. بابک نگاهداری، دانشیار و مدیر گروه بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. همچنین رئیس مجلس در حکمی حمید اصلانی را به معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی منصوب کرد .از جمله سوابق مهندس اصلانی، معاون اجرایی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ریاست مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس بوده است‌ . همچنین قالیباف در حکمی محمدسعید احدیان را به‌عنوان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس منصوب کرد.

  تشکیل فراکسیون شهری در مجلس
محسن پیرهادی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه پارلمان و مدیریت شهری و روستایی و تأثر آنها از قوانین بالادستی و نقش مجلس شورای اسلامی در ریل‌گذاری و تقنین، لزوم ایجاد فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی احساس می‌شد.
او درباره اهداف شکل‌گیری فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و امور روستایی به همشهری گفت: تقویت نهاد شوراهای شهر و روستا، اصلاح قانون انتخابات شوراها، توسعه متوازن و عدالت‌محور روستاها، تحقق مدیریت یکپارچه شهری و تفکیک وظایف ملی و محلی در سطح شهرها و روستاها ازجمله اهداف تشکیل این فراکسیون است.

  اعتبارنامه‌های پرحاشیه 
 امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس مجلس از ادامه روند بررسی اعتبارنامه منتخب گچساران خبر داد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اعتبارنامه منتخبان مردم فریدن و همچنین صومعه‌سرا در شعب مربوطه تأیید شد. بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، منتخب گچساران ادامه دارد و هنوز تعیین تکلیف نشده است.»
به‌جز تاجگردون، کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا نیز ازجمله نمایندگانی است که هر‌چند توانست به مجلس یازدهم راه پیدا کند، اما اعتبارنامه‌اش با اعتراض روح‌الله نجابت، نماینده شیراز با مانع روبه‌رو شد.
 نجابت دیروز در تذکری گفت: دستور هیأت‌رئیسه برای گزارش دارای ایراد بود. در آیین‌نامه اعلام شده که شعبه موظف است‌ عدم‌رسیدگی شورای نگهبان به موضوع مورد اعتراض را احراز کند اما در شعبه مورد نظر که بررسی پرونده یکی از نمایندگان را انجام می‌دهد، این روند طی نشد. نجابت ادامه داد: در این رابطه نامه‌ای از سوی شورای نگهبان به مجلس ارسال شده که برخی موضوعات در پرونده این نماینده جدید است. قاضی‌زاده هاشمی که در غیاب قالیباف ریاست جلسه را برعهده داشت، پاسخ داد: بنده این یادداشت را دیدم، ان‌شاء‌الله امروز در جلسه هیأت رئیسه این یادداشت را مورد بررسی قرار داده و تصمیم‌گیری می‌کنیم.
حسین محمد‌صالحی، دیگر نماینده‌ای است که به اعتبار نمایندگی‌اش اعتراض وارد شده بود.

  اولین تفحص مجلس یازدهمی‌ها
عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص با عنوان «بررسی عملکرد معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» را کلید زد.
منصور آرامی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص متن این تحقیق و تفحص، افزود: شهرداری‌ها از حیث وظایف عمرانی گسترده و شوراهای اسلامی از حیث دایره تصمیم‌گیری در این حوزه دارای نقش بالایی در ارتقای عمران شهری و رضایت عمومی هستند، اما امروزه یکی از معضلات شهری عملکرد نامطلوب شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها شده است. 
این طرح تاکنون به امضای منصور شکراللهی(نماینده جنوب کرمان در مجلس)، احمد جباری(نماینده غرب هرمزگان در مجلس)، احمد مرادی(نماینده حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس)، محمدرضا رضایی(نماینده مردم جهرم در مجلس) و عادل نجف‌زاده(نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس) رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید