• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100560
+
-

اعتماد؛ سرمایه بازار سرمایه

اعتماد؛ سرمایه بازار سرمایه

نریمان میررازقی _ کارشناس ارشد بازار سرمایه

تحولات بازار سرمایه در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است. نخبگان جامعه به واسطه دسترسی به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، روایت‌های متفاوتی از فرازو فرود بازار سهام دارند، به‌طوری که علاقه‌مندان به مسائل اقتصادی کشور، به 2 گروه قطب بندی شده‌اند. گروه اول، بر این باور است که افزایش مستمر قیمت سهم‌ها در بورس نشان از شکل‌گیری حباب قیمتی داشته و یکی از همین روزها، با سقوط قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد. گروه دوم، افزایش بیش از ارزش ذاتی برخی از سهم‌ها را رد نمی‌کند، اما براین باور است که با توجه به دلایلی نظیر افزایش تدریجی نرخ ارز، انتظارات تورمی، افزایش نرخ تورم و همچنین تغییر ارزش جایگزینی شرکت‌ها، رشد درآمد حاصل از فروش برخی از شرکت‌ها-که تأثیرپذیری اندکی از تحریم‌ها دارند- همچنین انتشار گزارش تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها در پایان اردیبهشت‌ماه و بی‌فروغی سایر بازارهای سرمایه‌پذیر، سهم شماری از شرکت‌ها می‌تواند از ارزندگی منطقی برخوردار باشد.

این واقعیت را نمی‌توان نفی کرد که قیمت برخی سهم‌ها با توجه به نبود اطلاعات قطعی و تحلیل‌های بنیادی در شرایط کنونی، به‌نظر می‌رسد که با بیش‌ارزشی روبه‌رو شده‌اند، چراکه جریان نقدینگی که به سمت بازار هدایت شده، بیش از ظرفیت کنونی است. اما اینکه بخواهیم کلیت روند رفتاری بازار سرمایه را در شرایط کنونی مصداق وجود حباب بدانیم، از منطق کارشناسی به‌دور است. یک واقعیت مسلم تاریخی را نمی‌توان انکار کرد، اینکه بازار سرمایه شباهت ناچیزی با سایر بازارها دارد. این نکته مهمی است که تمامی افرادی که این بازار را برای تشکیل سرمایه وکسب سود انتخاب کرده‌اند، به‌خوبی باید بدانند، بازار سرمایه همیشه در وضعیت صعودی(آفتابی) نیست. هنگامی که وارد چرخه نزولی می‌شود، مسیر صعودی طی شده را با شتابی بیشتر، جبران خواهد کرد. اصلاح و تعدیل منفی قیمت‌ها، بخش غیرقابل انکار و منطقی بازار سهام است. هیچ فواره‌ای همیشه بالا نمی‌رود و روزی سقوط خواهد کرد، معامله‌گران حرفه‌ای چنین روزهایی را به چشم دیده‌اند.

نکته مهم این روزها این است، هشدارکاهش ارزش سهام را باید مدنظر قرار داد، اما میان سقوط بازار و اصلاح قیمت‌ها تفاوت اساسی وجود دارد. برخی از مفسران، میان این دوتفاوتی قائل نیستند. این امر معمولاً باعث نگرانی سهامداران تازه وارد می‌شود.
از این رو، سرمایه‌گذاران جدید باید انتخاب هوشیارانه‌ای در بورس داشته باشند. درحال حاضر، سرمایه‌گذاری هوشیارانه دارای ویژگی‌های زیر است: اول، اینکه قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در بورس، دانش، آگاهی، اطلاعات و بصیرت خود را از بازار ارتقا دهید. این موضوع حتما زمان‌بر است، اما به‌ناچار باید برای ورود به بازارهای مالی تخصصی این مسیر را طی کنید. دوم، بعد ازافزایش آگاهی از بورس، انتظارات خود را واقع‌بینانه کنید. سوم، اگر تمایلی به ورود مستقیم در بازار ندارید، حتماً ازخدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی مورد تأیید سازمان بورس مشورت بگیرید. چهارم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت سبد، ریسک سرمایه‌گذاری شما را تعدیل می‌کنند، به آنها مراجعه کنید. پنجم، به هیچ‌وجه از کانال‌های تلگرامی با شعار مشاوره اختصاصی(VIP)سهام استفاده نکنید. ششم، میان مشاوران واقعی(شرکت‌های رسمی) و سیگنال فروشان(معرفی‌کنندگان سهام با استفاده از شبکه‌های اجتماعی) تمایز جدی قائل شوید. آنها با سرمایه شما معامله می‌کنند. هفتم، کمتر دربرابر تفسیر مغرضانه و جهت‌دار علیه شرایط بورس قرار بگیرید. هشتم، سعی کنید به‌جای بورس بازی، سهامداری کنید، برندگان بازار، سهامداران هستند. آنها سهم ارزنده را همیشه نگه می‌دارند. نهم، اسیر هیجان نشوید، سرمایه‌گذارحرفه‌ای، صبور است. دهم، همیشه نباید در بازار، سهام بخرید، برخی روزها باید تنها نظاره‌گرباشید، هر ورودی منطقی نیست.
بازار سهام کشور در شرایط کنونی بیش از هرچیزی نیازمند سرمایه‌ای به نام اعتماد همگانی است. بورس روزی به‌صورت غیرمنطقی ریزش می‌کند که غرض ورزان (نه منتقدان دانشور همراه با استدلال) بر ذهن سرمایه‌گذاران تازه وارد مستولی شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید