طبق طرح جامع حملونقل ریلی برای چشمانداز سال۱۴۲۰ پایتخت باید 11خط مترو و 2خط اکسپرس داشته باشد
از زمانی که موسیو بواتل مجوز راهاندازی نخستین قطار-تراموا را در سال۱۲۶۱ خورشیدی از سلطان صاحبقران گرفت و ماشین دودی پیش چشمان حیرتزده شهروندان تهرانی راه به شاهعبدالعظیم باز کرد تا امروز که تهران، ابرشهری عظیم و پرجمعیت شده و حملونقل ریلی شهری و شاهرگهای ارتباطی در قالب خطوط چندگانه مترو دامن گسترانده، پایتخت، سوار بر اسب توسعه همچنان میتازد و سر ایستادن ندارد.