• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 23 شهریور 1399
کد مطلب : 109940
+
-

یاد یاران در شهر

شهردار تهران در همایش مرور برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع‌مقدس: همه ما مدیون شهدای دفاع‌مقدس هستیم

یاد یاران در شهر

محمد سرابی- خبر‌نگار

برنامه‌ریزی گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع‌مقدس دیروز در سالن همایش برج میلاد با حضور مدیران شهری و فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران برگزار شد تا دستورالعمل اجرایی برنامه‌های امسال مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد. بر این اساس،  برنامه‌های مشترک سپاه حضرت محمد(ص) و شهرداری تهران برای هفته دفاع‌مقدس ابلاغ و جزئیات آن تشریح شد. اینطور که مشخص است برپایی نمایشگاه «یاد یاران» در ۱۰۰ نقطه شهر تهران یکی از برنامه‌های اصلی این ایام به‌حساب می‌آید.
شهردار تهران در این مراسم گفت: «سال‌ها پیش در چنین روزهایی صحبت از تحرکات مرزی عراق بود تا اینکه بمباران تهران و فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد و جنگنده‌های عراقی با پرواز در ارتفاع کم بر فراز شهر تهران به نوعی آغاز جنگ را اعلام کردند. مردم تهران آن روز بهت‌زده بودند و باور نمی‌کردند که جنگی شروع شده است تا اینکه امام در نخستین سخنان خود گفت که دزدی آمده و سنگی انداخته است. این سخنان همچون ریختن آب بر آتشی بود که دشمن افروخت.»
پیروز حناچی در ادامه گفت: «اگر امروز مقاومتی و موفقیتی هم وجود دارد و اگر عوامل بازدارنده‌ای داریم ریشه در 8سال دفاع‌مقدس دارد. رشادت‌های مردم و جوانان و همه اقشار و نیروهای مسلح باعث شد جنگ که تهدید بزرگی بود به یک فرصت تبدیل شود و امروز اگر انسجام و همدلی وجود دارد، اثر آن رشادت‌هاست و ما مدیون همه شهیدان دفاع‌مقدس،  انقلاب و پس از آن هستیم.»
شهردار تهران در ادامه با یادی از سردارحاج قاسم سلیمانی افزود: «در این چند سال تلاش کرده‌ایم تا گوشه‌ای از رشادت‌های دفاع‌مقدس را حفظ کنیم و نگذاریم فراموش شود. اتفاقی که درباره نامگذاری کوچه‌ها به نام شهیدان در سال‌های قبل افتاد، باعث شد که این موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. اگر الان به بهشت زهرا بروید،  می‌بینید که روی قبور 3هزار تن از شهدا کیو‌آر‌کد نقش بسته که با اسکن آنها مشخصات شهید اعلام می‌شود. همان کیو‌آرکد‌‌ها هم روی تابلو‌های شهری نصب می‌شود.»
او با اشاره به حمایت‌های جهانی از رژیم بعث گفت:«ما تا سال 65- 64 با عراق می‌جنگیدیم و بعد از آن با فوج کشور‌هایی که مخالف موفقیت انقلاب اسلامی بودند هم درگیر شدیم. زمانی که مصر سازمان جنگی خود را عوض کرد، سازمان قبلی (سلاح‌ها) را به صدام تحویل داد. در سال‌های بعد کشور‌های عربی و حتی شوروی هم به عراق کمک کردند. ما نسل اول نیروی هوایی عراق را از بین بردیم، اما بعد از آن توان جدیدی به عراق اضافه شد و الان هم مشخص شده است که آمریکا اطلاعات نظامی خود را در اختیار عراق قرار می‌داد. حمله به کویت نشان داد که به صدام نمی‌شد اعتماد کرد. در این جنگ هیچ‌ یک از بهانه‌هایی که برای حمله به ایران گفته شده بود هم وجود نداشت، اما کویت را که حیاط خلوت خود می‌دانست به اشغال درآورد. بعد از این حمله در سفری که به کویت داشتم با چشم خود دیدم که حتی درختان این کشور را هم از بیخ کنده بودند.»
حناچی در ادامه به موشک‌باران تهران اشاره کرد و گفت: «اولین موشک‌هایی که به تهران اصابت کرد برای مردم عجیب بود؛ زیرا نه آژیر و نه اعلام خطری داشت. نخستین موشک‌ هم به محله شیخ‌هادی برخورد کرد. شهروندان تجربه‌ای در این زمینه نداشتند و معلوم نبود که چه اتفاقی افتاده است. سرانجام با تلاش جدی ایران و مهندسی معکوس یکی از موشک‌ها به مقابله پرداختیم و یکی از موشک‌های ما به بانک رافدین عراق اصابت کرد که قلب اقتصادی عراق بود.»  شهردار با تأکید براینکه اکنون صنایع موشکی جای نیروی‌ هوایی قبل از انقلاب را گرفته است،  گفت: «در اواخر جنگ ما حتی نمی‌توانستیم نفت صادر کنیم و شرایط خلیج‌فارس طوری بود که صدور نفت از خارک را دشوار کرده بود. دولت هم برای اداره کشور سختی زیاد داشت و تلاش می‌کرد با صادرات غیر نفتی و محصولات کشاورزی ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.»

نگارخانه‌ای به وسعت یک‌شهر
در این مراسم فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران نیز با بیان اینکه این برنامه به ابتکار شهردار تهران ترتیب داده شده و ما نیز از آن استقبال کردیم،  گفت: «به تعبیر رهبر معظم انقلاب،  جنگ ما یک گنج است و اگر با دقت توجه کنیم می‌بینیم که در دفاع‌مقدس،  تمام ظرفیت‌های ایجاد یک تمدن نهفته است و باید اتفاقات و حوادث دوره هشت ساله دفاع‌مقدس را نمایان کنیم.» سردار محمدرضا یزدی،  تأکید کرد: «همکاری امروز ما با شهرداری در سطح شهر تهران باید خود را نشان دهد و تمام شهر از دستاوردهای دفاع‌مقدس آذین شود. باید نگارخانه‌ای به وسعت شهر ایجاد شود و از امکاناتی که در سال‌های گذشته در مراسم ارتحال امام (ره) به کارگرفته می‌شد و امکاناتی که در اربعین به مسیر کربلا می‌فرستادیم و امسال به‌دلیل شرایط شیوع کرونا میسر نشد،  برای هفته دفاع‌مقدس استفاده شود.» در برنامه‌های شهرداری به مناسبت هفته دفاع‌مقدس، به جز نمایشگاه‌های «یادیاران» که در صد نقطه شهر برپا می‌شود،  در 5 نقطه تهران رزم نمایش برگزار می‌شود که در آن ابعاد عملیات والفجر ۸ بازسازی خواهد شد. در این مراسم همچنین امام جمعه موقت تهران گفت:«حرکت عظیم اربعین و تشکیل جبهه مقاومت از دستاورد‌های دفاع‌مقدس است؛ آن مردانی که در دفاع‌مقدس حضور داشتند، امروز در عراق در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا با قدرت ایستادگی می‌کنند. » محمدحسن ابوترابی‌فرد گفت:«دفاع‌مقدس با امام گره خورده و باید یاد، نام، خانه امام و محله جماران حفظ و حراست شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید