• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99108
+
-

توقف ثبت سفارش واردات تجهیزات فناوری در دوران کرونا


درحالی‌که به‌خاطر شیوع بیماری کووید-۱۹، نیاز به استفاده از فناوری‌ و سخت‌افزارهای مرتبط به آن در کشور جهش جدی داشته، گزارش‌ها از توقف ثبت سفارش واردات تجهیزات ضروری این حوزه ازجمله CPU، سرور، لپتاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک و روتر خبر می‌دهد.
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نامه‌ای به مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ثبت سفارش این کالاها پیش از این طبق روالی که وجود داشت انجام می‌شد اما اکنون به‌دلیل «موجود بودن نمونه تولید داخلی» رد شده است. در نامه محمدباقر اثنی ‌عشری، رئیس هیأت‌مدیره این سازمان دلیل ذکرشده برای عدم‌سفارش کالاهای حوزه‌ فناوری اطلاعات تعجب‌برانگیز خوانده شده است.
این در حالی است که برخی از قطعات ضروری زیرساخت فناوری تنها توسط شرکت‌های معدودی در جهان تولید می‌شود. نمونه این مسئله پردازنده یا همان CPU است که تولید آن توسط تنها 2شرکت مشهور در جهان صورت می‌گیرد.
رئیس هیأت‌مدیره‌ سازمان نصر می‌گوید در روزهایی که شیوع ویروس کرونا در کشور باعث افزایش دورکاری و ارائه‌ خدمات آموزشی از راه دور شده، تقاضا برای تهیه تجهیزات زیرساختی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزایش پیدا کرده است. او همچنین می‌گوید به‌دلیل نیاز بازار به این مدل کالاها ادامه‌ ممنوعیت ثبت سفارش، باعث افزایش قاچاق این مدل کالاها در بازار می‌شود.
حمید توسلی، عضو هیأت‌مدیره و کمیسیون سخت‌افزار نظام صنفی رایانه‌ای هم درباره ممنوعیت عجیب واردات اقلام ضروری زیرساخت فناوری کشور گفته است: وقتی ما با نامه‌ای مواجه می‌شویم که واردات CPU، سرور، لپتاپ، تبلت، استوریج، هارد دیسک و روتر را ممنوع می‌کند احساس می‌کنیم موضوع جنبه شوخی پیدا کرده است. وقتی چنین کاری انجام می‌شود فقط امیدواریم این یک اشتباه باشد که به‌زودی برطرف شود. وگرنه همه می‌دانید ما تولیدکننده سرور و لپتاپ نیستیم. اگر می‌خواهیم اینها را مونتاژ کنیم هم باید قطعات را وارد کنیم و کشور ما هنوز به مرحله تولید این قطعات نرسیده. امیدواریم که روزی به لبه تکنولوژی دنیا برسیم اما در سالی که این بحران شروع شده و به‌دنبال جهش تولید هم هستیم این بخشنامه‌ها تنها باعث توقف کار فعالان این حوزه و بیکاری افراد زیادی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید