• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221596
+
-

ثبت واضح‌ترین تصویر مغز با فناوری جدید

قدرتمندترین دستگاه MRI نخستین تصویر با وضوح بالا از مغز انسان زنده را ثبت کرد. تصاویر به‌دست‌آمده یک نگاه اجمالی با وضوح فوق‌العاده بالا به مغز دارد که به متخصصان در درک بهتر ماهیت هوشیاری و درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند. به گزارش نیواطلس، دستگاه Iseult MRI که توسط کمیسیون انرژی‌های جایگزین و انرژی اتمی فرانسه توسعه یافته است، دارای قدرت میدان مغناطیسی 11.7تسلا‌ست. در مقایسه، دستگاه‌های MRI معمولی که امروزه در بیمارستان‌ها به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولا 1.5یا حداکثر 3تسلا هستند. مزیت اصلی این قدرت اضافی این است که می‌توان تصاویری با وضوح بسیار بالاتر از مغز و بسیار سریع‌تر گرفت.
این دستگاه جدید می‌تواند فقط در4دقیقه، تصاویری تا 0.2میلی‌متر از بافت مغز را به‌صورت افقی در برش‌هایی به ضخامت یک میلی‌متر ثبت کند. برای درک این ویژگی منحصربه‌فرد بهتر است بدانید، برای اینکه دستگاه‌های MRI معمولی بتوانند عکس‌هایی با این وضوح بگیرند، بیماران باید بیش از 2ساعت به شکل کاملا ثابت داخل دستگاه دراز بکشند و کوچک‌ترین حرکت باعث تار‌شدن عکس می‌شود که خب این امکان‌پذیر نیست. همچنین برای افزایش راحتی بیمار حفره‌ای که باید سر در آن قرار بگیرد با قطر 90سانتی‌متری ساخته شده است که بیماران می‌توانند سر خود را به آن بچسبانند. ممکن است این افزایش نسبت به اندازه 60 تا 70سانتی‌متر دستگاه‌های معمولی زیاد به‌نظر نرسد، اما فضای سر اضافی می‌تواند به کاهش کلاستروفوبیک‌بودن این تجربه کمک کند.
آیسولت چند سال پیش روی کدو‌تنبل آزمایش شد، اما اکنون نخستین تصاویر مغز انسان را که متعلق به 20داوطلب سالم است، اسکن کرده است. این تصاویر خیره‌کننده پتانسیل فناوری جدید MRI را نشان می‌دهد تا اطلاعاتی را که قبلا دست‌نیافتنی بود در مورد نحوه عملکرد مغز ازجمله نحوه رمزگذاری بازنمایی‌های ذهنی و علائم عصبی مرتبط با خودآگاهی را نشان دهد. آیسولت همچنین باید به دانشمندان در درک، تشخیص و درمان بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند. این فناوری جدید همچنین علائم شیمیایی را که معمولا خیلی ضعیف هستند و با اسکن‌های MRI معمولی دیده نمی‌شوند، می‌تواند شناسایی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید