• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96504
+
-

آژانس بیراهه می‌رود

آژانس انرژی اتمی در گزارش جدید خود مدعی است ایران اجازه بازرسی از چند محل را به بازرسان نداده است

رافائل گروسی، دیپلمات آرژانتینی که آبان‌ماه پس از درگذشت یوکیا آمانو به مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید اعلام کرده بود تمایل دارد به‌صورت حرفه‌ای با موضوع ایران رفتار کند اما نتوانست بیش از 3ماه زیر فشارهای حامیان مدیرکلی‌اش یعنی آمریکا و اسرائیل دوام بیاورد. دیروز و ساعاتی قبل از انتشار گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رویترز مدعی شد مدیرکل قصد دارد به‌صورت موازی با گزارش فصلی یک گزارش به‌عنوان اخطاریه صادر و در آن به‌دلیل عدم‌همکاری ایران با بازرسان آژانس انتقاد کند؛ دیپلمات آرژانتینی در گزارش خود همکاری ایران برای بازرسی از چند محل را خواستار شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مهرماه پارسال در جریان سخنرانی در سازمان ملل عکسی از یک انبار نشان داد و مدعی شد ایران در این انبار فعالیت پنهانی اتمی دارد، ایران ادعای فعالیت هسته‌ای در این انبار که در منطقه تورقوزآباد در حوالی پایتخت قرار دارد را رد کرد با این حال به‌دلیل ابهام آژانس دو مرتبه اجازه داد که بازرسان از این انبار بازرسی به عمل آورند. نتانیاهو پیش از این مدعی شده بود عوامل موساد توانسته‌اند برخی اسناد را از یک انباری در منطقه‌ای به نام شورآباد خارج و به اسرائیل منتقل کنند. گفته می‌شود در جریان بازرسی‌های آژانس از انبار تورقوزآباد علائمی از وجود اورانیوم طبیعی در این نقطه به‌دست آمده که مسئولان سازمان انرژی اتمی در این رابطه گفته‌اند اورانیوم به‌دلیل سنگینی قادر است به وسیله باد به هر نقطه‌ای برود، از سوی دیگر فرضیه آلودگی عمدی این مجموعه توسط مأموران موساد نیز محتمل است.

ایران همواره طبق مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به اذعان گزارش‌های مکرر این نهاد نظارتی سازمان ملل به بازرسان اجازه دسترسی به سایت‌های مورد تقاضا را داده است و بازرسان آژانس به‌صورت مستمر از تاسیسات ایران بازرسی می‌کنند. علاوه بر این دوربین‌های نظارتی آژانس نیز در همه تاسیسات اتمی ایران نصب است.

آبان‌ماه امسال رسانه‌های غربی مدعی شدند ایران از ورود یکی از بازرسان آژانس به یکی از تاسیسات هسته‌ای خود جلوگیری کرده و در ادامه سازمان انرژی اتمی ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که علت این اقدام ایران نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک بوده است. براساس اعلام بخش حفاظت سایت، هنگام ورود این خانم بازرس تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد. بعد‌ها گفته شد که مواد کشف شده از این زن آسیایی مواد منفجره و خطرناک نیترات بوده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  سه هفته قبل به وین رفت تا در اجلاس ایمنی هسته‌ای سخنرانی کند و در حاشیه این اجلاس هم با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس دیدار کرد. صالحی پس از دیدار با گروسی تأکید کرده بود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به‌گونه‌ای عمل کند که سمت‌گیری سیاسی در تصمیماتش وجود نداشته باشد. ایران اهل مذاکره و منطق است؛ اما تحت هیچ فشاری تصمیم نخواهد گرفت. گروسی هم پس از دیدار با مقام ایرانی برای سفر به ایران ابراز تمایل کرد اما یک منبع به خبرنگار همشهری گفته سفر او به تهران در کوتاه‌مدت محتمل نیست. ایران و 1+5 در سال 94به توافقی دست یافتند که براساس آن ایران متعهد شد اقداماتی را برای شفافیت برنامه هسته‌ای خود انجام دهد و در مقابل آمریکا و سازمان ملل تحریم‌های خود علیه ایران را بردارند با این حال اردیبهشت سال قبل دولت ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد در مقابل ایران هم از اردیبهشت امسال هر دو ‌ماه یک‌بار بخشی از تعهدات هسته‌ای ازجمله محدودیت غنی‌سازی‌، محدودیت درصد غنی‌سازی‌ و محدودیت نگهداری مواد هسته‌ای را تعلیق و اعلام کرد درصورت جبران تعهدات آمریکا از سوی اروپا عمل به تعهدات خود را از سر می‌گیرد. ایران در آخرین گام خود اعلام کرد هیچ محدودیتی در حوزه هسته‌ای برای خود قائل نیست که این موضع‌گیری باعث شد اروپایی‌ها از راه‌اندازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های  شورای امنیت علیه ایران سخن بگویند و ایران هم اعلام کرد درصورت بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، گزینه‌هایی ازجمله خروج از ان پی تی را بررسی می‌کند. با این حال ایران در یک سال گذشته بازرسی‌های پادمانی، برجامی و ذیل پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود نکرده است و به‌نظر می‌رسد آژانس درخواستی برای بازرسی از تاسیسات غیرهسته‌ای ایران داشته که با مخالفت ایران مواجه شده است.

    ذخیره اورانیوم ایران به 1021 کیلوگرم رسید

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به انتشار گزارش جدید آژانس درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام گفت: گزارش مجددا تأیید می‌کند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس درخصوص برجام از 16ژانویه 2016تاکنون ادامه دارد. به گفته غریب‌آبادی این گزارش می‌افزاید که فعالیت‌های ایران در رابطه با غنی‌سازی‌ UF6 در فردو ادامه داشته و سطح غنی‌سازی‌ ایران نیز تا چهار و نیم درصد است. براساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ فوریه سال‌جاری میلادی هزار و 20 کیلو و 900 گرم اعلام شده است. گزارش آژانس، همچنین اذعان می‌دارد که ایران سانتریفیوژهای جدید را نیز برابر اعلام خود نصب کرده است. این گزارش اذعان می‌دارد که ایران همچنان به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و راستی‌آزمایی عدم‌انحراف مواد و فعالیت‌های اظهارشده در ایران، ادامه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید